Nekromanti Regler för att pensionera sin RP?

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Det händer ju att man tröttnar på sin RP. Det kan också ta tid innan man får chansen (eller ens lyckas) offra hen vid ett lämpligt (eller mindre lämpligt) tillfälle.
Jag har pensionerat en enda karaktär någonsin. Resten har antingen dött eller ingått en pakt med nån form av dödsgud eller dylikt, vilket jag inte direkt räknar som pensionering.
Det jag tänker på är att rollpersonen drar sig tillbaka och fortsätter leva någon form av lugnare liv, kanske efter att ha uppnått sitt livsmål.

?Så, jag undrar helt enkelt om det finns några rollspel som behandlar detta med någon form av regelmekanik.

All form av pensionering där något värde på karaktärsbladet har betydelse för att avgöra vad som händer med karaktären i hans liv efter äventyrandet, eller rentav vilken typ av liv han får leva (ev. baserat på guld, status, xp, rykte, etc). Nedtecknade regler som inte bara säger "titta på rollformuläret och bedöm vad som är rimligt".
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
I Hero's Banner byggs varje rollperson med tre (har jag för mig) mål/värderingar som kommer gå fram och tillbaka till rollpersonen till slut lyckats välja vilket av dem som verkligen är det viktigaste. När det är gjort så är den rollpersonens historia slut och det är dags för en ny rollperson.

I The Shadow of Yesterday/Solar System så förutsätts din rollperson göra någon slags transcendens när du rullat sju framgångar (vilket kräver att rollpersonen exp:at upp en del).

I expertreglerna till rollspelet 13 finns regler för rollpersoner som blivit veteraner. De kan behöva slå vitalitetsslag efter äventyr och tvingas dra sig tillbaka (eller så kan man säkert välja det). Där finns det också reglerat vilka f.d. rollpersoner som får äga värdshus.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
I My Life with Master finns det lite olika stats, och när spelet slutar så får du olika sorts epilog beroende på hur de relaterar till varandra. I Fiasco samlar du på dig tärningar under spelets gång, och i slutet slår du dem och resultatet visar vilken sorts epilog du får.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
I Apocalypse World kan man pensionera sin rollperson när man fått tillräckligt mycket erfarenhet (man väljer det i stället för en annan förbättring). Det är enda sättet man kan vara säker på att rollpersonen får ett tryggt slut (det står explicit "retire to safety").
 
Top