Nekromanti Regelsystem

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Re: Väx upp, för bövelen!

Att testa nya sätt att spela eller nya karaktärer att spela kan väl aldrig vara dåligt, även om resultatet från just den gången är mindre bra så får man säkert ut något av det.
Dock så är det naturligtvis Mycket Bättre om man tar och gör en rp ordentligt med en ny karaktär. Det är dock ofta inte lätt så det Kan Finnas existenseberättigande för personlighetsregler, även om de oftast blir usla.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Väx upp, för bövelen!

"Att testa nya sätt att spela eller nya karaktärer att spela kan väl aldrig vara dåligt, även om resultatet från just den gången är mindre bra så får man säkert ut något av det."

Jag tycker det. Skulle jag märka att spelomgången då jag genom reglerna blev tvingar att spela min karaktär på ett sätt blev "mindre bra" (helt enligt ditt exempel) skulle jag ta det som att det inte är roligt att spela så.

Jag tycker inte man ska bli tvingad till att spela sin karaktär på ett visst sätt, vare sig av reglerna eller av något annat.

Men då märker ni kanske att jag motsäger mig själv. Tidigare sade jag att jag brukade tvinga spelare att spela varierande karaktärer olika sig själv, om jag tycker att det behövs, d.v.s. om de spelar sig själv i en annan kropp eller liknande. Men, gör jag så kommer deras ögon att till sist öppnas så att de till sist (relativt fort) börjar göra nya och intressanta roller helt själva. Med regler blir det inte riktigt samma sak. Om man t.ex. byter system, där den reglerfunktionen inte finns, vad gör man då? Säkert kommer man till skott till sist, men som jag tidigare sagt: jag tycker regler om karaktärsdrag är en onödig omväg i de flesta spel.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,686
Location
Värnhem, Malmö
Re: Regelsystem (smått OT)

Jag håller med, det är bara det att de otroligt obalanserade karaktärerna har sina sidor (jämför en jägare från Yu med en krigarpräst från Eshmir (som ju borde vara Phum)) som kan vara kul ibland. Ett exempel är rollpersonen som var känd som Stumme Mannen, som spelades i ett mindre seriöst äventyr. Stumme Mannen hade två värden som låg över 11, DEX och POW. Han var tiggare, och fick på handikapptabellen resultaten "Stum" och "Efterbliven". Märk väl, inte efterbliven en gång, utan två. Han hade en INT på 1. Eftersom han var stum och för obildad för att lära sig skriva kunde han inte kommunicera på annat vis än genom gester och musik (han tog Music Lore som en valfri färdighet), och följdaktligen kunde han inte meddela sitt namn. Därför benämndes han blott "Stumme Mannen". Kaske inte idealrollpersonen, men vi hade verkligen kul när han slogs fram.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Neotech kontra Eon

tycker inte avståndstriden är sådär jättemycket mer komplicerad i Eon, däremot håller jag klart med om att det är segare.
Vilket gör att jag föredrar Neotech's regler över Eons.
Att sen Eon är mer anpassat till närstrid tycker jag inte är så konstigt heller. :gremsmirk:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Call of Cthulhu (gamla versionen)
+Enkelt system.
+Går snabbt att göra karaktär.
+Relativt realistiskt för strider.

Shadowrun
+Detaljerat för att täcka in stor mängd saker.
+Går snabbt att komma igång om man väljer en arkteyp.
+Man kan med alternativa systemet att köpa för poäng styra i detalj hur man vill ha sin karaktär.
-Klart orealistiska resultat för strider.
-Mycket för spelledaren att hålla reda på.

Västmark
+Enkelt system
+Främjar karaktärsskapandet pga man väljer egenskaper utifrån bakgrunden.

GURPS
+Man kan i detalj styra hur man vill ha karaktären.
-Höga färdighetsvärden ger skeva resultat
-Blandande av Techlevels ger konstigheter

Storytellersystemet från Wod
+Går förbaskat snabbt att skapa en karaktär. (nåja få ner stats, alltså)
-Karaktären definieras av vilka specialförmågor de har.
-Orealistiskt stridssystem
-Vampyrer etc är alldeles för övermäktiga.

Drakar och Demoner Expert (gamla expert)
+Enkelt system
+Inga orealistiska levels.
-Kan bli omöjligt att skada någon som har tung rustning ifall man själv har ett allt för lätt vapen.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Tänkte bara på vad du sa om vampyrer och annat i WoD. Jag håller inte med dig, alls. Vampyrer skulle mycket väl kunna vara väldigt mäktiga, och faktum är att jag snarere ser det som en del i spelvärlden än en del av själva regelstystemet. Frågan är hur mäktiga vampyrer man vill han i splvärlden, och där tycker jag att man från WWs sida har gjort ett val. Vill man sedan ändra lite på det är det ju fritt fram.

Jag vill inte ha balanserade riollspel, eftersom det inte är vad det handlar om, det är ett rollspel, intev ett datorspel, ett figurspel eller brädsåpeol, det måste inte på något vis balanseras.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Jo det hänger till viss del ihop med spelvärlden. Det håller jag med om.

Men jag tänkte på exempelvis en vampyrs eller varulvs nästintill immunitet mot vanliga vapen. Förmågor som Celerity och Potence etc.

/Ulfgeir som inte är vidare förtjust i White Wolfs produkter...
 
Top