Nekromanti Register till En Garde!

• Thread starter Thread starter Guest
  • Start date Start date
G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen Register till En Garde!
För de som tycker att de har svårt att hitta i En Garde! finns nu ett register för spelet. Registret kan laddas ned på vårt forum.

Gå till nyheten/notisen

Ett fullmatat och föredömligt register. :gremsmile:

Om jag får anmärka på något (och det bestämmer jag att jag får) så är det bara några små typografgrejer.

1. Om ett uppslagsord förekommer på två sidor i följd, skriv »133 f« i stället för »133, 134«. Om ett uppslagsord förekommer på flera sidor i följd, skriv »100 ff« i stället för »100, 101, 102«. Sparar utrymme och är överskådligare.
2. Sätt registertexten vänsterställd i stället för marginaljusterad. Spalterna är så smala att ordmellanrummen varierar kraftigt vid marginaljustering.
3. Om ett uppslagsord förekommer på flera sidor, men en av förekomsterna är »huvudartikeln«, markera den sidhänvisningen med fetstil.
4. I stället för kommatecken och ordmellanrum mellan uppslagsordet och sidhänvisningarna, använd ett helfyrkantblanksteg. Det får uppslagsordet att stå ut lite tydligare.

Annars: Bra jobbat!

Tack för både de vänliga orden och anmärkningarna. :gremsmile: Då jag aldrig har gjort ett register innan så hade jag inte en aning om de sakerna du räknade upp så det är jättebra att du bestämde dig för att du fick det. Så ska vi bara se när jag orkar sätta mig ner och uppdatera det med de ändringarna du föreslog... :gremcrazy:

Bara en sak, jag är inte helt säker på vad du menar med helfyrkantblanksteg (jag är mycket dålig på officiella termer)?

/Toni

Bara en sak, jag är inte helt säker på vad du menar med helfyrkantblanksteg (jag är mycket dålig på officiella termer)?

Tack för att du frågade, för det undrade jag med... :gremtongue:

Helfyrkantblanksteg ...

Ett helfyrkantblanksteg är ett ordmellanrum (mellanslag) som är lika brett som en typografisk fyrkant (kvadraten på typgraden – i 12 p text är fyrkanten 12 × 12 p). Ett normalt ordmellanrum är ungefär 1/4 fyrkant.

Hur du får fram ett sådant beror på vilket layoutprogram du använder.

I InDesign är det antingen Ctrl + Alt + m eller Shift + Ctrl + Alt + m (jag blir alltid osäker när folk frågar mig om snabbkommandon – jag minns dem aldrig, fingrarna bara trycker av sig själva).

Rätt snabbkommando ...

Det var förstås varken eller.

Rätt snabbkommando för att, i InDesign, få fram ett helfyrkantblanksteg är: Shift + Ctrl + m

Back