Nekromanti Regler för graviditet

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Artikeln tog inte upp Kambodja, så jag tycker ingenting om om det. Jag sitter inte på nån statistik för det landet. Och statistiken om dödligheten i barnsäng i Afrika (i artiken) handlade som just enbart det, inget annat. Den var mycket övertygande.

Köp tidningen och läs. Jag återberättade bara det som fanns i artikeln, som var mycket intressant och innehöll mycket mer som jag inte orkar skriva här. Den tog bland annat upp svårigheterna att nå ut med de framsteg man ändå gjort, kampen mot traditionerna (vilket gjort att dödligheten i vissa områden ligger kvar på samma nivå). Rekommenderas.

Bemöt gärna artiken när du läst den.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Arfert said:
I de här länderna är risken att dö i barnsäng 1 av 8! (I Sverige är risken att dö i barnsäng 1 av 17400.)
Intressanta siffror. När min dotter föddes för 1.5 år sedan så fick jag visserligen ingen statistik men jag fick i alla fall höra att antalet dödsfall i barnsäng i Sverige i många år legat så lågt som endast två-tre stycken årligen, och att det i stort sett inte går att komma lägre.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Bobby Magikern said:
Wickz said:
Men de flesta har väl vett nog att tvätta händerna får jag hoppas.
Nej. Läkare har tvättat händerna i sådär tvåhundra år, och idén bemöttes med en hel del hån och löje när den först lanserades. Sådant som tycks självklart för oss är det inte alltid.
Appropå tokigheter som den äldre läkarvetenskapen hävdat i samband med förlossningar så drar jag mig till minnes en dokumentär jag såg för nått år sedan som handlade om sjukdomar inom de brittiska kungahusen (ett så smalt ämne att det bara kan ha visats på discovery channel). De tog bl.a. upp en kunglig graviditet nån gång under det (har jag för mig) tidiga 1700-talet, där "läkaren" tyckte att den blivande modern var ovanligt blek och sjuklig och satte henne därför, under resten av graviditeten, på en diet enbart bestående av utspett vitt vin och rostat bröd! :gremooo: Nästan hela kostcirkeln, precis vad en havande kvinna och ett foster behöver. :gremcrazy: I programmet presenterades även lite jämförande statistik där man konstaterade att den tidens rika och inflytelserika, dvs de med tillgång till det som då var the cutting edge inom läkekonst, faktiskt hade HÖGRE siffror av barnadödlighet än resten av befolkningen som, om de hade tur, endast hade någon erfaren bondkärring till hjälp.

/Anders
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hihi. Jag har för mig att Dick Harrison sa en gång, på en lektion jag hade med honom, att skulle man levt på medeltiden, hade det mest optimala förhållandet varit att vara förhållandevis välbärgad, men bara till den grad att man inte hade råd med läkare.

Jag antar att det låg något i det :gremsmirk:

Därmed inte sagt att alla läkare i äldre tid var dåliga. Indierna kunde ju operera tumörer och göra nosejobs redan under antiken, tex.

- Ymir, något drucken
 

Wickz

Veteran
Joined
17 Feb 2006
Messages
53
Location
Uppsala
Det är mycket som sjukvården väljer att göra som inte är nyttigt. Tex så tas det gärna hål på hinnorna (så vattnet går) för att påskynda förlossningen. Detta kan ha medicinska syften, men används ofta på rutin, det i sin tur skapar komplikationer. Ändå görs det...
Inget belägg verkar finnas för att paracetamol gör att kroppen läker fortare, ändå görs det.
Det finns många exempel.

Att man inte rekommenderar hemförlossning har nog många grunder. En är att svenskar generellt tror att det är farligt. En annan är att hemförlossning är farligare i vissa fall (riskförlossningar) och en tredje är att politikerna faktiskt inte är kunniga inom området.
 

Wickz

Veteran
Joined
17 Feb 2006
Messages
53
Location
Uppsala
Man har inte koll på alla som skall föda i Sverige, mödrarvård är högst frivilligt och därav finns också folk som väljer att inte gå dit.
Alla födslar sker inte heller med "rimligt" avstånd till sjukhus. Kriterierna för bidrag är 40 minuter har jag för mig (kan kolla upp det om du vill...), men en hel del som föder hemma väljer ju att föda oassisterat och därigenom är bidraget inga bekymmer. Många väljer även att betala ur egen ficka (trotts allt är det väldigt få län som ger bidrag). Detta innebär att kriteriena i sig inte är någon garanti för något alls. Väljer man att föda i sin stuga 2 timmar från sjukhus så är det ju så... och det görs också.

Fast Afganistan är väl inget bra exempel? Det är krig där, så det är väl bättre att välja ett exempel som man isåfall kan ha nytta av (eftersom du verkar vilja säga att EONs utkomst borde vara i stil med det landets dödlighet).

