Nekromanti Regler för knark!!!

Rödhake

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
61
Location
Småland!
Är det någon som sitter inne på lite bra regler för knark och droger, neotec-reglerna är ju förvisso bra, men lite fattigt kanske. Jag har ett stort behov av detta...bara skriv...snälla, jag behöver verkigen detta....!

/rObIn LjUnG

Can you say kuh-THOO-loo?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Använd de regler för gifter du har, med olika effekter för t.ex. hallucinogener, centralstimulantia, opiater etc.
Tänk på att de flesta droger inte har så hög giftstyrka, de är inte gjorda för att döda (det är bara en bieffekt...).
Att ta sig ut från behovet kräver flera mycket svåra slag för Fysik, Vilja eller vad fan du nu har för liknande egenskaper. Stora bonusar ges från behandling av någon med diverse lämpliga färdigehter (Medicin, Psykologi etc.).

- Bobby
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
När man vill skaffa sig drogen slår man ett slag mot streetwise eller liknande (har man influenser i politik eller näringsliv lyckas man automatiskt) för att se vad man hittar. Effekten visar vilken kvalitet det är på drogen. När man sedan är påverkad ger drogen nedanstående fördelar.

-------
Drog: Hasch
Tillgänglighet: Hög
Pris: Låg/Medel
Effekter: Botar och lindrar många sjukdomar, ger ett lugnt rus utan baksmälla. Omöjligt att överdosera, ej dödligt. Något högre risk att få lungcancer än med cigaretter föreligger dock. Ingen risk för beroende. (+2 i INT under ruset)
-------
Drog: LSD
Tillgänglighet: Hög
Pris: Högt
Effekter: Ger långa trippar med hallucinationer och vackra färger. Påverkar balanssinnet något, men ej permanent. Ger ingen baksmälla och går lätt att både distribuera och tillverka. Kan bota schizofreni och DAMP/ADHD. Går att överdosera, dödligt i stora mängder. Liten risk för beroende. (+2 i KAR under ruset)
-------
Drog: Kokain
Tillgänglighet: Medel
Pris: Högt
Effekter: Är ett bra, uppiggande medel som ökar arbetsförmågan och kreativiteten. Används både av sociteten som partydrog och av arbetare som stimulans att arbeta. Kan vara dödligt vid stora mängder, går att överdosera. Försumbar risk för beroende. (+1 i FYS och +1 i STY under ruset)
-------
Drog: Morfin
Tillgänglighet: Medel
Pris: Högt
Effekter: Smärtstillande och lugnande. En sann vän vid alla möjliga katastrofer där vanligt hasch inte räcker. Går att överdosera, dödligt i stora mängder. Försumbar risk för beroende. (+1 i TÅL och +1 i FYS under ruset)
-------
Drog: Kaffe
Tillgänglighet: Hög
Pris: Lågt
Effekter: Uppiggande och extremt beroendeframkallande, förstår såväl mage som njure och ger hårda abstinensbesvär. Ingen nämnbar baksmälla dock. Går inte att överdosera i mänskligt intagbara mängder, kan dock vara dödligt vid kontinuerligt nyttjande. (-1 i FYS under ruset)
-------
Drog: Cat
Tillgänglighet: Medel
Pris: Lågt
Effekter: Fungerar som hasch, men är oftast svagare.
-------
Drog: Heroin
Tillgänglighet: Låg
Pris: Medel
Effekter: Ger ett långt och inåtvänt rus. En varm, skön känsla sprider sig. Går att överdosera, dödligt i stora mängder. Försumbar risk för beroende. (+2 i INT under ruset)
-------
Drog: Crack
Tillgänglighet: Låg
Pris: Högt
Effekter: Ger en snabb och klar effekt. Är extremt uppiggande och ger en skärpa till världen omkring. Är hyfsat beroendeframkallande dock och kan till och med vara dödligt, vid allt för stora mängder. En glad drog. (+2 i INT och +1 i STY under ruset)
-------
Drog: Meskalin
Tillgänglighet: Låg
Pris: Lågt
Effekter: Ger kontakt med de gamla andarna, ett långt skönt och trevligt rus där man kan lösa många filosofiska gåtor. Ingen risk för beroende, försumbar risk för överdos och död. (+2 i SPIRITUS under ruset.)


