Nekromanti Regelsystem sökes

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Hej, jag skulle vilja ha lite tips pà ett regelsystem som kan göra följande saker.

Ge bra och jämna actionstrider mellan motstàndare väldigt olika vapenteknologi (ett plus om det flyter snabbt) och klassisk fantasymagi (blixtar och dylikt). Tänk Final fantasy spelen där den ena karaktären springer runt med en k-pist den andra med ett tvàhandsvärd och ändà är lika bra, inget krav pà realism alltsà. Systemet som helhet fàr gärna vara enkelt och snabbt. Bakgrunden är en tänkt tidsresekampanj pà kanske 5-10 kvällar. Att systemet enkelt gàr att fà tag pà är ocksà bra :gremsmile:.

Tack pà förhand.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Har du något krav på att magin och tvåhandssvärdet skall behandlas olika, rent mekaniskt? Det finns hundratals system som gör vad du beskriver, men de flesta av dem gör ingen skillnad mellan magi, tvåhandssvärd och en snygg frisyr (eller, i många fall, mellan strid och poker).

The Shadow of Yesterday / Solar System är väl ett av de mer populära och lättillgängliga.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Tja, Matiné klarar av det då alla gör sitt färdighetsslag i skada. Avståndsvapen och närstridsvapen fungerar på samma sätt medan magi följer lite andra regler. Tyvärr kan nog magin vara lite väl kraftfull då det går att inkludera flera personer i sitt besvärjande.

Spelet är snabbt och actionfullt. Jag skulle vilja säga relativt enkelt också. Utöver detta finns det sätt att kombinera färdigheter för att få en mer unik stridsstil. En i min spelgrupp kombinerade Närstrid: slagsmål med Gyckelkonster: eldslukare. En annan Kastvapen: knivar med Kunskap: improviserade vapen.

Just nu är RPGLab nere annars hade du kunnat glutta på reglerna.

/Han som gillar fantasirikedomen vissa spelare uppvisar
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Genesis said:
Har du något krav på att magin och tvåhandssvärdet skall behandlas olika, rent mekaniskt?
Jag föredrar handlingsresolution, gärna med en viss skillnad mellan vapentyper för att ge det lite "flair". Jag tror du syftar pà spel som behandlar "konflikten" som helhet (eller?), vilket inte riktigt är vad jag söker.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Matine verkar intressant. Ska kolla in hemsidan när den är uppe och àterkommer med fràgor.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
När jag skrev Parallel Worlds (länk till PDF) var det tidsresor och liknade jag tänkte på först...

...och du kanske kan fixa till ett magisystem till det, det är ju extremt lättmoddat...
 
Top