Regionala variationer i rollspelande i Sverige

Dimfrost

Special Circumstances
I tråden om Earthdawn nämner någon att spelet verkar ha varit särskilt populärt i Skellefteå. Det fick mig att fundera över om det finns några andra klara geografiska variationer i rollspelspreferenser vi kan kartlägga. Spelar man mest friform i Lund? CoC i Borås? Warhammer Fantasy RPG i Jönköping? Var det annorlunda förr, innan internet jämnade ut tillgång? Jag har ingen aning!

Ars Magica, Vampire, CoC var väl stort i Umeå (?) vad säger andra med fler referenspunkter. För egen del hade jag nog svarat ”hembrygda världar”.

Edit. När jag tänker efter, så var väl WHFRPG stort i Umeå. … men som sagt, har varit i egen bubbla hela tiden.

Last edited:
Lund (eller i alla fall på föreningen DMF) på 90-talet och en bit in på 00-talet var mycket VtM och i viss mån också WW. Jag spelade/spelledde säkert bortåt tio kampanjer i dessa spel från mitten av 90-talet och fram till c 2010, och flera andra spelgrupper spelade också dessa två spel flitigt. Tror inte något annat spel var i närheten av att vara så poppis.

Detta speglades också i att det hölls ett gäng vampyr-lajv i staden. Jag var med i ett par, avstod från flera, och arrangerade sedermera en kampanj som kom upp i tror jag sju träffar.

Min bild är också att VtM var stort på konventen, både bordsrollspel och lajv.

Och min kompis som bodde i Skellefteå några år from 93 eller så spelade också VtM. Tror aldrig han spelade Earthdawn, men visst, det var längesedan och jag minnet är skralt.

Utifrån de två spelföreningar jag hade någon insyn i då det begav sig blev Vampire: the Masquerade enormt populärt i mitten av 90-talet i Västerås. Magic också förstås men det var väl stort överallt. Jag var aggressivt ointresserad av bådadera så det var lite tröttsamt. :)

Jag noterade när jag lärde känna Jönköpings spelkultur för många år sedan att den var i princip 180 grader från vår på en punkt - de såg på WoD som lustigt och CoC som seriöst, vi gjorde tvärt om!

Ars Magica, Vampire, CoC var väl stort i Umeå (?) vad säger andra med fler referenspunkter. För egen del hade jag nog svarat ”hembrygda världar”.

Edit. När jag tänker efter, så var väl WHFRPG stort i Umeå. … men som sagt, har varit i egen bubbla hela tiden.
"Call" var ju rätt återkommande på SävCon och SnöKon back in the days runt 2005 +/- 5 år. Vet ej idag.

Just nu är det ju mycket Klossen som påverkar i Umeå. Så ganska mycket grottröj som pågår tror jag. Vill också hävda att Mutant UA varit stort.

vampyr-lajv i staden
"Call" var ju rätt återkommande på SävCon och SnöKon back in the days runt 2005 +/- 5 år. Vet ej idag.

Just nu är det ju mycket Klossen som påverkar i Umeå. Så ganska mycket grottröj som pågår tror jag. Vill också hävda att Mutant UA varit stort.
Jag tänker på 90-00 i första hand. Den perioden var det en hel del lajv också, dels vampyrlajv och en del skogsfantasylajv, men även Maleta Negra ambassadlajvet och andra.

Förväntar mig att någon sätter samman en tidslinje/infografik över olika områden och traditioner.

Förväntar mig att någon sätter samman en tidslinje/infografik över olika områden och traditioner.
Jag har tänkt att jag en gång i livet ska göra en liten historisk undersökning som kartlägger vad folk spelade i Sverige på 1980-talet - och var.

Det finns ett källmaterial som är helt okej för det. Validiteten är rätt tveksam men det går i alla fall att säga något.

Men givet allt annat jag vill forska om så blir det kanske ett pensionärsprojekt. Det och min undersökning om konstruktionen av DnD i svensk rollspelskultur ...

Back