Nekromanti Regler och licenser för rollspelssystem

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Jag har småpysslat med ett eget skräckrollspel (projektnamn Periferi) det senaste året. Hittills har det enbart varit för skojs skull, men några av mina kompisar har tjatat på mig om att försöka ge ut det och jag har funderat lite på det. Grejen är dock att rollspelet har använt sig av FATE reglerna, jag vet att FATE ingår i OGL men vilka regler är det som gäller när det kommer till att använda sig utav ett existerande rollspelssystem? Kan man släppa ett spel som använder FATE/FUDGE systemet utan vidare?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
För FATE specifikt, se den här länken specifikt för att använda det med OGL, och den här för andra valmöjligheter.

Tillägg: Utgå inte från FATE-böckerna, utan använd SRD:erna i länkarna ovan. Jag vet inte hur identiska de är med varandra, men det är dumt att chansa. Om du väljer att använda OGL, glöm inte att uppdatera sektion 15 med allt du använder samt givetvis din egen produkt.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Staffan;n144683 said:
För FATE specifikt, se den här länken specifikt för att använda det med OGL, och den här för andra valmöjligheter.

Tillägg: Utgå inte från FATE-böckerna, utan använd SRD:erna i länkarna ovan. Jag vet inte hur identiska de är med varandra, men det är dumt att chansa. Om du väljer att använda OGL, glöm inte att uppdatera sektion 15 med allt du använder samt givetvis din egen produkt.
SRD:n och FATE Core boken stämmer överens med varandra på de bitarna som jag använder, så det borde vara ok :)
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Som jag har förstått det så får man inte rakt av plocka text från andras böcker utan tillstånd/licens, om man däremot skriver om det med egna ord ska det gå bra.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,534
Location
Helsingborg
Jag är läst kursen Medierätt.

Regler är aldrig upphovsrättsskyddade, men regeltext är. Lösning: Skriv samma regler fast med egen formulering.

Namn på rollspel är varumärkesskyddade. Lösning: skriv att rollspelet är kompatibelt med varumärket då detta räknas som konsumentupplysning.

Läs mer på http://faq.rollspelshornan.se/FAQ/Immaterialr%E4tt
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Rickard;n145433 said:
Jag är läst kursen Medierätt.

Regler är aldrig upphovsrättsskyddade, men regeltext är. Lösning: Skriv samma regler fast med egen formulering.

Namn på rollspel är varumärkesskyddade. Lösning: skriv att rollspelet är kompatibelt med varumärket då detta räknas som konsumentupplysning.

Läs mer på http://faq.rollspelshornan.se/FAQ/Immaterialr%E4tt
Hur ligger det till med upphovsrätten till olika företeelser? Som jag förstår det kan man mycket väl ha upphovsrätt till en specifik påhittad person - det är inte enbart varumärkeslag som gör att jag inte får publicera romaner om James Bond (agent 007), till exempel. Sträcker det sig även till påhittade miljöer (t ex "Waterdeep") eller varelser (t ex "Beholder"). Och när det gäller varelser, kan man ha upphovsrätt till specifika varianter på dem - jag antar att man inte kan ha upphovsrätt på "drakar", men kan man ha upphovsrätt på "blå drakar som spottar blixtar och föredrar att bo i öknar"?

Många rollspel har ju även världsbeskrivning invävd i reglerna - om man kan ha upphovsrätt till världsbeskrivningen kan det vara svårt att separera de två.

Angående att indikera kompatibilitet: just Open Gaming License har en klausul som förbjuder detta utan separat tillstånd. Det är alltså ett villkor för att använda licensen.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Staffan;n145569 said:
Hur ligger det till med upphovsrätten till olika företeelser? Som jag förstår det kan man mycket väl ha upphovsrätt till en specifik påhittad person - det är inte enbart varumärkeslag som gör att jag inte får publicera romaner om James Bond (agent 007), till exempel.
Det är riktigt. "Upphovsrätt" kan användas dels som en ganska generell term, om material som är rättsligt skyddat i största allmänhet - alltså även tex patent eller mönsterskydd - men står i juridisk mening för något mer specifikt, nämligen en del av det skydd som (vissa) immateriella rättigheter kan ha. Varumärken är en annan specifik form, som gäller namn och symboler för tex företag och deras produkter.

