Nekromanti Regeltolkning DoD 91

^ DeXteR ^

Veteran
Joined
5 Dec 2001
Messages
55
Må väl..

Har en fråga angående hur man ska tolka en handlings regel..
Det står att om man har mer än 10 i STY krav för vapnet får man en extra handling.. okay den biten är klar... Men om man då har tex 2 st dolkar och slåss med sammtidigt borde man inte då ha 2 exta handlingar... en för varje vapen...?
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Om jag inte minns det helt fel så står det någonstans att det bara gäller för en hand, men om jag minns fel så har vi bara tolkat det så...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Om man får mer än 20 i en vapenfärdighet i EDD får man hugga två gånger med FV't fördelat på två slag. Då har jag tolkat det så att om en spelare lyckas med Två Vapen och hugger med sina (i det här fallet, dolkar) så får han göra fyra attacker/pareringar per runda.
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Jämvikt

Logiken är korrekt (om än inte verklighetstrogen) men tolkningen är fel...

I reglerna står det specifikt att Två vapen (eller ambidextriös, eller sköld) ger en - och endast en - extra handling. Likaså lätt vapen.

Visst kan man argumentera att man med dubbelt så många händer kan göra dubbelt så många handlingar, men då glömmer man att ingen krigare med överlevnadsinstinkt släpper sin gard så totalt i det verkliga livet. Däremot går det aningen snabbare att utdela slag eller parader eftersom man inte måste använda samma arm/vapen till allt man gör. (därav +1 handling).

Man kan se det speltekniskt också... Om två vapen skulle resultera i dubbelt så många handlingar så skulle det helt enkelt bli för mäktigt.

Lätt vapen följer samma logik... Ergo, "endast" en handling extra. Ärligt talat så brukar spelare (och SL) vara tillräckligt mycket kobolder för att söka lätt vapen/två vapen ändå: om man dubblade den bonusen så skulle 95% av alla stridsdugliga kämpar vara mer eller mindre tvungna att ha två vapen för att ha en chans att överleva.

Personligen tycker jag det blir lite tjatigt när ALLA rollpersoner skaffar två vapen och lätt vapen och SMI 19 för att maximera antalet handlingar, men jag vill inte ta bort handlingssystemet heller... Vet inte hur det ska lösas.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Jämvikt

Det är sant, jag är så dålig på att läsa färdighetsbeskrivningar (jag låter samme spelare som har två dolkar med FV 21 göra de mest fantastiska saker med Akrobatik, t.ex. /images/icons/laugh.gif . Fast han lägger ofta ner mycket tid och möda på att göra vrålsnygga attacker). Det där med lätt vapen, är det DoD -91? Känner inte igen det från EDD.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ambidextriös....

Är man ambidextriös så tror jag att man inte får nått minus, men annars så tror jag att man får lite minus om man har 2 handlingar...
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Re: Jämvikt

Jo men det är klart, att när det gäller roligt och gott rollspel så måste man ju göra undantag från reglerna /images/icons/smile.gif

Lätt vapen kommer från Krigarens Handbok, till DoD-91
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Helt rätt! Kul att du kan tänka själv! Frågan är om det var så svårt att du behövde posta detta inlägg för att få reda på svaret.......
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Jämvikt

Sant, sant. F.ö:

Bläddrade lite i Expert-boken, och där får man inte en extra handling med ett vapen, utan man får slåss med två olika vapen under samma SR. Så i EDD kan man tolka det som att man kan hugga 4 ggr på en SR.
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Re: Jämvikt

Preci, jag vill också ha bort de där handlingarna, Vikt och längd på vapnet borde avgöra mer.

Tex. så borde en person beväpnad med dolkar få plus i Initiativ jämfört med en med tvåhandssvärd, Men den med svärdet har ju längre räckvid....


En lite hypotes till en ny idé bygger just på Initiativ, man får + för lätta vapen, - för tunga, den som får högst gör sin handling, sänker sedan in initiativ med 10, har denne sedan initativ kvar så får han göra sin nästa handling när han har högst igen. (D.v.s. när de andra gjort en handling och sänkt sitt initiativ.) Men, hur gör man då med pareringar?
Eller hur är modifikationerna?

