Regelsystem för virtuella världar i cyberpunk setting

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Jag tänker snarare att vi pratar om inspiration till ett nytt system. Där ser jag inget som hindrar att man plockar exempelvis reglerna jag nämner ovan men i ett sammanhang där folk spelar tillsammans.
Det är vad jag letar efter. Mycket går nog att ha med fast abstrakt och i lore. Saker som spelledaren har koll på och kan använda där det passar.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Problemet med Shadowrun var att deckern (liksom f.ö. shamanen) gjorde sin grej genom att spela ett eget litet minispel, medan de andra runt bordet bara fick sitta och titta på.
Min tanke är att alla är lika inblandade och kapabla till att använda virtuella världar, att det är främst där man spelar. Men sedan kan vissa vara bättre på att hacka och sådant.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Problemet med Shadowrun var att deckern (liksom f.ö. shamanen) gjorde sin grej genom att spela ett eget litet minispel, medan de andra runt bordet bara fick sitta och titta på.
Detta!

Så mycket. Kanske att man bara kunde säga att hackern gör sin grej i förväg men själva slagen för att slå sig igenom is och whathaveyou görs samtidigt som resten av gruppen gör sin grej? Dvs. när det inte "bara" är hackern som skall leta upp info eller något sånt.

Det här med sitt eget lilla minispel kan ju även uppstå om en enskild RP skall söka information i undre världen eller vid hovet där bara vederbörande har tillträde...

Vill man inte ha så detaljerad grej kring hacking hade jag kanske hanterat det som Blades in the Dark gör med prepp inför ett tillslag ('heist') och det är ett enkelt slag som ger tillgång till någon sorts fördel som kan användas under tillslaget. Ett typiskt exempel skulle kunna vara att spelarna skall bryta sig in hos en mega-korp och hackern skall slå av kameror och sånt. Hackern slår ett slag och baserat på det kan gruppen få bonus (eller bonusar) för att undvika kameror eller vakter eller att ta sig igenom (elektroniskt) låsta dörrar och annat sådant som det är rimligt att en hacker kan assistera med. Ju bättre slag desto fler eller kraftfullare bonusar. Men det är ju lite att snarare handvifta vad hackern gör snarare än bygga ett större system kring det. Men jag hade nog föredragit det över att hackern sitter och spelar sitt eget minispel bredvid resten av gruppen...

Annars gillar jag tanken att låna från Shadowrun och ha virtuella egenskaper baserat på ex. ett cyberdeck. Känns rimligt att det inte är dina egna egenskaper som är viktiga utan kvaliteten på din hård- och mjukvara.

Cog.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Annars gillar jag tanken att låna från Shadowrun och ha virtuella egenskaper baserat på ex. ett cyberdeck. Känns rimligt att det inte är dina egna egenskaper som är viktiga utan kvaliteten på din hård- och mjukvara.
Då de virtuella världarna kan vara vad som helt så är det dem som styr vad man kan göra. Om de är mer spel så kommer de likt spel vara din avatars egenskaper och förmågor som gäller och att de följer spelets interna regler för att uppgraderas. Din verkliga fysiska styrka eller så spelar ingen roll längre.

I enklare världar så styr du din avatar med kontroler, i mer avancerade så är du din avatars och styr den direkt med din hjärna, som måste lära sig styra kroppen.

Inte helt säkert att hårdvara spelar så stor roll då tillverkare likt spel i dag inte vill att klienten ska kunna skilja.

Men visst när det kommer till hackare så kan man ju bryta allt och där kan hårdvara ge lite fördelar.

Sedan så vill jag ha med konceptet med moderatorer som kan kasta ut dig om du fuskar, till och med radera din avatar och bannlysa dig.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Det hänger nog också på hur mycket kontroll och kunskaper som spelaren ska ha. Men också vad man använder den virtuella världen till.

Säger man bara att man vill ta kontroll över hissen och gör ett tärningsslag, eller beskriver man på något vis upplevelsen i den virtuella världen? Och beskriver man i så fall världen abstrakt, ("via den hackade terminalen har du access till nätverket, och du kan se servern som verkar styra hissen") eller på något mer fantasyinspirerat ("världen som dyker upp i VR hjälmen visar att du står i något som påminner om en neongrön hotelllobby, en avatar som ser ut som Lincoln frågar vilken våning du önskar besöka").

Jag föredrar absolut den första varianten mest! Eftersom det minskar känslan av att hackern kör sitt egna spel separerat från de andra.

Alltså att t ex i en strid så börjar snipern skjuta, cyberninjan anfaller i närstrid med vibrobladen, krigarcyborgen laddar upp sin kraftsköld och hackern anfaller genom att ta kontroll över omgivningen, boostar vännernas vapen eller försämrar fiendens.

