Eta Cassiopea
Veteran
Här kommer en riktig kluring!!
Regler för sjöstrid...
Mitt önskemål är att gräva fram ett smidigt och ett acceptabelt system som behandlar flera fartyg i strid, allt från två båtar till flera...
Det största problemet är förflyttningen! Om det är sjöstrid ska det helst ske simultant eller så simultant man kan få i ett sjöstridsspel.
Man skulle kunna använda sig av hexagonpapper. Man skulle kunna ha förflyttningspoäng och manöverpoäng.
Man kan INTE köra principen, "först gör A alla sina handlingar och sen B"... man kan inte heller köra på att A har 6 handlingar och B har 3 handlingar... och man tar handling efter handling, dvs, först gör A sin första följt av B's första osv... för när B har gjort alla sina 3 handlingar, ska då A få göra sina resterande 3 medan B har "frusit fast"... förstår ni dilemmat??
Hur skulle man kunna köra med svängradie och sånt... ja jag har verkligen kört fast...
Gnugga nu geniknölarna...
Tack på förhand
/Tobbe
Regler för sjöstrid...
Mitt önskemål är att gräva fram ett smidigt och ett acceptabelt system som behandlar flera fartyg i strid, allt från två båtar till flera...
Det största problemet är förflyttningen! Om det är sjöstrid ska det helst ske simultant eller så simultant man kan få i ett sjöstridsspel.
Man skulle kunna använda sig av hexagonpapper. Man skulle kunna ha förflyttningspoäng och manöverpoäng.
Man kan INTE köra principen, "först gör A alla sina handlingar och sen B"... man kan inte heller köra på att A har 6 handlingar och B har 3 handlingar... och man tar handling efter handling, dvs, först gör A sin första följt av B's första osv... för när B har gjort alla sina 3 handlingar, ska då A få göra sina resterande 3 medan B har "frusit fast"... förstår ni dilemmat??
Hur skulle man kunna köra med svängradie och sånt... ja jag har verkligen kört fast...
Gnugga nu geniknölarna...
Tack på förhand
/Tobbe