För att öka realismen ännu mera kan man lägga till följande AIDS-tabell:

Slå på tabellen med en T6 var gång du tar en sil med en redan använd kanyl.

1-4) Kanylen är fläckfri och bacillfri, du får ett bra och trevligt rus.
5-6) Slå igen på sjukdomstabellen.

1) Kanylen är något gammal och en bananfluga har lagt ägg i den. Effekterna av drogen blir något fadda och efter en väcka kläcks det bananflugor i ditt blodomlopp. Slå på blodproppstabellen.

1-5) Dra bort X (beroende på system) i hälsa när flugorna bryter sig ut samt ytterligare X var tionde minut. Får du inte läkarvård inom en timme så dör du av blodsförlust.
6) Flugorna sätter sig i blodomloppet utan att kunna ta sig ut, du dör av en blodpropp.

2) Kanylen är lite rostig och du får stelkramp. (Om spelaren innan uttryckligen hävdat att han tagit stelkrampsspruta negeras denna effekt.)

3) Dina ungar har lekt med kanylen och använt den att spruta vatten med. Nu har den kalkat igen och du får akut åderförkalkning.

4) Någon har skjutit LSD med din kanyl! Kombinera effekterna av LSD med den aktuella drogen och fördubbla effekterna. Ruset varar äventyret ut och RP har inget grepp om verkligheten under tiden.

5) Du har fått AIDS! Ett långdraget och oundvikligt slut hägrar...


/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
(har man influenser i politik eller näringsliv lyckas man automatiskt)

Man borde slå i.a.f... det är ju rätt lätt att inse vad som händer om man är kändis och fumlar sitt "skaffa knark"-slag... skandal à la Whitney Houston /images/icons/smile.gif

drogbeskrivningarna är litet väl optimistiska och glada... P&P skulle bli överlyckliga om sådan knark-liberal propaganda (ur deras synvinkel) gavs ut i rollspelsform...
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
"Man borde slå i.a.f... det är ju rätt lätt att inse vad som händer om man är kändis och fumlar sitt "skaffa knark"-slag... skandal à la Whitney Houston"

Det är sant, man kan helt enkelt sänka svårighetsgraden bara.

"drogbeskrivningarna är litet väl optimistiska och glada... P&P skulle bli överlyckliga om sådan knark-liberal propaganda (ur deras synvinkel) gavs ut i rollspelsform..."

Men nu gör inte jag rollspel för idioter som inte kan skilja på en sak och en annan sak.

Phuq da bozoz!

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
"Drog: Hasch
Tillgänglighet: Hög
Pris: Låg/Medel
Effekter: Botar och lindrar många sjukdomar, ger ett lugnt rus utan baksmälla. Omöjligt att överdosera, ej dödligt. Något högre risk att få lungcancer än med cigaretter
föreligger dock. Ingen risk för beroende. (+2 i INT under ruset)"


Hasch är nog en betydligt osäkrare drog än vad som beskrivs ovan, möjligtvis passar marijuana in på den här beskrivningen, men inte hasch. THC:t i haschet lagras i fettvävnaden och för idoget brukande kan leda till psykoser (jag har sett en flummare i min gamla klass få en haschpsykos, ingen rolig syn). Dessutom ger hasch "baksmälla" i form av trötthet/seghet och effekten av drogen kan, förutom att framkalla ett lugn även fungera tvärt om: nyttjaren blir paranoid och uppstressad - haschnoja kallas det ju för i folkmun. En nojig person tror ungefär att snuten lurar i varje hörn för att sätta fast den drogpåverkade i fråga.

/ Fly me to the moon and let me play among the stars
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Re: Angående att skriva rollspel

Alla spel har sina målgrupper, antar att du får tala för dig själv :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Dumskallarnas sammansvärjning

"Alla spel har sina målgrupper, antar att du får tala för dig själv :)"

För det första, skriver du ett spel som inte riktar sig till idioter har du ingen målgrupp. Vi är rollspelare, och därmed idioter by default.

För det andra, nittifemprocentsregeln gäller även rollspelare.

