Nekromanti Register ?

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En fråga.
Kommer ni att lägga ut ett register på vilka använader som finns på forumet ?
Jag tycker att dte vore bra om man t. ex skulle flytta och då kunde se om det finns några som spealr på den plattsen.
Vore kul om det gick att genomföra.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, det förståss. Det är ju en klar nackdel. Men det kanske går att lösa på nått sett.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Vad vi tänker göra så fort vi får tid är sen "Sök spelare"-funktion där man skriver upp sig om man saknar en spelare i en grupp eller tvärtom, om man saknar grupp och vill vara med i en. Men allt sånt kräver att jag får hjälp med kodningen då jag har fullt upp som det är.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Det är lagligt om du som användare tillåter att uppgifterna får listas i ett officellt register.

/PAX
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det är lagligt om du som användare tillåter att uppgifterna får listas i ett officellt register."

Kan inte påminna mig om att jag har sett någon kryssruta där jag tillåter sådant. Man kan ju iofs hävda att det är underförstått, men å andra sidan kan man lika gärna hävda att det inte är det.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ok, jag an tänka mig att ni har fullt upp. Det var bara menat som en kul idé att ha med.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Om det är lagligt vet jag inte. Det var bara en undran från min sida.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Om inte jag nu har tolkat Gardner fel, så är det, det här som de har tänkt:

Att man skriver upp sig om man saknar spelare i sin grupp, eller man söker en spelargrupp.

I det fallet godkänner ju du ditt namn att det publiceras.

Riddaren
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Helt riktigt... men det går att kolla upp... *minns bara inte var* Alla lagar finns tillgängliga ute på nätet vad jag förstår.

Vad det gäller öppna register på nätet så snuddar det ju två lagar PUL och registerlagen (vad den nu heter) och tidigare gällde i alla fall för registerlagen att du har tillstånd från Länsstyrelsen och sedan gäller ju tillstånd från personerna som läggs till...

Men så mycket konstiga saker som syns till på nätet så krävs det nog att någon anmäler för att få någon rättslig effekt.

Lady Silver Wolf
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jepp, ska man lista det öppet så bör man kunna välja att inte vara med. Nu kan man iofs välja två e-mails, ett som visas öppet och ett som inte visas alls. I och med det kan man nog hävda att det är underförstått att man kommer listas på siten, för det gör man nämligen när man skriver ett inlägg...

Å andra sidan bör vi kunna räkna oss som journalistiska och till viss del även konstnärliga så vi får lägga ut uppgifter ändå.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jo, det också, vi började innan PUL trädde i kraft så ett tag till är vi opåverkade av lagen. Eller, forumet och auktionen började innan iaf, resten av siten hade sin release strax efter.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
PUL har tolkats jeffligt hårt när den har kommit upp i domstol. Till exempel dömdes en person i en församling (diakonissa kanske?) rätt nyligen för att hon på församlingens hemsida angivit att kyrkvaktmästaren skadat foten, eftersom vaktmästaren inte givit sitt explicita tillstånd (vilket krävs). Trots att vaktmästaren inte hade något emot att uppgifterna publicerades, och trots att det kan tyckas vara rätt trivialt, bedömdes brottet inte som "ringa".

Sensmoralen är att man ska vara extremt försiktig med personuppgifter på nätet, åtminstone i Sverige. Om en kontaktförmedling för spelare ska sättas upp (vilket jag tycker låter som en utmärkt idé), så är det nog nödvändigt att endast de som explicit ger sitt tillstånd till att få sina uppgifter publicerade sätts upp där.

Anders, PUL-hatare

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Är det inte ganska självklart att man ger tillstånd att man ska ligga på den sidan då vi ju knappast kan sätta upp vem som helst som intresserad av att spela någonting? Man får ju själv fylla i att man är intresserad av att spela ett visst spel på en viss plats vid en viss tid och då är det ju självklart att det kommer upp på siten. Visserligen kan man lägga till en kryssruta där det står att man medger att uppgifterna läggs upp för att blidka de idiotiska svenska lagstiftarna. Men utan att man tillåter att sina uppgifter publiceras så blir ju funktionen totalt meningslös.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Ah, jag kanske hade missuppfattat något. Jag förstod det som att man skulle använda det existerande registret och använda det som bas för kontaktförmedlingen. Eller så har jag glömt bort något jag fyllde i i registreringen... det var ju trots allt säkert ett par veckor sedan. :)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det inte ganska självklart att man ger tillstånd att man ska ligga på den sidan då vi ju knappast kan sätta upp vem som helst som intresserad av att spela någonting?"

Man vet aldrig, så du kan ju alltid göra som vi gjorde på mitt gamla gamla jobb: släng en liten text bredvid "Skicka"-knappen som i princip säger "Genom att klicka på Skicka så godtar du att dina personuppgifter visas i enlighet med PUL 10§" eller nåt sådant.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top