Nekromanti Regler för graviditet

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Simulationism

Ärsch. Jag tycker likadant, och för mig är det mer: Fan vad kul att det finns folk som tycker att såna här detaljistiska regler är roligt och givande.
Precis så tänker jag också. Jag älskar den här tråden, för även om jag personligen nog inte vill spela på det här viset, så får den mig att tycka att Eon - och detaljistiska spel i allmänhet - verkar exotiska, häftiga, töntiga och roliga på en och samma gång.

Jag skulle ge tusen "du är min idol"-poäng till den som postade någon avancerad tabell som tog hänsyn till den havandes ålder och grundegenskapsvärden, och som kunde ge alla möjliga sorters resultat; såväl tvillingar som förlossningskomplikationer.

Jag tycker till och med att detaljistiska regler har en viktig poäng i sådana här situationer: Födslar är ju inte actionladdade situationer, så för spelarnas del är det helt okej om reglerna är långsamma. Det är alltså på många sätt mer befogat med detaljistiska regler för barnafödslar än för svärdshugg.

Dessutom är det ju lätt att se havandeskap som en oerhört intressant och dramatisk situation; att någon enskild deltagare skall bestämma huruvida min rollperson föder en son/dotter/tvillingar eller får missfall, det känns inte riktigt rätt i en simulationistisk agenda. Det är ju coolare om det är på riktigt. Jag kan lätt föreställa mig hur en spelare skulle kunna känna genuin lycka när hans rollperson fött ett friskt barn efter en serie av missfall.

Regler som kan få spelarna att jubla över barnafödslar på samma sätt som D&D-spelare jublar över crittar - det går liksom inte att förneka att det är något speciellt med sådana regler.

Och det som är speciellt är häftigt. Så fortsätt klura, allihopa! Den här tråden gör mig glad.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eon saknar helt regler för havandeskap efter bara ett enskilt samlag eller två. Reglerna i Riddaren tycks helt okej; men de fungerar bara över längre tidsperioder, en månad mer specifikt. Så, om Szza blir gravid efter en månad då hon har haft heta one-night stands med en dashing dilletant två ggr, men annars har plikttroget slentriansex lite regelbundet som hon brukar med brodern sin under månadens gång, finns inget sätt för reglerna att avgöra vems barnet blir. Extra värdelösa är reglerna för en om situationen tex är sådan att Szza genom tajming aktivt försökte se till att älskaren och inte brodern befruktade henne.

Jag brukade köra på nån slags ledstjärne-regel där chansen att bli gravid per tillfälle var ungefär 1-2%, baserat på nån slags extrapolering jag gjort av statistik ur en läkarbok. Jag har senare fått anledning att tvivla starkt på den siffran, dock, så jag antar att jag inte slår den där T100:an längre. Haken är ju framförallt att det är -enormt- stor variation i sannolikhet beroende på vilka de två inblandade parterna är och vad dessa har för förutsättningar, och jag har ingen aning om hur den variationen bäst borde ta sig uttryck i rollspelsregler.

Vidare, ska man döma av litteraturhistorien leder våldtäkt automagiskt alltid till havandeskap. I'm not too sure about that either...

Anyhow, reglerna i Riddaren är åtminstone adekvata i brist på bättre, men jag skulle önska att de tog med mannens fertilitet i beräkningen mer. I 'Riddaren' avgörs allt av hur fertil kvinnan är, så länge mannen inte är så infertil att han är steril. Det känns lite...jag vet inte...ensidigt?

Förlossningsreglerna i 'Riddaren', däremot, lämnar IMO mycket i övrigt att önska. Om kvinnan lyckas med ett slag för Tålighet, vilket en typisk mundanabo gör i mer än 50% av fallen, tar hon totalt Ob1T6 smärta i skada av hela förlossningen. Ingen trauma, ingen blodförlust, ingen utmattning. Med andra ord, får hon vila och vård har hon återhämtat sig fullständigt inom max 3-4 timmar, unless extrem OB inträffar. Överlag verkar barnafödslar enligt reglerna inte alls tillräckligt jobbiga och/eller farliga.

- Ymir, simulerar
 

Wickz

Veteran
Joined
17 Feb 2006
Messages
53
Location
Uppsala
Ymir said:
Förlossningsreglerna i 'Riddaren', däremot, lämnar IMO mycket i övrigt att önska. Om kvinnan lyckas med ett slag för Tålighet, vilket en typisk mundanabo gör i mer än 50% av fallen, tar hon totalt Ob1T6 smärta i skada av hela förlossningen. Ingen trauma, ingen blodförlust, ingen utmattning. Med andra ord, får hon vila och vård har hon återhämtat sig fullständigt inom max 3-4 timmar, unless extrem OB inträffar. Överlag verkar barnafödslar enligt reglerna inte alls tillräckligt jobbiga och/eller farliga.

