Nekromanti Regler för rustning i SciFi?

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Något som jag suttit fast på väldigt länge är hur jag hanterar rustningar i mitt scifi-rollspel.

Att bara ha ett rustningavärde som direkt räknas av skadan är nog inget alternativ. Det känns lite för tråkigt.
Jag har ett system som mer påminner om Neotech. Där ammo har penetration och rustning har skydd. Överstiger penetration skydd, gör man full skada. Lika mycket i båda, halv skada. Och om skydd överstiger penetration, går det helt enkelt inte igenom.

Men om skottet går igenom. Bör rustningen försämras? Minus 1 i skydd för varje träff som slår igenom är inte hållbart eftersom skuddsvärden kommer ha ett lågt och kort spann mellan typ 0-5.
Om man får in en kritisk träff men skyddsvärde överstiger penetration, vad händer då? Eller ska en kritisk träff alltid innebära att skyddavärdet ignoreras? Ovanstående fråga kvarstår isåfall.

Anledning till att jag frågar är ju att konsekvenserna av att ha en trasig rustning/dräkt kan ju ha ganska ödesdigra konsekvenser i scifi - ni vet, rymden, giftiga atmosfärer och temperaturer vi inte upplever på jorden.

Spelet i sig är ganska regeltungt. Så jag är ju på ett sätt inte rädd för ytterligare sådana, men besparar gärna mig själv och min spelgrupp med att bokföra skotthål och ska anker i rymddräkterna...

Förslag? Vilka scifi-spel gör det här bäst idag tycker Du?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Jag är ett sort fan av Armour Saves från 40k. Vid slutet av rundan där du du tagit skada rullar du en save och om den lyckas tar du ingen skada. Din Armour save kan modifieras av anfallarens vapen, utrustning med mera.
 

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
God45;n272145 said:
Jag är ett sort fan av Armour Saves från 40k. Vid slutet av rundan där du du tagit skada rullar du en save och om den lyckas tar du ingen skada. Din Armour save kan modifieras av anfallarens vapen, utrustning med mera.
40K som i figurspelet eller något att rollspelen?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Pirog;n272148 said:
40K som i figurspelet eller något att rollspelen?
Någon version av krigsspelet eller kanske ett av deras småspel? Eller en fan-made grej? Look, jag var mest fokuserad på att få mina Dark Angels rätt målade så... Minns inte. Men det var en bra regel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag skulle, som du tagit upp, låta olika vapen ha ett penterationsvärde, som matchas mot ett rustningsvärde. På något sätt. Får ta mig en funderare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag tycker att det stora problemen med vapen/rustning i SF är den kraftspiral som vapenutvecklingen sitter i. I takt med att vapen blir kraftfullare så blir rustningarna effektivare (vilket innebär att om du saknar rustning så är du körd), så jag hade börjat med att fundera på det istället. För här finns en del man måste ta ställning till. Visst. är det rymdopera så är det bara att köra, men finns det något mått av hard SF (vilket det låter som i din beskrivning) så hade jag börjat med att fundera på hur den teknologiska utvecklingen ser ut först.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Måns;n272197 said:
Jag tycker att det stora problemen med vapen/rustning i SF är den kraftspiral som vapenutvecklingen sitter i. I takt med att vapen blir kraftfullare så blir rustningarna effektivare (vilket innebär att om du saknar rustning så är du körd), så jag hade börjat med att fundera på det istället. För här finns en del man måste ta ställning till. Visst. är det rymdopera så är det bara att köra, men finns det något mått av hard SF (vilket det låter som i din beskrivning) så hade jag börjat med att fundera på hur den teknologiska utvecklingen ser ut först.
Du kan ju köra Star Trek lösningen där vapnen är så kraftiga att det inte hjälper med rustningar så ingen har dem av annat än kulturela orsaker.
 

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Ja alltså, det här med penetrationsvärde är nog ganska spikat.
Vapnena är ganska moderna, enligt dagens termer. Inte en massa laser, plasma och grejer utan majoriteten skjuter alltså en projektil.
Eftersom skadan då sällan kommer skilja sig särskilt mycket åt, kan man lägga variationen i optimala avstånd, penetration och singel eller automateld.
Skadesystemet i övrigt är väldigt dödligt så ja, utan rustningen är risken stor att du dör. Och ja, vissa rustningar gör folk optkomliga för vapen med för klen penetration.

Men här kvarstår alltså frågeställningen huruvida man ska orka bry sig om att bokföra skada på själva rustningen.
Penetrerar ett vapen mitt exoskelett betyder det ju rimligtvis att där existerar ett hål i min klimattätade dräkt. Men ska man orka bry sig om det eller bara anta att alla självrepareras av nanorobotar eller nåt?
Fördelem blir ju enkelhet. Nackdelen är att jag kan bli skjuten tusen gånger och om jag trots allt lever, så märker man ingen skillnad på min rustninga funktion eller faktiska skyddavärde.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Pirog;n272277 said:
Men här kvarstår alltså frågeställningen huruvida man ska orka bry sig om att bokföra skada på själva rustningen.
Penetrerar ett vapen mitt exoskelett betyder det ju rimligtvis att där existerar ett hål i min klimattätade dräkt.
Rustningar brukar iofs fördela kraften över en större yta, så även om du blir skadad behöver inte rustningen få hål i sig. Däremot är den kanske obrukbar som rustning?
 

