Nekromanti Register ?

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Genom att klicka på Skicka så godtar du att dina personuppgifter visas i enlighet med PUL 10§" eller nåt sådant.

Japp, men då själva sajten rollspel.nu startade före PUL:s gällande, och forumet är endel av rollspel.nu gäller datalagen till år 2001 ändå.

Om jag inte missförstod Gardener när sajten startade.

Riddaren
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Ett enkelt sätt att bestämma om man vill vara med eller inte är väl att välja om man vill fylla i något om sig själv på sin profil (den du kan se genom att klicka på användarnamnen...). Har man fyllt i denna har man ju gått med på att det ska publiceras på internet - det är ju det som är meningen med att fylla i användarprofilen...

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Jo, men högsta domstolen har så vitt jag vet inte tagit upp något PUL-mål, vilket ju innebär att det ännu inte finns några prejudikat om hur lagen ska användas. Olika domstolar kan alltså tolka lagen väldigt olika... (vilket jurister för övrigt brukar vara bra på...)

/Emil - Som förstå det "bra" med PUL, men som ogillar lagens utformning då jag och många andra omedvetet bryter mot lagen!
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Svårt, då vissa skriver att de bor: t.ex. Hemma, Någonstans etc...

Men det är ju bra att veta om man skulle flytta hem.../images/icons/laugh.gif

/Emil
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Det är ju förstås sant. Icke desto mindre så är det väl bättre att enkelt undvika eventuella problem genom att det som vill vara med i registret ger sitt explicita godkännande.

Gillar inte att det ska finnas separata tryckfrihets-/yttrandefrihetslagar för nätet.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Det ända som fattas är att det du just skrev skrivs officiellt. Att alla uppgifter som visas på Användarinformationen kan visas för allmänhet (eller bara för användarna på forumet).

Om bara Gardener eller någon annan auktoritet publicerar någon liknande text officiellt och anger datom då de som inte är med på detta skall ha ändrat sin profil så är väl allting enligt lagarna.
Till Trädgårdsmästaren: Tänk bara på att om detta blir fallet att ange ett långt datum för de som eventuellt ej är inne på forumet så ofta (vilka det nu skulle vara?).

/Seinet - Ni får gjärna publicera mitt nnamn på era hemsidor (men dock ingen personkritik) och gjärna länka till min hemsida (adress nedan).

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Naturligtvis kommer vi använda informationen från forumanvändaren så man slipper fylla i samma saker igen, men man måste ju fortfarande skriva upp sig att man är intresserad av att spela spel med folk. Alltså kommer man aktivt behöva säga till att man vill vara med i listan för informationen ska synas på nätet.



MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
PUL och annat påhitt

Som jag ser det så har man godkänt att information om en själv läggs upp på nätet om man fyller i saker självmant. Sen kan ju nån här få stämma mig om de vill det, vad de nu ska tjäna på det. PUL i dess nuvarande skepnad suger och jag kommer inte bry mig i den tills det är säkert fastställt vad som är tillåtet och inte. Sen kan redaktionen för www.rollspel.nu ha en annan inställning, vilket vi inte har tagit ställning för ännu.


Jag tror inte PUL ska tolkas så hårt som många gör, skulle man tolka upphovsrättslagen lika strikt så skulle vi ju vara tvungen att skriva liknande text bredvid knappen för att lägga upp ett inlägg fast där det istället står att man godkänner att det man skrivit får mångfaldigas på www.rollspel.nus forum eller liknande.


Jag kommer antagligen lägga till en kryssruta för att godkänna att informationen man fyllt i visas för forumsbesökarna, eftersom ett flertal verkar vilja ha det. Det kommer dock bli när jag får tid att fixa till forumregistret och alltså inte nu.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Jag kan tänka mig vad som händer när Didi Örnstedt och Björn Sjöstedt eller vad de heter får höra om listan över spelare. Det blir nog "Ikväll i Expressen: Ungdomarna som rustar till krig! Vi avslöjar deras hemliga kontaktnät och publicerar deras namn/adress";)

[Hobert]
 
Top