- Ymir, simulerar

Jag kan hålla med om att viss blodförlust behöver ske, men det behöver inte alls röra sig om några större mängder. Den vanliga mensblödningen är väl varken medräknad i smärta, trauma eller blodförlust?
Kan ju dra en parallel till min egna förlossning för 1½ år sedan. Jag blödde under förlossningen, men troligen inte alls vidare mycket. Smärtan under själva förlosningen var hög, men inte efteråt.
Jag hade inte alls vidare trauman av den, någon spricka och så, men inte mer.
Jag håller inte alls med om att förlossningar är farliga eller smärtsamma i den grad du verkar tycka.
Jag sov under förlossningen och vilade relativt direkt efteråt, sedan var jag rätt "fit for fight".
Jag tycker inte att man borde få UK efter en förlossning av för de födande rätt uppenbara skäl. Alla jag känner har efter en förlossning blivit extremt pigga när den är över, när de håller barnet i sina armar (undantag är självklart om medicinsk smärtlingring ingått).
Så nej, jag tycker snarare reglerna är fel med att ett tålslag krävs, de tär inte vad som avgör hur stor risken för komplikationer är (och döärigenom trauma).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Fair enough. Du kan ha rätt, absolut, jag saknar ju dessvärre egen erfarenhet av saken. Jag ifrågasatte väl inte heller att -vissa- förlossningar var relativt smärtfria och harmlösa historier, dock, så mycket som hur stor andel dessa torde utgöra. Men å andra sidan...jag förmodar att du hade en schysst ryggmärgsbedövning eller så? Det har inte kvinnorna i Mundana...

Nå, det enda hårda fakta jag har är den historiska ration för dödsfall i samband med barnafödslar; den är något i stil med 1 på 100 födslar. (I Sierra Leone idag är den 1 på 50...) Siffrorna ifråga är i huvudsak från 17-1800-talet, det kan ha varit ännu värre på medeltiden säg.

Det låter inte mycket, men om var och varannan kvinna är gravid säg 10 ggr...så blir det en ganska läskigt hög siffra indeed.

...hmm....considering that, iofs, är kanske Eons regler inte så illa. 1/100 låter ungefär som oddsen att fumla det där Tål-slaget, liksom.

I övrigt, anyhow, håller jag med dig om att reglen om Tål-slaget känns märklig öht. Vill man ha vettigt simulationistiska regler borde de ju ta hänsyn till om man är förstföderska eller ej, tex. Och kanske ens kroppsbyggnad?

- Ymir, resonerar
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja, och ålder, och andra faktorer.. en ung frisk kvinna som redan fått ett par barn borde ha större odds att klara sig än en äldre..

och andra saker, som att smutsig stadsmiljö och "läkare" (med otvättade händer) ökar risken för havandeskapsförgiftning.. sen kan det finnas magi som förbättrar oddsen...
 

Wickz

Veteran
Joined
17 Feb 2006
Messages
53
Location
Uppsala
På vilket sätt skulle risken för havandeskapsförgiftning öka? Det ske ju under graviditeten?
Däremot kanske risken för infektioner bör öka. Men de flesta har väl vett nog att tvätta händerna får jag hoppas.
att saker inte är sterila kan ju påverka, men det borde de väl kunna ficka (speciellt inom vissa kulturer bör det vara känt).
En i min grupp lyckades få sitt ben ditsatt igen, nog skulle dne läkaren kunna ha en rätt säker förlossning?
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
Min fru, Wickz, födde hemma med enbart tillgång till min knapphändiga ryggmassage och värmda riskuddar som smärtlindring (den medicinska hjälp hon hade var mina två föräldrar som varit med om 4 hemmafödslar och är utan någon akademisk utbildning på området). Eftersom vete skall vara bättre än ris så tordes det inte vara något större problem att ordna (man kan ju värma på lättare sätt än mikron vi använde). Och underlagets skull: Hon hade fruktansvärt ont i minst 14 av förlossningens 28 timmar


En av de största orsakerna (används som paradexempel i skolan) till att folk dog i barnsäng i afrika i mitten på 1900-talet var att läkarna tog hand om lik och sjuka i samma sal som barn föddes det slipper ju de flesta bondmoror i EON...
Men visst det är ju ett problem att tvål sannolikt saknades och kunnskapen om vikten med sterila verktyg också saknas (om man nu behöver några verktyg alls)

Som du själv säger så är 1 av 100 inte så långt ifrån vad EON's regler uppnår själv.


