Nekromanti Regler för Övertag

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Det är några övertag som jag tycker inte funkar så bra som de är, samt att som försvarare så har man inga övertag alls!

Jag skulle ändra följande:

Rustningsglipa: Detta övertag ger -10 i Rustning, istället för att ta bort ALL rustning. Man kan köpa övertaget flera gånger. Annars blir bästa vapnet mot en eldsprutande drake med tjocka fjäll ens lilla dolk som lätt kan ignorera 30 eller mer i rustning.

Knocka medvetslös: Detta övertag ger slag för att vara medveten med svårighet 10 ELLER Utmattning +5. Kan köpas flera gånger, med +5 bonus per extra övertag.

Ripost: Kostar 1 Övertag för en försvarare och ger motståndaren +2 utmattning. Om man försvarar sig väl kan man trötta ut motståndaren!
 

smulgul

Veteran
Joined
18 Apr 2014
Messages
40
Rustningsglipa fixas enklast med den uppenbara fixen att den givetvis inte går igenom grundrustnimg. Då drakar antagligen har ganska så mycket grundrustning så är det inte längre något problem. Knocka ska vara dålig! Den är till för att knocka motståndare du vill ta levande då dess huvudfunktion är att du INTE slår på extraskada tabellen. Detta är dock aningen otydligt. Jag har velat lite fram och tillbaka om det borde gå att använda övertag som försvarare, huvudargumentet mot det är att snabba upp fighterna, men om du nu ska husrega in defensiva övertag så är ditt förslag på tok för bra, vänd på siffrorna och givetvis ska det inte fungera vid defensivt försvar.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Allt kul med feedback - några allmänna kommentarer:

- Rustningsglipa är under total omarbetning.
- Knocka kommer antagligen att plockas bort ur grunduppsättningen fördelar.
- Att försvararna inte har fördelar/övertag beror på hastigheten i striderna, och att den fördel en försvarare får när denne lyckas är att bli anfallare. Det ska aldrig kännas som att det är ett önskvärt läge att vara försvarare i Eon. :)
 

Galbrod

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
8
Det låter onekligen som en bra grundidé att det inte skall vara önskvärt att vara försvarare. Förslaget ovan (att övertag som försvarare kan resultera i ökad utmattning för anfallarna) tycker jag dock är ett väldigt balanserat förslag.
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Jag skulle dock bara ge en poäng Utmattning per övertag då, och inte låta dessa leda till något Chockslag.
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Jag gillar Knocka för all del. Jag skulle nog gärna se att vissa fördelar påverkas av vilken kroppsdel som träffas.

En design skulle kunna vara att Knocka bara kostar 2 Övertag att köpa vid en träff i huvudet (1 Övertag med ett vapen som är Knockande 1), och ökar svårigheten för Chockslag med ett par poäng för varje gång fördelen köps. På samma sätt skulle en träff i benet göra så att Fälla bara kostar 1 Övertag, och det skulle nog inte vara några svårigheter att komma på motsvarande fördelar för träffar i armar och torso.

Alternativt så skulle inte kostnaden påverkas, men Knocka och Fälla skulle helt enkelt ge svårare slag vid träffar i huvud respektive ben.

Det här skulle göra så att man inte bara blir ledsen när man träffar någon i benet, utan det öppnar lite nya möjligheter. Om man vill knocka någon så kan man använda extra Övertag för att flytta träffen till huvudet först, vilket gör att Knocka fungerar bättre då man har riktigt många Övertag - till exempel om man smyger sig på en överrumplad vakt och försöker slå ut denne med en påk.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Gillar verkligen alla idéer - tänkte upprepa en grej som vi har sagt förut och med Eon IV så har vi tänkt att grundboken ska ha en låg tröskel att komma igång med, och mer avancerade regler kommer i en "Eon Expert" (projektnamn) senare. De utmaningar som jag spontant ser med olika allmänna övertag är att de ska helst ska fungera utan villkor/undantag både för folkslag och för varelser. Vi vill verkligen minimera mängden specialregler så inte en spelkväll stannar upp för att någon vill knocka en zombie eller en drake. Så detta är en starkt bidragande orsak till att tex knocka ser ut att försvinna från v1.0 av Eon IV.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Om försvarare bara ska försvara och inte vara aktiv så kan man fortfarande tänka sig dessa övertag:

Öppning: Kostar 2 övertag och ger försvararen +2 på sitt anfallsslag nästa runda (eftersom man alltid blir anfallare med 2 övertag).

Offensivt läge: Kostar 3 övertag och förbjuder motståndaren att använda "Kontring" som försvar nästa runda.

Reträtt: Kostar 3 övertag och placerar en på "Kort" avstånd från sin motståndare. Utmärkt om man nästa runda vill anfalla med avståndsvapen!

Detta gör att man som försvarare kan komma in i en bra anfallsposition - men att effekten bara träder i kraft när man väl anfaller.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Siljestam;n36449 said:
Om försvarare bara ska försvara och inte vara aktiv så kan man fortfarande tänka sig dessa övertag:

Öppning: Kostar 2 övertag och ger försvararen +2 på sitt anfallsslag nästa runda (eftersom man alltid blir anfallare med 2 övertag).

Offensivt läge: Kostar 3 övertag och förbjuder motståndaren att använda "Kontring" som försvar nästa runda.

Reträtt: Kostar 3 övertag och placerar en på "Kort" avstånd från sin motståndare. Utmärkt om man nästa runda vill anfalla med avståndsvapen!

Detta gör att man som försvarare kan komma in i en bra anfallsposition - men att effekten bara träder i kraft när man väl anfaller.

Husregler är alltid coolt att läsa. Testa dem gärna!

Spontant har jag funderingar på hur du har tänkt dig och den fyra försvarare mot en anfallare? Samt hur Offensivt läge fungerar mot monster som ofta har kontring som enda försvarsmöjlighet? :)
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Big Marco;n36456 said:
Husregler är alltid coolt att läsa. Testa dem gärna!

Spontant har jag funderingar på hur du har tänkt dig och den fyra försvarare mot en anfallare? Samt hur Offensivt läge fungerar mot monster som ofta har kontring som enda försvarsmöjlighet? :)
Med tanke på att dessa övertag ska vara universella så kan man antingen säga att någon som går bärsärk eller är ett monster med liknande egenskap inte påverkas av Offensivt Läge.

Om en person anfaller fyra försvarare så är väl risken stor att bakslaget blir stort! Om jag minns rätt så räcker det med att en försvarare blir anfallare för att alla ska bli det. En försvarare som lyckas väl med sitt försvarsslag kan nästa runda slå anfallaren med plus på attackslaget, eller lyckas ta sig ett par steg bakåt och sedan anfalla med avståndsvapen. Anfallaren kan dock inte använda sig av dessa övertag - de är unika för försvararen.

En intressant idé är att tillåta dessa övertag för anfallaren också - vilket då skulle påverka nästa runda. Det kan hända att detta blir lite för komplicerat. Kanske något för nästa Vapenmästarbok? Fäktning har ju sin berömda ripost som i princip innebär att man gör en kontring samtidigt som man försvarar sig, så konceptet att ett bra försvar ska kunna leda till mer än att bara bli anfallare tycker jag är självklart, även om det kanske är för avancerat för grundregler.
 
Top