Nekromanti Register över svenska rollspel?

hakanlo

Hero
Detta ar ett onskemal om en resurs pa sidan: namligen en databas, lista eller register over alla svenska rollspel som finns. Jag har precis letat runt efter en sadan sammanstallning, utan att lyckas. Om en sadan redan finns, far detta onskemal i stallet tolkas som att den bor vara lattare att hitta.

Databasen far garna omfatta foljande information:
- Kort beskrivning av spelet, setting, typ ar regler, vem som ar malgruppen, etc.
- Hur man far tag i det: print-on-demand-lank, forslag pa affar, direkt nedladdningslank, etc.
- Ev. pris.
- Licens/copyrigt.
- Lankar till ev nytta resurser (spelets hemsida)
- Upphovsperson\
- Lista moduler/tillbehor

Man kan forstas tanka sig utlandska spel ocksa, om inte annat pa sikt, men i forsta hand svenska kanns intressant.

Forslagsvis kan de som ar aktiva har pa forumet sjalva bidra med information om sina spel.

Tja, gar sakert att hitta pa fler fiffiga saker. Men jag skulle sjalv ha nytta av en dylik sammanstallning.

/Hakan (ursakta mitt utlandska tangentbord)

Vi har faktiskt letat rätt länge efter en vettig lösning rent tekniskt; vi vill ha en databaslösning som är integrerad i vårt artikelsystem, och det har visat sig vara lite klurigt att hitta ett system som uppfyller alla våra önskemål (t.ex att användare ska kunna skriva in rollspel som sedan kontrolleras och godkänns, så att vi slipper skriva in alla rollspel själva).

Men var lugn; det ligger i pipelinen och vi jobbar på saken.

krank said:
Vi har faktiskt letat rätt länge efter en vettig lösning rent tekniskt; vi vill ha en databaslösning som är integrerad i vårt artikelsystem, och det har visat sig vara lite klurigt att hitta ett system som uppfyller alla våra önskemål (t.ex att användare ska kunna skriva in rollspel som sedan kontrolleras och godkänns, så att vi slipper skriva in alla rollspel själva).

Fan va trevligt. Det låter verkligen som en bra idé. En wikilösning hade väl varit enkel men jag gissar att den inte passar så bra ihop med sidan i övrigt.

Markehed said:
Fan va trevligt. Det låter verkligen som en bra idé. En wikilösning hade väl varit enkel men jag gissar att den inte passar så bra ihop med sidan i övrigt.

Vi (jag) jobbar på lediga stunder på att integrera en wiki i systemet. Problemet med wikis i sammanhanget är sökbarheten; det går inte att ha separata "fält", dvs man kommer inte riktigt att kunna söka efter t.ex "alla spel av tillverkare X som släpptes mellan 1981 och 1989". Vi vill gärna ha sådana avancerade sök- och filtreringsfunktioner.

Wikin är istället tänkt att användas som... tja, en wiki. För rollspelstermer, så att man kan kolla upp och länka till saker som "djupimmersionism", "GNS-teori" eller "anknytningsteori".

krank said:
Markehed said:

Vi (jag) jobbar på lediga stunder på att integrera en wiki i systemet. Problemet med wikis i sammanhanget är sökbarheten; det går inte att ha separata "fält", dvs man kommer inte riktigt att kunna söka efter t.ex "alla spel av tillverkare X som släpptes mellan 1981 och 1989". Vi vill gärna ha sådana avancerade sök- och filtreringsfunktioner.

Wikin är istället tänkt att användas som... tja, en wiki. För rollspelstermer, så att man kan kolla upp och länka till saker som "djupimmersionism", "GNS-teori" eller "anknytningsteori".
Det går ju att åstadkomma lite av en sån funktion genom att använda sig av en massa kategorier. Men det innebär nog en massa mer jobb och det ger nog inte samma sökbarhet trots att du t.ex. kan kolla på "spel från 2003" eller "Neogames".

Låter ju kanonbra!!
Antar att just wrnu är en ganska välbesökt sajt, så just ett sådant register vare ju inte så illa att ha är.

// Johan K, som är hemma i lugnets vrå.

Det later jattebra! Skulle sakert kunna bli en popular resurs.

Nar en sadan teknisk losning val ar pa plats, ar det sakert enkelt att anvanda till fler saker.

Back