Upplägg på regel:
Eftersom det tycks vara till största delen den psykologiska biten som avgör om man råkar ut för komplikationer eller inte (källa t ex: SBU's rapport om ultraljud) (det skall nämnas för diskussionen att hemmafödslar INTE är osäkrare än sjukhusfödslar i moderna förhållanden (om man är andragångsföderska så är dom till och med säkrare, om man assisteras av barnmorska iallafall, i Holland (där det är vanligt nog för att ha bra siffror))) Så är det i grunden ett VIL-slag som krävs förslagsvis oB1T6
Där barn nr 1 och > 5 ger en tärning extra
och där varje steg där man skiljer sig ifrån Normal kroppsbyggnad ger en tärning extra.
Om man misslyckas med sitt VIL-slag så får man slå ett TÅL-slag för kvinnan (och ett TUR-slag för barnet) för att se hur stora effekter misslyckandet har.

Är upplägget ok, so far?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Wickz said:
Men de flesta har väl vett nog att tvätta händerna får jag hoppas.
Nej. Läkare har tvättat händerna i sådär tvåhundra år, och idén bemöttes med en hel del hån och löje när den först lanserades. Sådant som tycks självklart för oss är det inte alltid.
 

Wickz

Veteran
Joined
17 Feb 2006
Messages
53
Location
Uppsala
Nej, jag hade ingen medicinsk smärtlindring alls. Det jag hade tillgång till var främst sådant som även de i mundana har bör kunna nyttja (bad, massage och en hemmagjord vetekudde, bestående av lite ris och ett örngott för den undrande).
Jag befann mig inte heller på ett sjukhus (läs coconets inlägg) och riskerna är således inte högre av just den moderniteten. Däremot så påverkas riskerna av miljön och hälsan (tillgång på mat spelar säkerligen in, vatten osv med). Hur kunnig folk är spelar troligen roll med. Men om man ser till gamla tider här och i Afrika och liknande finns alltid någon kunnig med (dvs någon som själv fött barn). Så det rimligaste borde vara att låta allt ikring avgöra riskerna.
Håller med coconets (även om jag läste inlägget först nu) om att grunden bör vara Ob1t6 för 1-5 barnet (kanske +1 i pålägg för första?) och sedan +ob1t6 för varje skillnad i kroppstyp. Sedan vill jag gärna ha en modifikation beroende på de närvarande. Föder man själv bör visst pålägg bli och lika så om hjälpen är okunnig. En kunnig person bör kunna hjälpa och en dålig bör stjälpa.
Tillgång på verktyg och renlighet bör påverka infektioner sen, men det är egentligen en annan fråga och bör inte ingå i förlossningslaget kanske?
Fast å andra sidan bör inga infektioner kunna ske om allt löper helt smärtfritt (perfekta slag) då inga sprickor alls bör uppstå.

Som sagt tycker jag tillgång på mat, vatten och ja helt enkelt deras hälsa och hygien bör påverka risken mest. i sierra lione är folk riktigt riktigt fattiga i mångt och mycket. Mycket värre än i EON mig veterligt.

Många jag känner som tål lite (både alkohol, smärta osv), klarar en förlossning galant. Det beror mer på vilken inställning man har, så mer åt ett PYS slag.


Ymir said:
Fair enough. Du kan ha rätt, absolut, jag saknar ju dessvärre egen erfarenhet av saken. Jag ifrågasatte väl inte heller att -vissa- förlossningar var relativt smärtfria och harmlösa historier, dock, så mycket som hur stor andel dessa torde utgöra. Men å andra sidan...jag förmodar att du hade en schysst ryggmärgsbedövning eller så? Det har inte kvinnorna i Mundana...

Nå, det enda hårda fakta jag har är den historiska ration för dödsfall i samband med barnafödslar; den är något i stil med 1 på 100 födslar. (I Sierra Leone idag är den 1 på 50...) Siffrorna ifråga är i huvudsak från 17-1800-talet, det kan ha varit ännu värre på medeltiden säg.

Det låter inte mycket, men om var och varannan kvinna är gravid säg 10 ggr...så blir det en ganska läskigt hög siffra indeed.

...hmm....considering that, iofs, är kanske Eons regler inte så illa. 1/100 låter ungefär som oddsen att fumla det där Tål-slaget, liksom.

I övrigt, anyhow, håller jag med dig om att reglen om Tål-slaget känns märklig öht. Vill man ha vettigt simulationistiska regler borde de ju ta hänsyn till om man är förstföderska eller ej, tex. Och kanske ens kroppsbyggnad?

