Regeltext som narrativ stöttepelare

verlandes.

rollspelskollektivet
Joined
14 Mar 2017
Messages
708
Håller på att pela med ett konventäventyr till Shadowdark som jag kanske kör på GameFest Nyköping. Hade en idé om att använda någon detalj ur spelets regler som ett narrativt element, och kom på detta som grundpremiss:

Trollkarlens långa vila
En ond och odödlig trollkarl hålls fången i stadens kyrktorn. För länge sedan misslyckades han med (och glömde således) den sista besvärjelsen som kvarstod honom. Enligt Shadowdarks regelbok återfår han sina besvärjelser först när han fått sina åtta timmars sömn - stadsborna har därför bundit honom jämte kyrkans magiska klocka som var fjärde timma klämtar med en besvärjad ringning och stör hans vila.

På morgonen till äventyrets start upptäcker stadens klockringare att klockan är bruten itu. Fyra timmar har gått sedan klockan sist ringde, om ytterligare fyra kommer trollkarlen vakna med alla sina fasansfulla krafter.


Gillar nog mest tanken på att låta rent mekaniska regelgrejor spilla in i den ~diegetiska~ spelvärlden. Har ni några roliga exempel på när detta görs?
 
Last edited:
I Mutant City Blues Finns ett schema över hur superkrafter relaterar till varandra, och man kan bara ha ett ”block” av krafter. Detta är inte bara en regelkonstruktion, utan är känt i världen (The Quade Diagram), så om man ser exempel på att två superkrafter som är för långt ifrån varandra använts på en brottsplats, vet man att det var minst två förövare. Man kan också utifrån en superkraft gissa vad för andra krafter den personen kan ha, och om man vet att någon har två krafter, kan det gå att dra slutsatser om nackdelar. Rollpersonerna har definitivt med sig inplastade Quade Diagrams.

 
Windheim kan ju nämnas, som gjorde själva boktiteln Drakar och Demoner betydelsebärande!
På vilket sätt?

Annars så gjorde väl DoD23 själva Drakar och Demoner betydelsefulla i sin bakgrund med konflikten mellan de båda? Som dessutom syns i betydelsen av drakslag och demonslag.
 
På vilket sätt?

Annars så gjorde väl DoD23 själva Drakar och Demoner betydelsefulla i sin bakgrund med konflikten mellan de båda? Som dessutom syns i betydelsen av drakslag och demonslag.
Ah det kanske är samma konflikt det talas om alltså? Vet att i Windhelm pratas det om hur gudarna uppstod när Drakar och Demoner krigade mot varandra, men det kanske är allmän DoD-lore?
 
Ah det kanske är samma konflikt det talas om alltså? Vet att i Windhelm pratas det om hur gudarna uppstod när Drakar och Demoner krigade mot varandra, men det kanske är allmän DoD-lore?
Oavsett så håller jag med om att det är ett bra exempel.

Generellt så skulle jag ju helst vilja att spelvärlden läcker över i reglerna än tvärtom. Men samtidigt så inser jag ju att spel som inte ens har en definierad spelvärld i högsta grad behöver bestämmas i enlighet med reglerna.

Jag tänker att det kan störa inlevelsen, men på rätt humör kan man ju ha kul med det också:

I ett PbtA så hade det i extremare fallet kunna vara att det i spelvärlden finns en teori, filosofi eller religion om att världen styrs av en slags kosmiska krafter som kallas "Moves". Genom att skapa situationer som faller inom dessa moves så utvecklas framtiden i olika utfall beroende på något som man kallar tärningsutfall. I studier så har man nämligen funnit att utvecklingen för många av dessa Moves hamnar i tre kategorier som enklast kan beskrivas av sannolikhetsfördelningen från två regelbundna hexaedrar och grupperna kallas 1-6, 7-9 och 10+ utifrån sannolikheten att hexaedrarnas summa ger ett sådant utfall. Man kan inte riktigt förklara varför världen ser ut på detta vis, men det har gjorts många studier och ingen har lyckats komma fram till en lika framgångsrik, komplett och med verkligheten överensstämmande teori. Occam's razor helt enkelt.

Sedan finns det såklart paravetenskapliga galningar som snackar om att man styrs av en sorts gudar som kallas "spelare". Men det skulle för det första ta bort den fria viljan, och för det andra så skulle det vara omöjligt att bevisa, så det är ingen vetenskaplig hypotes, åtminstone har ingen ännu lyckats formulera ett sätt att kunna bevisa eller motbevisa påståendet.

Oavsett om man tror på det eller inte så har det i alla fall lett till vissa underliga uttryck i spelvärlden. T.ex. att man säger att något är "10 plus" när det går bra för någon, det är en hänvisning till en utfallsgrupp där framtiden utvecklas mycket positivt. Eller "det hänger på utfallet av en Move" när man är i en situation där utfallet kan gå åt många håll. Även "där åkte du på en snag" när det gick dåligt för för någon och de till exempel fick höra om någonting dåligt som kan hända i framtiden, också kallad "future badness".
 
Back
Top