Regler och religioner

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Skulle vara önskvärt om nya DoD gav större utrymme för religion och byggde in det regeltekniskt så att det fick en tydlig plats och inte överläts åt spelarnas godtycke.

Vad finns det för exempel i andra spel där religion har en rimlig regelteknisk lösning (som inte är en variant på magi)?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Vad finns det för exempel i andra spel där religion har en rimlig regelteknisk lösning (som inte är en variant på magi)?
Du tänker psykologiska och sociala snarare än mirakulösa mekanismer, eller? Jag menar, så fort det övernaturliga kommer in är det ju magi på en gång.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Skulle vara önskvärt om nya DoD gav större utrymme för religion och byggde in det regeltekniskt så att det fick en tydlig plats och inte överläts åt spelarnas godtycke.

Vad finns det för exempel i andra spel där religion har en rimlig regelteknisk lösning (som inte är en variant på magi)?
Sändebud :)
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Du tänker psykologiska och sociala snarare än mirakulösa mekanismer, eller? Jag menar, så fort det övernaturliga kommer in är det ju magi på en gång.
Nja, att det existerar gudar som inverkar och att karaktärernas övertygelse/troshandlingar har regelteknisk effekt som inte bara är en variant på magi (som präster med böner istället för spells).
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Nja, att det existerar gudar som inverkar och att karaktärernas övertygelse/troshandlingar har regelteknisk effekt som inte bara är en variant på magi (som präster med böner istället för spells).
OK, jag kan förstå att du menar att utesluta DnD, där alla casters följer exakt samma regelverk. Men hur stor skillnad vill du ha? Vad är det som skall särskilja böner från spells?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Nja, att det existerar gudar som inverkar och att karaktärernas övertygelse/troshandlingar har regelteknisk effekt som inte bara är en variant på magi (som präster med böner istället för spells).
Jag vet inte vilket spel som är det bästa exemplet på det här, men det förekommer ju en del lösningar med ödestärningar och liknande. Regeltekniska effekten skulle här kunna vara att karaktären genom bön eller andra troshandlingar skaffar sig en begränsad resurs att använda för att öka sin chans att lyckas med vissa handlingar. Jag vet inte hur resursen görs bäst för BRP, men kanske omslag, eller modifikation.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Om man brister i sin tro mister man sin magi
OK, det här börjar bli gräsligt off topic och borde kanske brytas ut, men...

Jag är själv väldigt intresserad av att försöka bygga system som särskiljer heliga mirakel från sekulär magi. Så det är inte att jag är negativ mot dina och abe's ambitioner. Jag vill bara få ett förtydligande av hur ni tänker.

Så hur skulle man kvantifiera tro? Vad skiljer tron på en gud från den tro på sin egen förmåga som man måste ha för att kunna göra ateistisk magi? Finns det ingen mekanik för det här så kommer det extremt sällan att komma i spel.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Att börja prata om "tro" blir dessutom mindre och mindre relevant ju mer man rör sig från en kristen kontext. Om man till exempel tittar på grekisk eller fornnordisk religion så handlar de inte alls om att tro rätt, utan att utöva de rätta riterna. Sedan tycker jag också att man kan problematisera det här med att dra vattentäta skott mellan religion och magi. I historiska kulturer flyter de in i varandra väldigt mycket, på ett sätt som sällan reflekteras i rollspel. Vi har ju ett kulturellt arv som börjar i en kristen syn där man vill dra skiljelinjer mellan positiva mirakel och otillåten häxkonst, skiljelinjer som sedan cementeras i 1800-talets antropologiska vilja att göra skillnad på "primitiva folks" magiska världsbild och förfinad europeisk religion.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Att börja prata om "tro" blir dessutom mindre och mindre relevant ju mer man rör sig från en kristen kontext. Om man till exempel tittar på grekisk eller fornnordisk religion så handlar de inte alls om att tro rätt, utan att utöva de rätta riterna. Sedan tycker jag också att man kan problematisera det här med att dra vattentäta skott mellan religion och magi. I historiska kulturer flyter de in i varandra väldigt mycket, på ett sätt som sällan reflekteras i rollspel. Vi har ju ett kulturellt arv som börjar i en kristen syn där man vill dra skiljelinjer mellan positiva mirakel och otillåten häxkonst, skiljelinjer som sedan cementeras i 1800-talets antropologiska vilja att göra skillnad på "primitiva folks" magiska världsbild och förfinad europeisk religion.
Precis detta!

Själv är jag mer intresserad av ett system som bygger på en personlig relation, ett patron-klientförhållande, mellan guden (eller demonen) och rollpersonen. Om man vill göra en tydlig skillnad mellan detta och magi kan man låta effekterna bero på patronen och dennes attribut och domäner. Och någon sorts skuld/tillgodosystem.

I KH är detta logiken bakom både Sändebud och Magisk pakt (Den senare är ju integrerad i det vanliga magisystemet).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
  • Profet/sändebud
  • Artefakter
  • Mässor/bön/offer
  • Profetior/järtecken
Dessa skulle ju kunna skötas delvis regelmässigt på olika sätt för att cementera detta i spelvärlden. Sedan behöver det kanske inte vara uttalat att det är Gud X eller Y som gör något utan det är helt enkelt en del av världens metafysik.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
OK, det här börjar bli gräsligt off topic och borde kanske brytas ut, men...

Jag är själv väldigt intresserad av att försöka bygga system som särskiljer heliga mirakel från sekulär magi. Så det är inte att jag är negativ mot dina och abe's ambitioner. Jag vill bara få ett förtydligande av hur ni tänker.