- Ymir, resonerar
 

Wickz

Veteran
Joined
17 Feb 2006
Messages
53
Location
Uppsala
Jo, jag är medveten om det. Dock bör det sägas att när en läkare går från att hantera döda i ett rum till att förlösa i nästa är situationen lite annorlunda.
Den erfarna föderskan (eller vad man nu har med) bör inte vara inuti i kvinnan (kompetensen för det bör komma långt senare) och därav bör infektionsrisken inte vara så hög. Hur navelsträngen avnavlas påverkar dock. Men varför skulle man inte vänta tills den slutat pulsera?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eftersom det tycks vara till största delen den psykologiska biten som avgör om man råkar ut för komplikationer eller inte
I en historisk kontext? Det har jag mycket, mycket svårt att köpa. Komplikationer beror ju, mig veterligen, mycket på hur barnet ligger, hur ens hälsa och kroppsbyggnad är, hur flexibelt bäckenet är, etc (varvid riskerna alltid varit störst för förstföderskor). Varför skulle man tex -blöda mer- för att man inte har rätt... mindset?

- Ymir, ifrågasätter
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
här har du helt rätt... och inte bara historiskt... har vart med om att min fru nästan förblött på Södersjukhuset efter en förlossning. Psykologi hade INGET med den saken att göra. Och förr i tiden hade hon och barnet dött.

Angående föda hemma som togs upp tidigare... tja det är väl OK om allt går bra. Känner många som har postiva erfarenheter av det. Men de bor inom en kvarts ambulansväg till akutsjukvård om det skulle hända nåt. Hade min fru fött hemma, och vi bott avsides, mer än säg 40 minuter till sjukhus, ja.. då hade hon dött.
 

Wickz

Veteran
Joined
17 Feb 2006
Messages
53
Location
Uppsala
Nu börjar det bli OT, men i väldigt få fall är det du säger sant. Många kompliaktioner beror på sjukhuset (stress + att barnmorskorna/läkare gör fel) tex blödning pga efterbörd kan beror på sjukhuset.

Det kanske inte hade med pyskologi att göra, men kanske hade det det.
Om mamman blir stressad och krystar väldigt mycket så kan det spricka och gå rätt illa. Om mamman blir stressad så påverkar det helt klart förloppet
 

Wickz

Veteran
Joined
17 Feb 2006
Messages
53
Location
Uppsala
Psykologin styr väldigt mycket, men absolut inte helt.. överviktiga har större risk för komplikationer mig veterligt, men dock påverkar stress förlossningen med.
Jag skulle snarare se det som en del av allt, men fler faktorer spelar in. bäckenets flexibilitet däremot påverkar nog i extremt liten skalla. Om du söker info på hur ofta för trångt bäcken är ett problem (i realiteten) så tror jag inte du kommer få någon hög andel alls.
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
Först av allt: betänk att vi har ett väldigt trubbigt system i EON
Chanser som ligger på så låga siffror som du drar upp måste inkluderas i ett övergripande slag.
Chansen att bäckenbenet är för trångt är fruktansvärt låg. Bäckenet mjukas upp inför förlossningen (vilket de flesta kvinnor kan vittna om effekterna av, då de flesta får lite ondare då när dom gör lyft) och jag tror inte att du kan hitta någon nutida studie där dom anser att risken är nämnbar.

Det är större risk om man är väldigt tjock eller väldigt smal (även om det i det senare fallet mest är riskerna för barnet vi talar om)


Man blöder mer för att om man har fel mindset så har man lägre kontroll över sin egen kropp och mindre förmåga att låta bli att stressa förloppet (vilket är orsak till nästan samtliga fall av allvarliga blödnignar, dock är det oftast sjukhusen som står för den stressande biten i dagens samhälle (och dom som åtgjärdar problemet).
Att barnet ligger fel (t ex framstupa ansiktsbjudning, sätesbjudning är ingen nämnvärd ökad risk (de flesta nutida studier anser att det inte är någon ökad risk för komplikationer alls)) är nere på promillenivåer i sannolikheter och dom rymms inte i ett separat slag.

Andra väldigt allvarliga komplikationer som man inte kan påverka alls är t ex att moderkakan ligger för, och det är säkert det som Artfert's fru råkat ut för (eftersom det är i det närmaste det enda som man kan vara säker på att det orsakar problem under andra födselförhållanden också, och det är ju tydligen Arfert) är också på promillenivåer (fast lägre).
Visst för dom få specifika fallen så är det omotiverat att en viljestark person skulle klara sig bättre, men med så låga promillehalter mot så pass stora chanser för andra, av psyket (eller yttre personer) skapade komplikationer så är det inte rimligt med ett separat TUR-slag istället.