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Måns;n272280 said:
Rustningar brukar iofs fördela kraften över en större yta, så även om du blir skadad behöver inte rustningen få hål i sig. Däremot är den kanske obrukbar som rustning?
Fsat läste du hela mitt inlägg? Eller kanske var det jag som var otydlig.
I vilket fall som helst - om ett skjutvapen med högre penetration än vad jag har i skyddsvärde träffar mig, slår projektilen alltså igenom rustningen och in i mitt kött. DÅ har jag rimligtvis ett hål i min rustning. Och här ställer jag mig frågande.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Att rustning går sönder är ett bra sätt att få spelarna att vilja shopa och spendera pengar efter varje strid? Är det något du vill ha i ditt spel?

Om ja skulle jag ändå hålla det enkelt. Typ att rustningen har typ "kroppspoäng" och förlorar ett för varje penetrerande träff. Når "KP" 0 så skyddar rustningen inte längre. Reparation kostar X krediter per förlorat KP.

Vill du göra det ännu mer komplicerat kan du dela upp rustningsKPn på kroppsdelar också, så att rustningen kanske inte längre skyddar mot träffar på vänsterarmen, men välnoå resten av kroppen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Varför inte göra det till energisköldar som i Dune eller Fading Suns? Det förklarar varför de sluter sig själva direkt när de penetrerats men också varför de kan penetreras.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Pirog;n272135 said:
Anledning till att jag frågar är ju att konsekvenserna av att ha en trasig rustning/dräkt kan ju ha ganska ödesdigra konsekvenser i scifi - ni vet, rymden, giftiga atmosfärer och temperaturer vi inte upplever på jorden.
Ja alltså, det här beror ju helt på hur realistiskt du vill ha det. Helt realistiskt sett så blir det ju precis som du säger, att en penetrerad rustning inte är luft-/gas-/vätske-/strålnings-/whatnot-säker längre. Inte om det gått hål in till bäraren, iaf. Det är ju en ja eller nej fråga, och något som du och/eller din spelgrupp får ta ställning till, om ni vill ha det så eller inte. Sen ta frågorna runt eventuellt skadad rustning med utgångspunkt i svaret från den diskussionen.

Och resten verkar du egentligen ha rätt klart för dig hur du vill göra, ändå ????
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Pirog;n272282 said:
Fsat läste du hela mitt inlägg? Eller kanske var det jag som var otydlig.
I vilket fall som helst - om ett skjutvapen med högre penetration än vad jag har i skyddsvärde träffar mig, slår projektilen alltså igenom rustningen och in i mitt kött. DÅ har jag rimligtvis ett hål i min rustning. Och här ställer jag mig frågande.
Jodå, jag läste (och förstod) ditt inlägg :) Vad jag menar är att det kanske finns en möjlighet att rustningen inte går sönder, men att du ändå får full skada. Det är många variabler här. Ska du gå den realistiska vägen så bör det finnas utrymme för alla tänkbara alternativ.

Och ja, om jag har ett hål i min livsuppehållande rymdrustning så bör den betraktas som obrukbar. Det bör inte innebära någon enorm bokföring. Det är ju helt binärt. Antingen har den hål eller inte.

Däremot lär stridsreglerna bli ganska omfattande.
 

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Energisköldar existerar! De stoppar alla kulor oavsett penetration ett visst antal gånger.

Jag tror anledning till jag funderar är att jag ligger någonstans mittemellan.
Jag tror jag vill att rustningar ska bli sämre ju fler träffar de tar, för att ge spelare anledning till att byta, reparera eller tvingas skifta mellan sina olika rymddräkter som kan vara kittade för olika situationer.
Men jag vetifan om vi pallar hålla reda på att ett kulhål gör att gas/temperatur/vätska tar sig in. Inte på avancerade exoskelett kanske, men på hazmat-suits och vanliga rymddräkter som är simplare och bara använda för rymdpromenader.

Kanske ett KP-system som nämndes vore något. Men att de i övrigt har någon slags nano-gelé på insidan som stoppar det andra.
Medan rymddräkter som ändå inte skyddar mot attacker och har en massa moduler och skit att hålla reda på, kan leda till att man dör av omgivningen. Man får väl skylla på kostnad om mågon ifrågasätter varför gelén inte använda där också. ;)
Exoskelett är ändå klassade som personliga stridsvagnar och är svindyra redan, så varför inte liksom?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Det här måste ju bero jättemycket på vilken sorts teknologi det gäller. Stor skillnad mellan cyberpunk och postsingulär sf. I Alistair Reynolds Revelation Space-böcker finns exempelvis rustningar med ablativa element som förångas vid träffar från energivapen och på så sätt tar upp skadan men i gengäld tappar skyddsförmåga för senare träffar. Det är en helt annan sak än kevlarpansar mot konventionella eldvapen, eller energisköldar.
 
Top