Det är så långt jag kommit, Man kan ju tänka så att ett anfal tar 10 av intiativet, medans parera bara 5, på så vis kan man spela lite mer defensivt. Plus att öka kostnaderna för handlingarna, beroende på hur avancerade de är./images/icons/cool.gif

(Lite små rippat från Shadowrun rollspelet, men jag gillar det./images/icons/wink.gif)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Re: Jämvikt

(Lite små rippat från Shadowrun rollspelet, men jag gillar det
Medan jag läste inlägget så tänkte jag ”Låter lite som i Shadowrun.” /images/icons/smile.gif

/[color:448800]Han</font color=448800> som var inne på att göra samma sak med initiativsystemet
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Re: Jämvikt

Japp japp... Handlingssystemet som sådant fanns inte till EDD så där hade kämpar med tvåhandsvapen en attack/parad och de med sköld eller två vapen två. Efter ett tag så ville ingen använda tvåhandsvapen längre /images/icons/sad.gif
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Re: Jämvikt

Tex. så borde en person beväpnad med dolkar få plus i Initiativ jämfört med en med tvåhandssvärd, Men den med svärdet har ju längre räckvid....

Jag har gjort så att längre räckvidd än motståndaren ger +5 på initiativet... Dolkmästaren må vara snabbare i sina hugg (mer handlingar pgr av lätt vapen) men han måste gå igenom hillebardsvaktens guard innan han kan strimla på, och det är inte det lättaste alltid. Dessutom tröttnade jag på att alla rollpersoner alltid skaffade initiativbonus och därför alltid vann alla initiativ. (har fö sänkt i-bonus till +3). Slutligen vore det ju kul om spjut och andra vapen med lång längd användes lite oftare; vanligen är det svärd och dolkar som gäller i våra kretsar.

Din hypotes nedan låter i princip exakt likadan som det jag funderat på tidigare! (och jag vet knappt vad shadowrun är för något). Men inget under solen är nytt sägs det.

Jag tänkte likadant, med -10 på initiativet för en attack, fast jag hade kostnad 7 för parader i stället tror jag. Jag övergav dock idén eftersom jag inte kunde komma runt att en snabb person alltid vinner initiativet (jämför en sågmaskin där klingan snurrar otroligt snabbt, men som du enkelt kan slå sönder med en sten och initiativ 3). Dvs antalet handlingar var i konflikt med vem som var först.

Man skulle kanske kunna tänka sig att handlingar kostar olika mycket på initiativet beroende på person... Fyra handlingar och initiativ 24 skulle innebära att en normal handling drar 6 poäng från initiativet, medans fem handlingar på samma initiativ betyder kostnad 5 (ca). Men hur man då gör med pareringarna vet jag inte.
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
LoL

Det tycks vara rätt svårt, för både regelboken och jag tycker annorlunda...

*Anar en spännande diskussion under uppsegling* /images/icons/devil.gif
 

^ DeXteR ^

Veteran
Joined
5 Dec 2001
Messages
55
Re: Jämvikt

Håller med om att man ska vara smidigare och snabbare med lätta vapen och rustningar därför kan man faktiskt med stor framgång använda sig av DoD 6 tabeller för initiativ... :gremsmile:
 

^ DeXteR ^

Veteran
Joined
5 Dec 2001
Messages
55
Bara en sak.... Om nu saken var så idiotiskt varför tog du dig tid att svara? och är det verkligen så lätt att tolka eftersom det verkar som en del andra svar verkar lida av samma dilemma som jag....? är alla som har haft samma tanke som jag då lika idiotiska som jag?
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Det var inte idiotiskt av dig att fråga. Det har jag aldrig påstått. Men det står ganska klart i reglerna att man får en handling mer när man har 10 mer än STY-krav för det vapnet man använder, men att det inte gäller om man har två lätta vapen. Men det gäller även om har tvåhandsvapen exempelvis. Förlåt för att jag sa fel tidigare.
 

Greger88

Veteran
Joined
8 Apr 2002
Messages
8
Location
Härnösand
Det står att om man har mer än 10 i STY krav för vapnet får man en extra handling.
Men tänk att det är svårare med två vapen, så att ha bara en extra handling är rimligt.......

/images/icons/frank.gif
 
Top