För det tredje, underskatta aldrig en idiot. De är otroligt genialiska ibland.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Re: Dumskallarnas sammansvärjning

Jag vet precis vad du menar, tyvärr tog jag dock åsikten i mitt tidigare inlägg på fullaste allvar ett tag. Med andra ord - det jag skrev förstod alla andra vad det betydde, för så måste det vara ! Sedan dess har det hänt gång på gång att jag tvingats tänka om, även om det inte är några extremt pedagogiska skrifter som skapas av mina fingrar nu heller.
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
"Hasch är nog en betydligt osäkrare drog än vad som beskrivs ovan, möjligtvis passar marijuana in på den här beskrivningen, men inte hasch."

Den stora skillnaden ligger i utseende och styrka. Koncentrationen THC i hasch är något högre och blir ännu högre i cannabisolja.

"THC:t i haschet lagras i fettvävnaden och för idoget brukande kan leda till psykoser (jag har sett en flummare i min gamla klass få en haschpsykos, ingen rolig syn)."

Det finns många olika sorters THC i hasch och marijuana. Det THC som ger rus heter "Delta-9-Tetra-Hydro-Cannabinol" och lagras inte i fettvävnaden (vilket däremot andra, ofarliga THC-sorter gör). Vad gäller psykoserna så är det sant att det har förekommit, men det har i stort sett uteslutande rört sig om folk som är allergiska, redan på gränsen till psykotiska eller som helt enkelt får en psykos för att man undermedvetet tror att det skall hända.

"Dessutom ger hasch "baksmälla" i form av trötthet/seghet ..."

Vilket är något som brukar uppstå efter varje fest, oavsett om man rökt på eller inte.

"... och effekten av drogen kan, förutom att framkalla ett lugn även fungera tvärt om: nyttjaren blir paranoid och uppstressad - haschnoja kallas det ju för i folkmun. En nojig person tror ungefär att snuten lurar i varje hörn för att sätta fast den drogpåverkade i fråga."

Den s.k. "haschnojan" har väldigt lite med själva drogen att göra, det handlar mer om att vara hög och att ha gjort någonting förbjudet. Ruset förstärker skuldkänslorna, vilket även alkohol skulle ha gjort. Alkohol är däremot en laglig drog och därmed är det bara fjortisar som druckit en cider för mycket som får noja av det.

"/ Fly me to the moon and let me play among the stars"

Är inte det HÄR drogpropaganda så vet inte jag...


/staffan, som fnissar okontrollerat

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hög på annat sätt

""/ Fly me to the moon and let me play among the stars"
Är inte det HÄR drogpropaganda så vet inte jag..."


Jag trodde det var ett citat ur en Sinatra-låt.

Fast iofs stämmer det väl, med tanke på att låten handlar om att bli totalt hyperförälskad så att man svävar upp till sjunde himlen...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
knarkets verklighet

Det THC som ger rus heter "Delta-9-Tetra-Hydro-Cannabinol" och lagras inte i fettvävnaden (vilket däremot andra, ofarliga THC-sorter gör).

Detta är ju direkt fel. Varifrån hämtar du dessa tvivelaktiga påståenden?
Primärt: varför skulle just denna substans undvika fettvävnader trots dess strukturella snarlikhet med de andra cannabinolerna? Den borde vara lika fettlöslig.
Sekundärt: Skulle verkligen högar med kroppsfrämmande substanser vara helt utan bieffekter? Verkar mystiskt och kräver en viss uppbackning av vetenskapligt stöd för att jag skall acceptera det :)

Vad gäller psykoserna så är det sant att det har förekommit, men det har i stort sett uteslutande rört sig om folk som är allergiska, redan på gränsen till psykotiska eller som helt enkelt får en psykos för att man undermedvetet tror att det skall hända.

Även om detta skulle vara sant, vilket är rätt svårt att avgöra, är det rätt irrelevant. Oavsett _varför_ hasch ger person X en psykos är inte så intressant som det faktum att substansen ifråga är orsaken, psykologisk eller somatisk.

Vilket är något som brukar uppstå efter varje fest, oavsett om man rökt på eller inte.

