Nekromanti Regler för brottning, greppning, tacklingar och annat kul

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Version 2 tycks inte ha några regler för att slita sig loss. Om det är tänkt att bara kunna göras som anfallare så tycker jag att det är väl hårt att inte tillåta kontringar, speciellt i kombination med att inte kunna resa sig upp.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att man kan försvara sig med härledda attribut och expertiser. Är det tänkt att vara för att slita sig loss på något sätt? Betyder det också att man inte kan bli anfallare? Det här behöver du förtydliga.

Jag skulle nog inte hårdkoda in att grepp alltid utförs med Slagsmål, utan öppna för att man kan greppa med vissa vapen (det var därför jag lade till en vapenengenskap i min design).

Det vore trevligt att få in till exempel strypningar som använder reglerna för syrebrist i grundboken.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Cieylor;n91895 said:
Version 2 tycks inte ha några regler för att slita sig loss. Om det är tänkt att bara kunna göras som anfallare så tycker jag att det är väl hårt att inte tillåta kontringar, speciellt i kombination med att inte kunna resa sig upp.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att man kan försvara sig med härledda attribut och expertiser. Är det tänkt att vara för att slita sig loss på något sätt? Betyder det också att man inte kan bli anfallare? Det här behöver du förtydliga.

Jag skulle nog inte hårdkoda in att grepp alltid utförs med Slagsmål, utan öppna för att man kan greppa med vissa vapen (det var därför jag lade till en vapenengenskap i min design).

Det vore trevligt att få in till exempel strypningar som använder reglerna för syrebrist i grundboken.
Notera att greppad och låst är efterverkningar; precis som alla efterverkningar så försvinner de efter en runda om inte anfallaren bibehåller initiativet och kontinuerligt använder sig av greppa som anfallsmanöver. Jag har alltså gjort om det så att försvararen varje runda får chans att bryta sig ur greppet.

Säg att en motståndare lyckas greppa dig en runda, han slår skada och allt och har nu initiativet. Nästa runda använder du dig av inte av undvika på ditt försvarsslag (som ju har -2T6) utan du är smart och använder din expertis Utbrytarkonst som inte har några minustärningar. Du lyckas, vinner tillbaka initiativet och är nästa runda anfallare.

Rundan efter så har alltså efterverkningen försvunnit, du är anfallare och kan slåss som vanligt, men då du lösgjorde dig från motståndaren så fick du även en lucka att greppa honom (man lösgör sig ju lättast genom att ta tag i anfallaren och slita sig loss. I och med detta så har man samtidigt fått ett läge att ta tag i motståndaren då man redan befinner sig innanför dennes gard.) så att ditt greppa slag slås med ±0T6 istället för -1T6 om du skulle välja det som anfallstaktik.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Cieylor;n91895 said:
Det vore trevligt att få in till exempel strypningar som använder reglerna för syrebrist i grundboken.
Jo, jag tänker att man löser det på något sätt genom specialregler om greppet är måttat eller råkar träffa huvudet. Det kanske är så att greppa måste få en egen skadetabell som på något vis innefattar reglerna med syrebrist.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Här kommer lite förslag på specialregler. Det har pratats lite om strypning och att använda grepp för att bryta benen på någon, så här kommer en prototyp:

Specialregel 1:

[Stridsfördel] Bryta, 4 övertag (kräver att kroppsdelen man vill bryta är låst [eller kanske bara greppad?])

Skada slås som vanligt, räknas dock som minst 10. Målet drabbas av resultat 19 ur slagsmålstabellen för respektive kroppsdel (så man har en chans att klara sig undan).

Specialregel 2:

För varje runda ens huvud är drabbat av [Låst] så erhålls 4 poäng syrebrist per runda. För varje runda huvudet inte är låst försvinner 4 poäng.

Är det någon som har kommentarer på balansen på dessa specialregler och version 2 av greppa-reglerna? Är det några bonusar som borde bli mindre eller större? Är det något som är för bra eller för dåligt?
 

knofe

Veteran
Joined
28 Jul 2014
Messages
12
Vad det gäller grepp och tacklingar har vi kört med följande nya stridsfördelar: Grepp[2(Begränsade vapen)][3+Räckvidd(Övriga)] Fördel av grepp: +1t6 på anfall och försvar under nästa runda.

Tackla[2] Slå ett motståndslag för Kroppsbyggnad
Anfallaren vinner: Tillbakaknuffad
1 övertag: Tillbakaknuffad + slagsmålsskada
2 övertag: Tillbakaknuffad + slagsmålsskada+2
3 övertag: Tillbakaknuffad + slagsmålsskada+1t6 o.s.v.

Full Tackling[1](Endast om förflyttning skett under rundan) Som "Tackla" fast man slår inget annat skadeslag än det som eventuellt kommer från tacklingen.

Hittills har det känts hyfsat balanserat. Vill man slippa det extra motståndsslaget vid tacklingar kan man låta effekten av en lyckad tackling vara att effekten är slagsmålsskada. För en tackling i fart kan man då lägga till +2 i skada per övertag från ett slag för förflyttning där svårigheten ges av terrängen.