Jag håller inte alls med om att faran bör vara så överhängande som du verkar vilja, däremot bör risker finnas, helt klart.

Ett Ilandsfenomen? Nja det är ju inte just Iländer som föder hemma, men däremot görs det även i Iländer (holland, englad osv)

/Wickz
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Wickz said:
Man har inte koll på alla som skall föda i Sverige, mödrarvård är högst frivilligt och därav finns också folk som väljer att inte gå dit.
Det skulle vara intressant att veta hur många födslar som sker varje år där mödravården inte varit inblande överhuvudtaget, samt lite jämförande komplikationsstatistik.

/Anders
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
Jag valde att gå in på deras hemsida och läsa istället, jag hoppas du ursäktar.

Om jag skulle bemöta artikeln fullt ut så skulle vi hamna långt utanför trådens ämne, men jag måste nämna några få saker som jag uppfattar att du tolkar utifrån artikeln:
om man ser på länder som Afghanistan, ett fåtal länder i latinamerika eller stora delar av Afrika är situationen helt annorlunda. Här finns ingen förebyggande sjukvård av västerländskt snitt, eller aktutsjukvård inom bekvämt avstånd. Alltså en situation som påminner om det förmoderna i Europa.

I de här länderna är risken att dö i barnsäng 1 av 8!
Det här är direkt felaktigt och du drar väldigt stora växlar på det som skrivs i artikeln. Det fanns år 2k inga latinamerikanska länder med högre dödlighet än 0,7% (per födsel). "Länder som Afghanistan" vet jag inte vad det betyder, om vi kollar i Pakistan, dess granne, så har dom en risk på 0.5% och om vi kollar på Bangladesh som har färre födslar med utbildad personal närvarande så har vi en risk på 0.4%

Det är sant att Afrikanska länderna har det fruktansvärt jobbigt och att mödrarna lever ganska farligt där. Det ENDA icke-afrikanska land med dylika siffror är (nu ska det erkännas att naturkatastrofer temporärt kan ha ändrat på det här eftersom den tillgängliga statistiken om man inte orkar gräva hos WHO är ganska gammal) Afghanistan.

De för fram i artikeln att man behöver förbättra sjukvården och dess standard i Afrikanska länderna för att få bukt med problemet. Det är sannolikt sant, men att, som du, göra växlingen att man överallt där man inte har dessa problem har högre standard det gör det bara fel (finns inget definitivt samband mellan inkomst/person och barnadödlighet och ej heller mellan antal födslar omhändertagna av utbildad personal (förns man når upp i 75%+, vad gäller det senaste och passerar 1.5k dollar i BNP per capita).



Men en sak får vi ut av det här. I en fungerande regel för mödradödlighet så MÅSTE vi ha en "geografisk faktor" där bla. trosuppfattningar, vattenstandard och yttre miljöer påverkar. Och påverkan måste vara stor.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...det jag menade att "relativt riskfria" hemmafödslar är ett ilandsfenomen. Folk på annat håll har kanske inget annat val än att föda hemma. Och just Afghanistan är nog (ur Mundana-perspektiv) ett bra exempel. Ett land med både städer och landsbygd, där många lever på ett gammaldags traditionellt sätt.

Tja. i sverige har vi ju ambulanshelikoptrar (de landar hela tiden här vid Karolinska)... så man kan nog komma till sjukan ganska snabbt även om man är i ytterskärgården eller nåt. Men nu är vi helt OT.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Siffrorna var direkt tagna ur artikeln. Men det kan såklart vara så att TIME har fel, och du har rätt. Men de brukar ju vara pålästa.

Jag citerar: "Every year about 536.000 women die giving birth. In some poor nations, dying in chilndbirth is so common that almost everyone has known a victim."

Hursomhelst, även om man går på dina siffror kan man konstatera att födslar utan tillgång till västsjukvård är farligare än här. Vilket är intressant ur Mundana-perspektiv.
 

Wickz

Veteran
Joined
17 Feb 2006
Messages
53
Location
Uppsala
Bomber är väl inte helt typiska för mundana? Traditionellt liv? Nja jag tror inte vi har samma syn på Afghanistan. Fler exempel på asiatiska eller latinamerikanska länder tex. får du gärna ge.,...