Så hur skulle man kvantifiera tro? Vad skiljer tron på en gud från den tro på sin egen förmåga som man måste ha för att kunna göra ateistisk magi? Finns det ingen mekanik för det här så kommer det extremt sällan att komma i spel.
Jag tänker att om Gudar finns i systemet på riktigt, de är inte bara något hittepå utan de finns verkligen. Då kan de ge sina präster tillgång till magi men det sker i form av ett pris. Sen för att administrera det i spel får man väl ha kriterier. Typ rollpersonen får inte ljuga, ljuger rollpersonen stryps magin tills dess att spelaren vallfärdat till helig plats och kysst Gudastatys fötter.
I ett spel där Gudarna inte finns på riktigt kan väl magin komma ifrån där magin kommer.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Att börja prata om "tro" blir dessutom mindre och mindre relevant ju mer man rör sig från en kristen kontext. Om man till exempel tittar på grekisk eller fornnordisk religion så handlar de inte alls om att tro rätt, utan att utöva de rätta riterna. Sedan tycker jag också att man kan problematisera det här med att dra vattentäta skott mellan religion och magi. I historiska kulturer flyter de in i varandra väldigt mycket, på ett sätt som sällan reflekteras i rollspel. Vi har ju ett kulturellt arv som börjar i en kristen syn där man vill dra skiljelinjer mellan positiva mirakel och otillåten häxkonst, skiljelinjer som sedan cementeras i 1800-talets antropologiska vilja att göra skillnad på "primitiva folks" magiska världsbild och förfinad europeisk religion.
Men om Gudarna de facto existerar och när du förnekar dem så dyker de upp sparkar dig i magen och frågar vad: Fan håller du på med!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Men om Gudarna de facto existerar och när du förnekar dem så dyker de upp sparkar dig i magen och frågar vad: Fan håller du på med!
Ja, men det handlar inte om tro. Om du bodde i antika Aten spelade det ingen roll vad du kände inför gudarna i ditt inre, det viktiga var att du utförde de korrekta riterna för att vörda dem -- annars utsatte du inte bara dig själv, utan din stad för risk. Vi är vana vid en syn på religion som är individualistisk, trosbaserad och innerlig, där riter och böner inte räknas om de inte utförs med den rätta övertygelsen. En antik syn på religion är snarare kollektiv, handlingsbaserad och transaktionell. Faktisk övertygelse spelar inte lika stor roll. Och sedan finns ju en massa andra kulturer på jorden, vars synsätt på religion skiljer sig ytterligare från båda dessa. Det innebär att man gör religionerna en otjänst om man försöker lägga ett kristet (och i än högre grad post-lutheranskt, kanske rent utav post-schleiermacherskt) perspektiv på hur tro funkar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Men om Gudarna de facto existerar och när du förnekar dem så dyker de upp sparkar dig i magen och frågar vad: Fan håller du på med!
Sannolikt är den tro som prästen predikar ett helt eget hopkok som 1000 år av av missförstånd, politik och girighet har skapat. Gudarna orkar inte bry sig om enskilda utövare oavsett vilken makt de hävdar sig få sin magi ifrån :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag vill här påminna om att det faktiskt finns regler för gudagivna mirakel i DoD82. Så det finns en förlaga man kan bygga ett sådant system kring om man så skulle vilja. Själv undrar jag varför man strök det systemet från senare varianter. Kag känner väl att det inte riktigt är något som hör hemma i ett grund-drakar.
 
Last edited:

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Skulle vara önskvärt om nya DoD gav större utrymme för religion och byggde in det regeltekniskt så att det fick en tydlig plats och inte överläts åt spelarnas godtycke.

Vad finns det för exempel i andra spel där religion har en rimlig regelteknisk lösning (som inte är en variant på magi)?
Passions används i vissa system. Kan användas både för religion och annat som RP tror/känner starkt för.

C
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Att börja prata om "tro" blir dessutom mindre och mindre relevant ju mer man rör sig från en kristen kontext.
Det här är något RQ gör. Hur bra på guda-magi du är beror på hur nära guden du står i form av dina runor och emulering av guden genom kulten, men är frikopplat från ditt värde i Devotion till guden, som bara är en emotion. Det som spelar roll är hur du utför dina ritualer och offer, inte vad du går omkring och "tror" på.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Ja, men det handlar inte om tro. Om du bodde i antika Aten spelade det ingen roll vad du kände inför gudarna i ditt inre, det viktiga var att du utförde de korrekta riterna för att vörda dem -- annars utsatte du inte bara dig själv, utan din stad för risk. Vi är vana vid en syn på religion som är individualistisk, trosbaserad och innerlig, där riter och böner inte räknas om de inte utförs med den rätta övertygelsen. En antik syn på religion är snarare kollektiv, handlingsbaserad och transaktionell. Faktisk övertygelse spelar inte lika stor roll. Och sedan finns ju en massa andra kulturer på jorden, vars synsätt på religion skiljer sig ytterligare från båda dessa. Det innebär att man gör religionerna en otjänst om man försöker lägga ett kristet (och i än högre grad post-lutheranskt, kanske rent utav post-schleiermacherskt) perspektiv på hur tro funkar.
Jo, men i min rollspelsupplevelse är jag inte ute efter hur det fungerade i Aten, i verkligheten. Jag undrade om Gudarna var verkliga i drakar och demoner världen som att de finns fysiskt och om de gör det så tycker jag att de kan öppna källan till magi, och stänga av den om du inte tro eller följer din Guds doktrin.
 
Top