Nekromanti Regler igen!

Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Trevligt att se servern uppe igen och att folk inte har övergett rollspel.nu.

Eftersom jag inte skrivit på länge tänkte jag dela med mig av mina senaste regelfunderingar som vi speltestar just nu.

Vi inför begreppen: Slagserier, Blottor.

Ändringar i reglerna:
Man får som anfallare planera att försvara sig. Man får som försvarare både försvara och göra motanfall. Motanfallet kommer inte sist i rundan, utan efter det första anfallet, eller slagserie.

Försvararen tänker ut en försvarsmanöver och säger om han vill göra ett motanfall. Anfallaren tänker ut hur många anfall han ska göra, hur hårda de ska vara, och med vilka vapen de ska göras, samt riktning (högt, lågt..) på det första anfallet. Han bestämmer sig även för om han vill göra nån försvarsmanöver.

I första passagen måste anfallare o försvarare hålla sig till de manövrar de valt, men om anfallaren har valt flera anfall får han rikta de senare som han vill. Försvararen får göra vilken försvarsmanöver som helst, utan att det är instinktivt. Dock, om han väljer något annat försvar än det han valde i början är det +ob1T6 svårare.

Poängen med att de ska få välja så här i efterhand är att det uppstår blottor under en runda.
Man blottar en kroppsdel om man: Fummlar; missar ett kraftfullt anfall (ja, det räknas om motståndaren undvek); om man inte försvarar sig; efter en slagserie; eller när motståndaren har insikt.

Det är inte lättare att träffa en blotta (om man inte har precisionsanfall, som ändras till att bara göra det lättare att träffa om det är en blotta där), men det är +ob1T6 svårare att försvara sig. Vilken kroppsdel som blottas slumpas fram (just nu är den tabellen bara kaos), eller i fråga om slagserier, då man alltid blottar samma sak.

Exempel:
Karl har ett slagsvärd, han har 16 i det, han har även 15 i undvika.
Lasse har en vedyxa och en sköld, han har 14 i yxa o 13 i sköld.
De rusar på varandra o Karl vinner initiativet (han hade ju en tärning lättare för bättre SI). Karl planerar att slå 2 gånger med svärdet, kraftfullt. Det första anfallet ska vara högt.
Lasse planerar att parera o göra ett motanfall.
Karl får då ob4T6 för att träffa, men börjar med att fummla! (Lasse behöver inte parera, enligt våra regler måste man parera missade anfall, men inte fummlade). Fummlet orsaker inga större fel, dock så blottar han huvudet. Nu ska motanfallet komma. Motanfall får inte riktas närmare än högt/lågt..så Lasse kan inte ta tillfället i akt o banka sönder hans huvud. Om man har precisionanfall så får man rikta ett motanfall mot en blotta! Motanfallet är på ob4T6, Karl väljer att inte försvara sig (eftersom han då skulle få ob5T6 på sitt sista hugg), men anfallet missar sitt mål. Karls sista anfall går också högt. Nu ska vi titta på försvarsmöjligheterna. Om Lasse duckar blir svårigheten ob1T6 i grund +ob2T6 för att han gjort fler handlingar, +ob1T6 för att han inte valt den manövern, alltså ob4T6.
Om han parerar blir svårigheten ob2T6 +ob2T6 för flera handlingar...nu är det bara att välja det som känns bäst. Observera att Lasse kan välja att parera högt, o det gör han, men det räknas som en icke vald handling, så svårigheten blir densamma. Anfallet träffar, o försvaret misslyckas...Lasse blir träffad i skuldran o får ett köttsår....båda förlorar initiativet då Lasse fick en extraskada o Karl fummlade...de vacklar ifrån varandra o kan öppna striden på nytt.

Slagserier:
de innefattar ett bestämt antal anfall som kommer i kvick följd, innan motanfallet kan äga rum. En slagserie är alltid bestämd till riktning, kraft o antal. Alla slag i serien måste vara på samma svårighet. Kraftfulla anfall får max vara 2, normala 3, o snabba 4. Man får ta en slagserie som en specialisering om man har 15+ i färdigheten, eller som en teknik i en stridskonst. Man bestämmer också en kroppsdel som blottas efter slutförd serie. En teknik som kallas Minska Blotta läggs till, o innebär att man inte blottar något efter slutförd serie.

Det finns säkert några frågetecken kvar, jag ska äta mat.
kom med funderingar!
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Husregel

Om man fumlar så får man inte göra något annat än att stå still eller hårdfumla (trassla in sig etc.) under rundan. Först under näst runda får man göra endast försvarsmanövrar (inga motanfall).

Så kör jag iallafall.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Husregel

Schysst regel! Både enkel, bättre än nuvarande och lätt att komma ihåg.

Slår du fummeltabellen eller med improviserat fummel också, eller ersätts det?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Husregel

Jag hittar på passande saker om jag kan eller slår på tabellen om jag får idébrist.

(Du verkar tycka om allt jag säger /images/icons/wink.gif)
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Husregel

"Du verkar tycka om allt jag säger"...

Ska jag vara ärlig så läste jag bara inlägget, och inte från vilken användare det var (en ovana, skall sluta med det också /images/icons/frown.gif /images/icons/blush.gif).
Du skriver väl smarta saker då! /images/icons/smile.gif
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Husregel

"Om man fumlar så får man inte göra något annat än att stå still eller hårdfumla (trassla in sig etc.) under rundan. Först under näst runda får man göra endast försvarsmanövrar (inga motanfall)."

Tja, vi spelar inte så. Vi kör med det improviserade fummlet där man slår ob1T6 för att se hur allvarligt det var. För resultaten 1-3 brukar det inte ha några speciella effekter på rundan.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Husregel

Tja, vi spelar inte så.
Nähä...
Det fattade nästan jag. Det jag talar om var hur jag spelar, precis som du talar om hur du spelar.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: fummel

mmm, de är på en ö där en ny gudom (?) haar gjort lite elaka saker, o människor har blivit förvandlade till något zombieliknande o det finns kanske 150 av dem...o de smyger omkring o försöker hitta en lösning utan att bråka med dem...o då har vi slagit tur några gånger för att se om de träffar på några zombies, o vår käre Krazhnaya fummlar med 27.....
Han blir indragen i en gränd o hoppad på av ett halvdussin såna elakingar....det gjorde ont!
 
Top