Fast nu pratade jag inte om stockholmsskärgård utan snarare norrland. Och visst kan man ta sig till sjukhus inom någon timme, men det handlar knappast om 20 min.
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
En oartigare mig skulle kunna ha svarat så här:
"oartigare mig" said:
Det vore trevligare om du läste mina inlägg noggrannare innan du svarade. Fast det kanske du gjorde? var det måhända så här det gick till: Du kände att jag hade fel och hade som tur nog precis läst något om det i Time eller hade tur och hittade precis artikeln på ämnet. Artikeln bekräftade precis allt du sagt och du blev lycklig, tills du skulle skriva ner vad den sagt i forumet. Då insåg du att det den artikeln egentligen sa inte räckte. Att det i TVÅ länder just nu är 1/8 att överleva säger ju faktiskt inte att det måste vara ikring detsamma i mundana.(en länk till artikeln: Times)

Time Magazine said:
Take Sierra Leone, a West African nation with just 6.3 million people: women there have a 1 in 8 chance of dying in childbirth during their lifetime. The same miserable odds apply in Afghanistan.
Så du drog, väl medvetandes om hur rätt du har, till med lite extra:
Arfert said:
en för Eon är situationen i tredje världen betydligt mer intressant. Om man ser på länder som Afghanistan, ett fåtal länder i Latinamerika eller stora delar av Afrika är situationen helt annorlunda. Här finns ingen förebyggande sjukvård av västerländskt snitt, eller akutsjukvård inom bekvämt avstånd. Alltså en situation som påminner om det förmoderna i Europa. I de här länderna är risken att dö i barnsäng 1 av 8! (I Sverige är risken att dö i barnsäng 1 av 17400.)
Helt plötsligt blev Sierra Leone och Afghanistan till "ett fåtal länder i latinamerika" (alla vet väl att de ociviliserade inte har någon bra sjukvård? så det måste ju stämma), "länder som Afghanistan" (Alltså: Afghanistan självt och inget annat, men det ser ju bättre ut om vi nämner det i pluralis) och "stora delar av Afrika" (den här är ju faktiskt ganska rätt, kanske inte 1/8 men inte allt för långt ifrån).

Jag synade din bluff, men kvickt såg du en snabb utväg: påstå att jag skulle vänta med att argumentera emot tills jag läst artikeln. (var tanken att jag inte skulle orka?)

Jag läste artikeln och synade din bluff igen och den här gången var det svettigare, så nu låtsades du istället att jag gick emot statistiken som framfördes i artikeln (trots att artikeln enbart angav statistiken för Afghanistan och Sierra Leone explicit) när jag tog upp andra exempel som hade helt andra siffror. Du vilade dig på en lös allmän formulering som uttalade att i vissa fattiga länder (som inte nämns explicit vilka) känner nästan alla någon som har dött, hur många behöver dö för det? 1/10? 1/20? Eller färre? I länder där man har mestadels byasamhällen så känner de flesta ganska många, antar jag?

Det kan självfallet ha gått till på något helt annat sätt och i så fall så ber jag sannolikt om ursäkt :gremwink:

Men du, jag har inte sagt emot Time's statistik, även om statistiken som förs fram är väldigt inexakt och verkligen inte poängen med artikeln så har jag inte sagt emot den.
Jag har inte argumenterat emot artikeln i en enda sakfråga, vad jag vänt mig emot är enbart din tolkning av den.
Jag anser inte att Time's har fel (i det här fallet, även om det i motsats till vad du verkar anse inte är helt ovanligt).
Jag anser att DU har fel.

Men när man försöker slå folk på fingrarna ska man också se till så att man inte gör liknande misstag själv... Mitt påstående att Sierra Leones problem kunde delförklaras av HIV var taget ur mitt minne och helt fel, dom har siffror nära svenska vad gäller HIV
Nu är jag på tok för artig för att tänka eller skriva något sådant, så jag nöjer jag mig med att muttra något om Glocalnet till min fru. :gremsmile:

Jag håller med om, och har alltid hållit med om, att det är farligare att föda barn i Mundana än här. T ex Föreliggande moderkaka är omöjligt (mig veterligt) att åtgärda utan kirurgi på en nivå som näst bara Cirefalierna kan tänkas besitta. Det finns säkert massa områden på Mundana där sederna och geografiska läget gör att det bör vara mycket farligare än här (där jag räknar med drygt 0.5% för normala förlossningar), och säkert farligare än i Sierra Leone med.

Jag har ett helt annat förslag på upplägg än jag förde fram tidigare, som jag tror skulle kunna vara roligt, det tänker jag (när jag hinner) skriva i en ny eller annan deltråd eftersom den här är för OT. Jag har sagt mitt i ämnet: "hur farligt är det för modern att föda barn utan sjukvård på planeten Tellus" Så jag ger dig gladeligen sista ordet. :gremsmile:
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Sen graviditet

Min fru, som utbildar sig till barnmorska säger att chansen för graviditet vid oskyddat samlag är 6%

Råkar man tajma det med ägglossningen är det 20%.

För enkelhets skull kan man nog dock räkna med den första siffran som riktmärke.

//erik. Sent svar, men hoppas det kan hjälpa till. :gremsmile:
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Sen graviditet

Sedan är det väl en icke oansenlig del av alla graviditeter som avslutar sig själv, så att säga?
 
Top