verlandes.
rollspelskollektivet
- Joined
- 14 Mar 2017
- Messages
- 709
Håller på att pela med ett konventäventyr till Shadowdark som jag kanske kör på GameFest Nyköping. Hade en idé om att använda någon detalj ur spelets regler som ett narrativt element, och kom på detta som grundpremiss:
Trollkarlens långa vila
En ond och odödlig trollkarl hålls fången i stadens kyrktorn. För länge sedan misslyckades han med (och glömde således) den sista besvärjelsen som kvarstod honom. Enligt Shadowdarks regelbok återfår han sina besvärjelser först när han fått sina åtta timmars sömn - stadsborna har därför bundit honom jämte kyrkans magiska klocka som var fjärde timma klämtar med en besvärjad ringning och stör hans vila.
På morgonen till äventyrets start upptäcker stadens klockringare att klockan är bruten itu. Fyra timmar har gått sedan klockan sist ringde, om ytterligare fyra kommer trollkarlen vakna med alla sina fasansfulla krafter.
Gillar nog mest tanken på att låta rent mekaniska regelgrejor spilla in i den ~diegetiska~ spelvärlden. Har ni några roliga exempel på när detta görs?
Trollkarlens långa vila
En ond och odödlig trollkarl hålls fången i stadens kyrktorn. För länge sedan misslyckades han med (och glömde således) den sista besvärjelsen som kvarstod honom. Enligt Shadowdarks regelbok återfår han sina besvärjelser först när han fått sina åtta timmars sömn - stadsborna har därför bundit honom jämte kyrkans magiska klocka som var fjärde timma klämtar med en besvärjad ringning och stör hans vila.
På morgonen till äventyrets start upptäcker stadens klockringare att klockan är bruten itu. Fyra timmar har gått sedan klockan sist ringde, om ytterligare fyra kommer trollkarlen vakna med alla sina fasansfulla krafter.
Gillar nog mest tanken på att låta rent mekaniska regelgrejor spilla in i den ~diegetiska~ spelvärlden. Har ni några roliga exempel på när detta görs?
Last edited: