Nekromanti Regelsystem

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Spelvärldar och varför man håller tyst

KISS-regeln

Jag utvecklar en spelvärld också men det finns ett par skäl till att jag inte sagt ett ljud om den här.

En regelmekanik är rätt enkel att beskriva tillräckligt kortfattat för detta forum. En spelvärld skulle behöva rätt mycket text om man skall ta den bortom konceptstadiet (och ett par koncept har ju faktiskt presenterats här). En spelvärld är dessutom svårare att prata om på ett meningsfullt sätt. När man talar om mekanik kan man ge ett par intressanta kategorier (krånglighet, bra fördelning, snabbhet, osv) som man kan tala om relativt objektivt.
Om jag däremot beskriver min spelvärld är det rätt stor risk att det bara skulle degenerera till en massa subjektiva åsikter. Om jag tycker om idén med Alver som fruktkroppar för en tänkande svamp som lever i Skogen (stort S) är det rätt ointressant för mig att person Y som jag i.a.f aldrig kommer spela med tycker det är för mysko.

Det går naturligtvis att föra intressanta diskussioner om spelvärldar. Det kräver mer bakgrundsmaterial och är svårt.

Titta på tråden om DoDs nya värld i DoD-forumet... det urartade snabbt till "nej, går inte, inte klassisk fantasy" och "Jag Hatar Ankor"... inte för att det inte var kul, men det hade knappast hjälpt en designer :)

Om jag orkar skall jag snart lägga in en skiss över min värld... för att ge det en chans :)
Mina världar brukar för övrigt förbli på skiss-stadiet då jag gärna hittar på den allteftersom spelarna utforskar :)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Kom ihåg KISS-regeln

Jag är ganska nöjd med de dussintalet spelvärldar som intresserar mig. Mitt regelsystem kan jag lätt applicera på var och en av dessa världar med ett minimum av ansträngning. Det är i mytt tycke mycket lättare att sno en spelvärld (byta ut reglerna) än att skriva en egen.

Sedan, som någon säger, så är det något jobbigare att beskriva sin spelvärld på ett forum.

Snow
Dead, but still walking around
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
jag har svårt att se något annat användningsområde än fritt fall för fritt fall-grafen.

Rollspelsmakarsketch

"Det blir många grafer det!"

"Ah, många grafer blir det..."

"Hur många grafer blir det?"

"Det har jag räknat ut, om man räknar med att varje spelet kommer med 20 grundgrafer och att spelledaren uppfinner 15 egna och varje spelare uppfinner 5 egna. Sedan är man 5 spelare. Och alla skall ha sin egen kopia av grafen. Det blir 300 grafer"

"Blir inte det lite mycket, det är ju som en tjock regelbok"

"Tänkte inte på det... HEJDÅ!"

Snow
Dead, but still walking around
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Re: Realism är överskattat

Tror att det är så att om man slår en ob3d6 och två av dem blir 6:or så är det risk för fummel slår man under sitt färdighetsvärde så är det bara ett misslyckande. Detta gäller för 4d6 också men då måste väl tre eller fler tärningar visa 6 osv med högre svårigheter...

Nils/ som är en mycket förvirrad människa
 
Top