Däremot så är väldigt relevant vilka seder som används just där.
T ex en klokgumma som skär av navelsträngen med icke-sterila verktyg och otvättade händer är väldigt mycket farligare än en person som väntar i dryga veckan på att moderkakan ramlar av från barnet av sig själv (lite opraktiskt).
 

Wickz

Veteran
Joined
17 Feb 2006
Messages
53
Location
Uppsala
Gällande vad? Komplikationer av sjukhus?
Ser man på statistiken från holland så kan man se att det är lika liten risk vid hemförlossningar som vid sjukhusförlossningar. Ser man till de som inte är förstföderska så ser man att det är säkrare att föda hemma där än på sjukhus.
Kan leta statstiken å t dig senare (borde bara vara rät enkelt på googel dock) om det var det du menade.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Wickz said:
Ser man på statistiken från holland så kan man se att det är lika liten risk vid hemförlossningar som vid sjukhusförlossningar. Ser man till de som inte är förstföderska så ser man att det är säkrare att föda hemma där än på sjukhus.
Jag är lite förundrad över detta... Om det var en undersökning som sågs som relevant av den medicinska världen, borde då inte lämplig myndighet rekommendera hemförlossning...?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Har just läst en stor artikel i senaste numret av TIME Magazine (sept 29/2008), om just kvinnor som dör i barnsäng. Där finns det ett otvetydigt samband mellan tillgång till modern sjukvård (läkare, modernt utbildade sjuksystrar/barmorskor osv) och oddsen för att överleva en förlossning.

Att kvinnor i länder som Holland (och Sverige) klarar av hemförlossningar beror på den koll man har på alla som ska föda här genom besök hos mödravården med alla undersökningar INNAN födseln. Man har alltså innan födseln ganska bra koll om det riskerar bli några komplikationer. Dessutom så görs ju västerländska hemmafödslar inom ambulansavstånd till moderna sjukhus. Ingen föder hemma utan det.

Men för Eon är situationen i tredje världen betydligt mer intressant. Om man ser på länder som Afghanistan, ett fåtal länder i latinamerika eller stora delar av Afrika är situationen helt annorlunda. Här finns ingen förebyggande sjukvård av västerländskt snitt, eller aktutsjukvård inom bekvämt avstånd. Alltså en situation som påminner om det förmoderna i Europa.

I de här länderna är risken att dö i barnsäng 1 av 8! (I Sverige är risken att dö i barnsäng 1 av 17400.) Men däremot ser man att dödstalen minskar drastiskt så fort man får tillgång till sjukhusvård. Och utnyttjar den, I Afghanistan har man, enligt lokala myndigheter, problem att få in kvinnor till de sjukhus som ändå finns. Man anser att dö i barnsäng är nåt man får räkna med, och "upp till gud", vilket gör att många försöker ta sig till sjukhus när det redan är för sent.

Ett mer positivt exempel är Honduras, där dödligheten har gått ner med 50% sedan -97 sedan man öppnat mödravårdscentraler i avlägset belägna byar med utbildade barnmorskor som kan utföra förkontroller utöver att hjälpa till vid själva förlossningen.

Hursomhelst, säkra hemförlossningar är ett ilandsfenomen tack vare förebyggande kontroller. Och i Mundana lär det vara förenat med en rejäl livsfara.
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
Jag tänker bemöta hela texten senare, hinner inte nu.
Intressant att du tycker att Afghanistan är bättre exempel än t ex Kambodja.

Det ENDA asiatiska landet som har över 0,74% dödlighet från barnets skapelse till 40 dagar efter dess födelse*.

Samtliga övriga fall med den typen av siffror återfinns i Afrika. Kan man tänka sig att det finns fler aspekter bakom dödligheten i Afrika än dess bristfälliga sjukvård?



Gå in på gapminder.org för en egen review av den tillgängliga statistiken.


Jag håller dock med om att det i Mundana rimligen måste finnas saker som är jämnförbara med svälten och AIDS'ens påverkan av sierra leone och öknen och bombningarnas påverkan av Afghanistan (värt att notera att dess grannland som inte direkt är väldigt känt för sin stora kontroll över sitt folk, Pakistan, har 0,5% dödlighet. Värt att notera är också att om modern föder ca 20 barn så kommer hon upp i siffran 1/8 att överleva (förutsatt att det är 20 oberoende födslar :gremwink: )).
 
Top