Upphovsrätt utgår från ett "verk". Ett verk utgör en helhet, så generellt sett är det inte så att ingen i världen får skriva böcker om personer som heter "James Bond". Detaljerna i en bok eller motsvarande är inte skyddade. (Se tex denna uppsats om "upphovsrätt till fiktiva personer och andra figurer", sid 6-7 bla.)

Men när de fiktiva James Bond:arna också är agenter för en brittisk underrättelsetjänst, så kan det vara ett intrång av annat slag, tex "renommésnyltning". Eller så utgör namnet ett varumärke. (Och det är framför allt marknadsföringslagstiftning som gäller då.)

Staffan;n145569 said:
Sträcker det sig även till påhittade miljöer (t ex "Waterdeep") eller varelser (t ex "Beholder"). Och när det gäller varelser, kan man ha upphovsrätt till specifika varianter på dem - jag antar att man inte kan ha upphovsrätt på "drakar", men kan man ha upphovsrätt på "blå drakar som spottar blixtar och föredrar att bo i öknar"?
När det gäller WotC så stöder de sig på amerikansk varumärkesrätt, där de menar att vissa saker i deras spel är en slags varumärken. ("Product identity", de saker de menar är sådana inkluderas inte i OGL tex. utan kräver ett individuellt avtal om utnyttjande med WotC.)

Generellt gäller inte detta så brett i svensk varumärkesrätt. Vi har strängare krav på att varumärken ska vara - allra helst registrerade, och uppfylla vissa krav - men åtminstone lätt igenkännbara och tydligt utformade för marknadsföring. Vilket i regel betyder att sådant som är "inne i" en regelbok inte skulle kunna kallas för varumärke här. För det används ju inte till marknadsföring.

Men med det sagt, så finns det ändå två saker som är malörer i sammanhanget:
1) Sverige erkänner via en rad internationella avtal amerikansk handelsrätt, vilket gör att den *kan* vara tillämpbar även i Sverige. Om detta område kan jag inte mycket, eftersom jag inte är jurist - och de jurister jag har pratat med, är inte säkra på saken. Så om du inte drömmer om att bli nämnd i ett prejudikat, prova inte... :)

2) Det att svensk varumärkesrätt i vissa fall (som detta) är ganska så svag, har lett till att domstolarna ibland går på tex upphovsrätt ändå. Och därmed har det som i upphovsrättssammanhang kallas "verkshöjd" sänkts. I den uppsatsen som länkades ovan, nämns bland annat att illustrationen på en ica-kasse ansågs vara ett "verk", och alltså inte fick avbildas (utan tillstånd). Det gör att det faktiskt ändå förekommer att domstolarna fäller, utifrån en mer restriktiv tolkning om hur saker får användas. (Och då som just upphovsrättsintrång...)

Staffan;n145569 said:
Många rollspel har ju även världsbeskrivning invävd i reglerna - om man kan ha upphovsrätt till världsbeskrivningen kan det vara svårt att separera de två.
Det där är det svåra området. Om det skulle komma upp, så skulle målet handla om hur mycket detaljer som måste vara lika för att det ska räknas som plagiat. Och det är svårt att säga. Där finns liksom inga skriftliga riktlinjer. Det ligger någonstans emellan att skydda verket som helhet och exakta plagiat av långa stycken, direkt ur en bok tex.

Det är ingen generell skillnad mellan "regler" och "världsbeskrivning". Båda är, i rättens ögon, antingen ett verk eller inte ett verk. Men i viss mån (det finns ett antal sådana mål, så vitt jag vet) kan saker som är återkommande i flera tex romaner, användas för att styrka att det är en tydlig del av ett verk. Dvs det är något mer sannolikt att en domstol skulle hålla med om att något är ett "verk" (alltså skyddat), om det bygger på material som förekommer i en serie av något slag.

Staffan;n145569 said:
Angående att indikera kompatibilitet: just Open Gaming License har en klausul som förbjuder detta utan separat tillstånd. Det är alltså ett villkor för att använda licensen.
Men då visas ju kompatibiliteten genom OGL-märket. Det är ju en av poängerna med det. :)
 
Top