Låsningar har inte dykt upp i strid än.
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Jag vill bara lägga in en liten kommentar angående syrebrist vid strypningar.

När man stryper i kamp är det (oftast) inte för att stoppa syreintaget utan för att stoppa blodtillförseln till hjärnan. Det är därför det oftast inte tar mer än några sekunder att strypa ut någon med en korrekt strypning. Hade det varit syret som strypts hade det tagit betydligt längre tid, precis som vi kan hålla andan längre än 5 sekunder.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Berfa;n93270 said:
Jag vill bara lägga in en liten kommentar angående syrebrist vid strypningar.

När man stryper i kamp är det (oftast) inte för att stoppa syreintaget utan för att stoppa blodtillförseln till hjärnan. Det är därför det oftast inte tar mer än några sekunder att strypa ut någon med en korrekt strypning. Hade det varit syret som strypts hade det tagit betydligt längre tid, precis som vi kan hålla andan längre än 5 sekunder.
Självfallet är det så, men för enkelhetens, balansens och enhetlighetens skull så tycker jag att det blir bäst om man kör på strypningen som beskrivs i boken. Det är ju ändå 4 per runda, så helt orimligt är det inte.
 

Acenchious

Veteran
Joined
27 Apr 2013
Messages
20
Varning! En något makaber och känslokall disskussion gällande våld och dess följder.

Berfa;n93270 said:
Jag vill bara lägga in en liten kommentar angående syrebrist vid strypningar.

När man stryper i kamp är det (oftast) inte för att stoppa syreintaget utan för att stoppa blodtillförseln till hjärnan. Det är därför det oftast inte tar mer än några sekunder att strypa ut någon med en korrekt strypning. Hade det varit syret som strypts hade det tagit betydligt längre tid, precis som vi kan hålla andan längre än 5 sekunder.
Efter en viss tid efterforskning kan jag säga att tiden det tar "att strypa ut någon" inte är några sekunder. Jag tar för givet att du menar från det att greppet är initierat tills dess att offret inte längre lever är inom tidsrammarna av 2-4 minuter. Det du tänker på är kanske tiden för att personen ska förlora medvetandet och då är det ungefär 15-20 sekunder. Vidare är det tydligen väldigt svårt att lyckas med att täppa igen båda av halspulsådrorna och att desto när närmare horisontell ställning offret har desto längre borde hen överleva under påverkan av en strypning.

I en värld där enkelhet inte är ett problem hade jag velat se en nivå av svårighet som reflekterar ett "perfekt grepp" som då hade medfört en en-rundas-K.O. (och eventuellt auto död på personen om syftet är sådant). Jag hade även velat se en specifik tabell, som ni diskuterade en del ovan, som reflekterar de följder som kan uppstå då någon blivit utsatt för ett sådant angrepp. Vi lever dock i en "enkel" värld och önskningar behöver inte alltid uppfyllas.

Jag hade dock efter en realistisk syn på saken velat se resultaten efter ett par speltester.

Referens: https://writersforensicsblog.wordpr...meone-to-die-from-carotid-artery-compression/
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag tror att en sådan grej, att försöka strypa någon till döds i Eon IV, skulle bäst funka genom att använda Konflikt reglerna istället. Just pga att där är många "komponenter", och kan vara väldigt tidskrävande, till att åstakomma något sådant. Där personen som vill åstakomma detta sätter målet att "ha ihjäl motståndaren via strypning". Och sedan så gör man som vanligt med Konfliker.

Dock så om man ska köra med en konflikt eller inte kan ju helt och hållet bero på situationen.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Förutsatt att 15-20 sekunder är en bra uppskattning så är ju min andra specialregel rätt passande. Vissa saker kanske bör ske via en utmaning, men jag har utformat greppet för att det ska kunna användas i sådana situationer som att man försöker smyga på någon med ett grepp bakifrån; man kan ta bort minustärningen om smyga-slaget lyckas och kanske göra så att övertagen från det slaget går över till greppet också.

En utmaning är ju alltid abstraherande till någon nivå och jag ställer mig aningen skeptisk till att abstrahera att slå ut en fiende, och ser ingen anledning till att reglerna inte fungerar. Betänk följande stridsexempel:

Kapten Ocram bestämmer sig för att smyga fram till vakten i dörröppningen i ett försök att slå ut honom, så motståndsslag mellan Ocrams Smyga och vaktens Uppfattning slås. Ocram vinner med 15 - 10, alltså med ett övertag.

