Nekromanti Regler kring "Vandråp"

Godseye

Veteran
Joined
26 Jan 2015
Messages
1
Hej! Jag har en spelare som använder Vandråp på novisnivå, dvs han kan tända en flamma som gör 1D4 extra i skada. Läser man beskrivningen av förmågan så står det ingenting om att man behöver klara ett slag mot viljestark eller att förmågan genererar temporär korruption. Det enda kravet är att man har utfört vanhelgande rit på vapnet. Frågan blir därför, finns det generella regler kring mystiska förmågor som jag har missat?
 

Gerenan

Veteran
Joined
4 Jan 2015
Messages
21
Jag hade detta problem också, anser det aningen otydligt.

MEN, jag kom fram till efter visst kollande att i princip alla Mystiska Krafter kräver slag mot Viljestark om inte annat sägs (som med kraften Förhäxa) detta kan dock vara en feltolkning av mig, men det kan nog vara så.

Dock på senare tid har jag börjat fundera om det verkligen ska vara så då Krigare och rena soldater är väldigt mäktiga och mystiker lite... meh ibland.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Om kraften inte uttryckligen kräver ett slag mot Viljestark så behövs det inte; sådana krafter är lämpliga för krigare och präster i rustning - precis som Gerenan anat (begränsning inverkar ju menligt även på slag för mystiska krafter).
Däremot finns en generell regel som gör att användandet av en kraft ger temporär korruption; den gäller tills det uttryckligen står att så inte är fallet.
 

KassRos

Veteran
Joined
27 Jan 2015
Messages
11
hej jag har en till fråga om den här kraften.
skulle jag kunna lägga denna kraft på en medspelares vapen och sedan ha dem använda den?
och om det går kommer den då fortfarande skapa döda?
 

Gerenan

Veteran
Joined
4 Jan 2015
Messages
21
KassRos;n66286 said:
hej jag har en till fråga om den här kraften.
skulle jag kunna lägga denna kraft på en medspelares vapen och sedan ha dem använda den?
och om det går kommer den då fortfarande skapa döda?
Ja, det kan du.

Så länge vapnet är vanhelgat så kan du detta. Om inte jag misstolkat något (rätta mig om jag har fel).
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Lilja;n66142 said:
... (begränsning inverkar ju menligt även på slag för mystiska krafter)...
Så, Svartalfen Goff Goff springer runt i Lätt Läderrustning (Begränsande 2) och har Viljestyrkan 10. Hen vill använda sig av sin mystiska kraft som kräver ett Lyckat [Viljestark].

Eftersom Goff Goff har rustning med Begränsning 2 är det alltså 8 och inte 10 hen ska slå mot?

Detta har jag missat helt... Mest för att det känns märkligt. Min mentala förmåga och kapacitet borde inte ha så mycket att göra med att jag inte kan röra mig obehindrat? Eller?
 

Gerenan

Veteran
Joined
4 Jan 2015
Messages
21
PjåtrimKaj;n66350 said:
Så, Svartalfen Goff Goff springer runt i Lätt Läderrustning (Begränsande 2) och har Viljestyrkan 10. Hen vill använda sig av sin mystiska kraft som kräver ett Lyckat [Viljestark].

Eftersom Goff Goff har rustning med Begränsning 2 är det alltså 8 och inte 10 hen ska slå mot?

Detta har jag missat helt... Mest för att det känns märkligt. Min mentala förmåga och kapacitet borde inte ha så mycket att göra med att jag inte kan röra mig obehindrat? Eller?
Korrekt, det blir 8 inte 10.

Anledningen till detta är, så vitt jag uppfattat det, att mystikern behöver göra rörelser och blir begränsad i rörelser av rustningar. Kan nog även ses på annat vis, om du är en häxa, att du isolerar dig från mystiken etc (lite Arcana över det hela). Mystiker verkar mestadels vara menade att bära smidiga lätta rustningar för att kompensera.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Där ser man. Jag har fått känslan av att Mystiker antingen måste gå full-mystiker och strikt följa arketyperna, eller känna sig mer eller mindre värdelösa. Att rustningen dessutom påverkar krafterna gör det inte bättre...

Jag får ta och diskutera detta med min spelgrupp helt enkelt.
 

Gerenan

Veteran
Joined
4 Jan 2015
Messages
21
PjåtrimKaj;n66505 said:
Där ser man. Jag har fått känslan av att Mystiker antingen måste gå full-mystiker och strikt följa arketyperna, eller känna sig mer eller mindre värdelösa. Att rustningen dessutom påverkar krafterna gör det inte bättre...

Jag får ta och diskutera detta med min spelgrupp helt enkelt.
Man måste inte följa arketyperna, däremot måste mystiker som inte vill vara "fribesvärjare" följa traditionerna. Du som spelledare dock kan modifiera det med att världen accepterar att mystiker är med i en eller flera traditioner. Men med tanke på att alla traditioner (förutom Svartkonst) är kraftigt bundna till låsta fraktioner i spelet måste du göra en rad mindre modifieringar.

Jag håller lite med dig. Mystiker har mycket emot sig, krigare är väldigt huvudfokuserade i Symbaroum. Grejen är nog även så att det är menat att alla är lite "krigare". Så en ren mystiker måste verkligen verkligen helgardera sig med många artefakt och förmågor, men han måste vara sjukt försiktig att hålla sin korruption låg.

Men ja, bästa lösningen är att diskutera det med din grupp och framföra hur du som spelledare känner i ämnet.
 
Top