Så, det är nu bestämt, jag skall skriva ett rollspel.
Syftet med den här tråden är att jag vill veta vad ni tycker om mina funderingar över regelsystem.
Som jag sa i den andra tråden vill jag ha:
Jag tänker mej någon sorts pölsystem där allting grundas i följande 6 attribut:
Styrka, representerar ren muskelstyrka, mycket användbart om man vill ge mycket skada när man slåss i närstrid.
Smidighet, representerar snabbhet och flinkhet, mycket användbart om man vill undvika att bli träffad i närstrid.
Fysik, representerar hur mycket spö man tål innan kroppen säger stopp.
Fokus, representerar uppfattningsförmåga och fokus, användbart när man vill träffa folk om man kastar eller mot förmodan använder ett skjutvapen.
Intelligens, sabbtänkthet, bra när man detektivar, inte särskillt användabart i strid, möjligen så hittar jag på något om positioneringar i strid.
Psyke, hur mycket skit ens psyke tål innan man säckar ihop och lägger sig och gråter i något gathörn.
Sedan funderar jag på om jag ska utveckla striderna mer eller om jag bara skall köra på attributen.
Om jag utvecklar det tror jag att det blir såhär:
Jag gör ett "träd" med olika kampkonster, där man väljer en eller flera grenar och sedan följer dem och utvecklas därmed mer och mer på inom det sättet att slåss.
Så, tror ni att det här kan funka, eller kommer det bli segt och långsamt, eller kanske för enkelt och tunt?
Syftet med den här tråden är att jag vill veta vad ni tycker om mina funderingar över regelsystem.
Som jag sa i den andra tråden vill jag ha:
Anton P said:Snabbhet, man skall inte behöva stanna upp och tänka, i alla fall inte i slagsmålsstriderna.
Enkelhet, inga krångliga regler för onödiga saker som stör flödet i spelet. Jag vill alltså endast ha regler för de saker som inte skall rollspelas.
Inspirerande, man skall inte "bara slå", man skall kunna se hur karaktären utför sina utfall och försvar, man skall också bli uppmuntrad att använda coola moves som förgyller striderna.
Jag tänker mej någon sorts pölsystem där allting grundas i följande 6 attribut:
Styrka, representerar ren muskelstyrka, mycket användbart om man vill ge mycket skada när man slåss i närstrid.
Smidighet, representerar snabbhet och flinkhet, mycket användbart om man vill undvika att bli träffad i närstrid.
Fysik, representerar hur mycket spö man tål innan kroppen säger stopp.
Fokus, representerar uppfattningsförmåga och fokus, användbart när man vill träffa folk om man kastar eller mot förmodan använder ett skjutvapen.
Intelligens, sabbtänkthet, bra när man detektivar, inte särskillt användabart i strid, möjligen så hittar jag på något om positioneringar i strid.
Psyke, hur mycket skit ens psyke tål innan man säckar ihop och lägger sig och gråter i något gathörn.
Sedan funderar jag på om jag ska utveckla striderna mer eller om jag bara skall köra på attributen.
Om jag utvecklar det tror jag att det blir såhär:
Jag gör ett "träd" med olika kampkonster, där man väljer en eller flera grenar och sedan följer dem och utvecklas därmed mer och mer på inom det sättet att slåss.
Så, tror ni att det här kan funka, eller kommer det bli segt och långsamt, eller kanske för enkelt och tunt?