Ocram kommer fram till vakten oupptäckt och försöker ta ett stadigt grepp; han inleder strid. Vanligtvis då man är i strid med en motståndare så har ju (allt enligt reglerna ovan) man -1T6 på Slagsmål-slaget om man inte greppat eller blivit greppad, men SL bedömer att i och med att Ocram lyckades smyga fram till fienden så har han således kommit innanför dennes gard så -1T6 är ej aktuellt för tillfället. Vidare så vinner Ocram automatiskt initiativet och slår sitt anfall som vanligt mot vaktens defensiva färdighet, som automatiskt är 0 första rundan. Ocram slår 15 och har därmed 3 övertag + 1 övertag från föregående runda. Han använder 2 övertag för att måtta mot huvudet, 1 övertag för att låsa samt 1 övertag för att fälla vakten. Vakten misslyckas med sitt motståndsslag mot fällningen och ligger nu på marken med Ocram över sig. Skada slås som vanligt. Vid rundans slut får vakten 4 poäng syrebrist.

Nästa runda slår Ocram sitt anfall återigen utan modifikationer, medans vakten slår med -1T6 då han räknas som påverkad av efterverkningen Faller. Om Ocram håller greppet i 3-4 rundor till kan han nästan vara säker på att ha slagit ut vakten då svårigheten att svimma då kommer att vara 16-20 (vilket Matchar Acenchius data om 15-20 sekunder). Notera att efterverkningen låst gör så att det endast krävs 2 övertag för att bibehålla strypgreppet.

Om man tycker att det är för svårt att strypa någon med dessa regler kan man säga att en fiende som har huvudet låst automatiskt påverkas av efterverkning 8 för huvud i slagsmålstabellen: "Kopplat strypgrepp, [Omtöcknad]". Då kommer denne att ha -2T6 på alla handlingar om denne också är fälld. Vidare så bör motståndaren inte kunna ropa på hjälp så länge huvudet är låst eller denne har kvar poäng i syrebrist.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag pratade ju om en väldigt specifik grej dock. Fick för mig att folk pratade om att strypa någon till döds, inte att få dom att svimma av. Varpå vad jag skrev var väldigt specifikt skrivet med "död" som slutmålet av stypningen. Det är här jag ser en Konflikt som mer passande, pga att det kan ta en 2-4 minuter att åstakomma detta.

För att få någon att svimma av är det ju en annan grej... specielt om det är något som någon initierar under en strid... då ser jag igentligen inga problem med att försöka köra någon typ av special handlingar och/eller övertags effekter för att åstakomma detta.

Dock om man är utanför strid (och ingen annan är i strid i heller för den delen), och någon bestämmer sig för att smyga sig fram till en snubbe med tanken att man vill svimma av honom med hjälp av en strypning, då kan jag tycka att en Konflikt funkar minst lika bra, om inte bättre.

För då kan hela förloppet göras någerlunda snabbt med 3 slag per sida (spelaren och antagligen sl), där om spelaren vinner konfliken så är motståndaren utslagen. Om spelaren misslyckas dock så kan ju vad som helst hända, beroende på utfallet av tärningarna till exempel, vilka specifika slag som lyckades eller misslyckades, mm. Fördelen med detta är ju också att många andra färdigheter och/eller sekundära grundegenskaper faktiskt kommer till användning... inte bara t.ex slagsmål eller något.

Men som sagt, om man redan var i strid när man bestämmer sig för att försöka söva någon via sprypning, då har jag inga som helst problem att man använder särskilda special handlingar och/eller övertags effekter för att åstakomma detta.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Rhodryn, det finns ju en del fördelar med att göra som du säger, men jag ställer mig fortfarande osäker till det. I regelboken beskrivs det hur någon använder skådespel då denne upptäcks för att komma på en ursäkt, vilket det lyckas varefter hon får en autokill på vakten som hon lurade. Detta var dock som en följd av smart rollspelande. Jag ställer mig mycket positiv till att använda färdigheter kreativt istället för att endast använda stridsfärdigheter för att neutralisera motståndare. Men som jag tidigare påpekat så är ju alltid utmaningar abstraherande och jag tycker inte att man bör abstrahera strid, speciellt inte då det finns regler, ty det riskerar att trivialisera det hela och kanske göra det för lätt.

Utmaningar bör användas då man till exempel helt enkelt vill ge sig ut på en marknad och hitta en vara till bästa pris eller som ett delmoment i en resa genom vildmarken, eller kanske som inledning till en strid. Om man skulle hantera en strypning av detta slag som en utmaning så är man alltid typ 5 slag från att bli allvarligt skadad, men i strid kan det hela vända på 1 eller 2 slag. Om man tar bort den överhängande risken så försvinner lite av Eon-känslan tror jag. Förutsatt att vi inte har några regler alls så håller jag med dig, men nu har vi ju en del att jobba med här så jag tror hellre att jag löser det med utvecklade slagsmålsregler än en utmaning.

Det är en lite finare poäng då du säger att du specifikt menar "död"; en utslagen motståndare kan man alltid välja att tilldela en autokill så länge det inte finns några hinder i vägen, så för denna diskussion tror jag inte det spelar någon roll då det i detta fall inte finns någon regelskillnad.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Jag tänkte att jag lägger upp PDF:en över reglerna jag pusslade ihop för den som är intresserad. Här ingår regler för grepp, låsningar, kast och för att bryta benen på någon. Det är endast 1 A4; jag har försökt hålla det short and sweet.
 

Attachments

Top