Regler för ett bilrace?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Hej alla!

Jag spelleder just nu en kampanj i Castle Falkenstein och spelarna har bestämt sig för att haka på något som jag mest hade tänkt ha i bakgrunden som en hommage, nämligen Die Bayerische kanonkugelauf (Lånat från ett gammalt snökon-scenario).

Jag spelade det gamla scenario när det väl begav sig och då var det ett litet minigame där man körde sina fordon som ett enkelt brädspel och spelade sina kort för att komma först i mål. Som en jätteenkel variant av Robo Rally. Det skulle vara kul att göra något liknande men jag är rätt kass på hitta på regler.

Någon som vet några bra regler för biltävlingar som man skulle kunna adaptera?

Die Bayerische kanonkugelauf kan beskrivas som loppet i filmen The Cannonball Run (eller Göta Kanal om man vill ha en svensk referens) fast i Castle Falkensteinstil. Tänk Preussiska pansarvagnar, Ångdrivna cyklar, Brittiska landbåtar med inbyggt tedäck och mycket fusk och fula knep.

Castle Falkenstein kör med kortlek va? Varje spelare har 4 kort på handen?

Jag har aldrig spelat det men en ren spontan tanke;

Racet går i 4 etapper.

För varje etapp drar SL 2 kort, ett öppet och ett dolt (för spelarna). De två korten sammaslagna är svårighetsgraden.

Varje spelare får sen välja en färdighet de vill använda i den etappen och spela ut kort från handen för att försöka slå den för dem okända, sammanslagna svårighetsgraden.

En spelare får inte använda samma färdighet mer än en gång under hela racet (men olika spelare kan så klart använda samma färdighet).

Spelarna får diskutera vilka färdigheter och vilka kort de vill spela ut öppet.

Hur man knyter ihop det vet jag inte. Antingen räcker det med att spelarna vinner 3 av de fyra etapperna för att vinna racet, eller så måste de vinna alla fyra, eller så innebär varje vunnen etapp att svårighetsgraden på kvarvarande etapper sänks, medan en förlust innebär att svårighetsgraden höjs på resterande etapper, och för att vinna racet är det egentligen bara sista etappen som spelar roll.

Spelarna kan välja precis vilken färdighet de vill så länge de kan hitta på hur de använder den för att påverka racet i bästa canonballrun-stil.

För varje etapp drar SL 2 kort, ett öppet och ett dolt (för spelarna). De två korten sammaslagna är svårighetsgraden.
Ja visst ja, svårighetesgraden går oftast upp till 12 va? Så kanske dra två kort ur en _begränsad_ kortlek där de högsta korten plockats bort, så inte svårighetsgraden blir helt hopplös. Men det beror kanske på hur många framgångar som du vill kräva, och hur svårt du vill att det ska vara. Och spelarna behöver ju inte nödvändigtvis få veta detta i förväg =D

Jag tänker att jaktreglerna i Call of Cthulhus sjunde utgåva hade kunnat funka, särskilt om man förenklar dem. Lite brädspeliga på ett kul sätt!

Gud, det där spelet kommer jag ju ihåg! Fruktansvärt enkla regler, om jag minns rätt. Man hade en hastighet, och behövde åka så långt framåt, men inom en ruta. "Främre kanten" ökade din hastighet, och bakre minskade den, eller något sådant.

Gud, det där spelet kommer jag ju ihåg! Fruktansvärt enkla regler, om jag minns rätt. Man hade en hastighet, och behövde åka så långt framåt, men inom en ruta. "Främre kanten" ökade din hastighet, och bakre minskade den, eller något sådant.
Ja, typ så. Din senaste förflyttning är din aktuella hastighet. Du kan bara ändra din hastighet en "rutkant" varje gång. Så om din senaste förflyttning var (2,1), kan nästa bara vara (2,1), (2,0), (2,2), (1,1) eller (3,1). Skitkul!

Edit: Det ser ut som om spelarna på bilden inte har följt reglerna på alla ställen. :oops:

För ett bra tag sedan skrev vi ett motorcykel-äventyr till Neotech Edge med medföljande regler. Lägger upp reglerna här, de kanske kan vara till hjälp:

Vill minnas ett podracing-spel som turnerade på Sveriges spelkonvent för herrans många år sedan med liknande mekanik. En föregångare gick ut på att rejsa på endor, och var... blodigt.

Back