So? Att andra droger ger liknande bieffekter upphäver inte det faktum att även hasch gör det. Att Haschets baksmälla har potential att göra sig påmind veckor efter ruset ifråga borde också tas med i beräkningen...

Den s.k. "haschnojan" har väldigt lite med själva drogen att göra, det handlar mer om att vara hög och att ha gjort någonting förbjudet. Ruset förstärker skuldkänslorna, vilket även alkohol skulle ha gjort.

Återigen är finliret i mekanismen rätt irrelevant... _Att_ är viktigare än _Hur_. Mycket av de vanliga berusningssymptomen som uppträder vid alkoholförtäring verkar t.ex bero på kulturella/psykologiska orsaker. Att det finns en psykologisk orsak/förklaring omintetgör dock inte effekten.
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Cannabinola Realiteter

Okej, innan jag fortsätter med den här debatten vill jag bara klargöra att jag enbart debatterar för att det är så roligt att reta folk. Åsikterna och faktan representerade nedan och i tidigare inlägg är inte uteslutande mina egna. En hel del fakta är dock korrekt och om ni vill veta mera rekommenderar jag er att hitta info själva. Det finns rätt mycket fakta både för och emot.

Tycker ni nu att debatten förlorade sin udd och att det är meningslöst att fortsätta att debattera så är det erat problem och ni kan låta bli att svara.

Nu fortsätter vi...

"Detta är ju direkt fel. Varifrån hämtar du dessa tvivelaktiga påståenden?"

Från en rapport utfärdad av USA:s statliga organ för medicin. Jag kommer inte ihåg vilket namn eller nummer rapporten i fråga har tyvärr.

"Primärt: varför skulle just denna substans undvika fettvävnader trots dess strukturella snarlikhet med de andra cannabinolerna? Den borde vara lika fettlöslig."

Borde vara, ja, men dock inte. En strukturell snarlikhet säkerställer inte samma funktioner, utan liknande funktioner. D9THC har liknande egenskaper i det att det lindrar sjukdomar på olika sätt.

"Sekundärt: Skulle verkligen högar med kroppsfrämmande substanser vara helt utan bieffekter? Verkar mystiskt och kräver en viss uppbackning av vetenskapligt stöd för att jag skall acceptera det :)"

Faktum är att man testat med att extrahera de mest läkande och lindrande substanserna till ett piller utan att få med något som gör en person hög. Detta resulterade i en mängd olika biverkningar, som t.ex. huvudvärk, illamående och yrsel. De olika substanserna verkar med varandra för att skapa en läkande process utan en massa dåliga biverkningar.

"Även om detta skulle vara sant, vilket är rätt svårt att avgöra, är det rätt irrelevant. Oavsett _varför_ hasch ger person X en psykos är inte så intressant som det faktum att substansen ifråga är orsaken, psykologisk eller somatisk.

So? Att andra droger ger liknande bieffekter upphäver inte det faktum att även hasch gör det. Att Haschets baksmälla har potential att göra sig påmind veckor efter ruset ifråga borde också tas med i beräkningen...

Återigen är finliret i mekanismen rätt irrelevant... _Att_ är viktigare än _Hur_. Mycket av de vanliga berusningssymptomen som uppträder vid alkoholförtäring verkar t.ex bero på kulturella/psykologiska orsaker. Att det finns en psykologisk orsak/förklaring omintetgör dock inte effekten."


Och därmed kommer man in på frågan om vi skall förbjuda andra substanser som har samma verkningar. Det är enormt många människor som är allergiska mot nötter, skall dessa förbjudas? (Jag känner en person som skulle vilja det.) Det är upp till den allergiska personen själv att ta vara på sitt liv.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Skrämmande...

Det jag tycker är skrämmande är att det hittills bara kommit några tama inlägg om att infon om Hasch kanske var lite överdriven. Om de rena lögnerna och glorifieringarna av de övriga drogerna sägs bara: "drogbeskrivningarna är litet väl optimistiska och glada..." (Vindhand)

Antingen läser ni inte inläggen, eller så vet ni inget om droger, eller så tycker ni det är tufft att knarka.

Fortsätt gärna debattera med mig en bit upp där vi diskuterar hasch.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 
Top