De virtuella världarna är sällan så intressanta att beskriva, effekten i verkligheten av att kontrollera dem mycket mer så.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Det hänger nog också på hur mycket kontroll och kunskaper som spelaren ska ha. Men också vad man använder den virtuella världen till.

Säger man bara att man vill ta kontroll över hissen och gör ett tärningsslag, eller beskriver man på något vis upplevelsen i den virtuella världen? Och beskriver man i så fall världen abstrakt, ("via den hackade terminalen har du access till nätverket, och du kan se servern som verkar styra hissen") eller på något mer fantasyinspirerat ("världen som dyker upp i VR hjälmen visar att du står i något som påminner om en neongrön hotelllobby, en avatar som ser ut som Lincoln frågar vilken våning du önskar besöka").

Jag föredrar absolut den första varianten mest! Eftersom det minskar känslan av att hackern kör sitt egna spel separerat från de andra.

Alltså att t ex i en strid så börjar snipern skjuta, cyberninjan anfaller i närstrid med vibrobladen, krigarcyborgen laddar upp sin kraftsköld och hackern anfaller genom att ta kontroll över omgivningen, boostar vännernas vapen eller försämrar fiendens.

De virtuella världarna är sällan så intressanta att beskriva, effekten i verkligheten av att kontrollera dem mycket mer så.
Håller med, är inte så mycket för skildringar av VR där det är ologiska och onödiga konstigheter som i den andra varianten. Ingen skulle bygga ett system så. Helt klart att det finns sjuka VR världar att utforska men inte som någon form av gränssnitt man interagerar med.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Jag tänker mig cyberpunk VR världar som vår tids Facebook, Google osv på steroider, de är på ett eller annat sätt inblandade i massa andra system som är sammanlänkade.

Verkligheten ses troligen även den genom augmenterade filter som kan visualisera information, även kod, uppkopplingar, och annat.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
De virtuella världarna är sällan så intressanta att beskriva, effekten i verkligheten av att kontrollera dem mycket mer så.
Nu kanske jag missförstår något, men jag tycker precis tvärtom! :)

Det jag gillar med "Simulerad verklighet" som rollspelskoncept är snarare hur man fokuserar på de virtuella världarnas originalitet och möjligheter. Kombinerat med vetskapen att de är virtuella världar, dvs du kan koppla ur din avatar när du vill.

I andra spel som t ex Shadowrun, blir den virtuella upplevelsen mest som en sorts verktyg för något annat, vilket inte blir så kul. Hellre då att man som spelare faktiskt får välja att gå in i avatar-mode på allvar och att man spelar det avatarerna upplever i de virtuella världarna.

(Sedan är det ju ganska meta på nåt likte dumt sätt, men jag tror att lockelsen med det virtuella är att man kan skapa världar på ett annat sätt än om vi spelar i ett Tolkien-landskap, i Mutantvärlden etc. Plus att det är intressant att man besöker den virtuella världen genom en avatar, vilket kan göra spelig mekanik roligt.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Ett rollspel som handlar om rollspelare som spelar ett rollspel.
Sådana virtuella världar är ju inte omöjligt att ha med.
Man sitter och spelar Eon 4 med tillhörande regler och rollformulär som om det var din Avatar som gått in i en virtuell retro värld, men med möjligheten att kunna hacka reglerna... Funkar med alla andra rollspel eller spel.

Cyberpolisen kanske får ett fall där de ska lösa ett mord i Jargien och måste koppla upp sig till den världen och hamnar då under det regelsystemet.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Det DÄR är Metalopol!!
Ska försöka få med något regelverk för att göra sådant.

En tanke som slog mig var att huvudrollformuläret har en kod (som man hittar på), en guid typ. Och på alla andra rollformulär som man vill ha som Avatarer så skriver man dit den koden för att länka ihop dem.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
820
Location
Umeå
Ska försöka få med något regelverk för att göra sådant.

En tanke som slog mig var att huvudrollformuläret har en kod (som man hittar på), en guid typ. Och på alla andra rollformulär som man vill ha som Avatarer så skriver man dit den koden för att länka ihop dem.
Jag gillar det. I teorin skulle man istället för rollformulär kunna ha en stor relationell rollpersonsdatabas och bara länka ihop alla med samma guid och sedan skapa vyer för varje spelare så att de bara kan se sina rollpersoner och avatarer i en webbgränssnitt. Det blir en hel del databasadministrör-jobb men det känns väldigt tematiskt korrekt att det högteknologiskt och digitalt. =)
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Jag gillar det. I teorin skulle man istället för rollformulär kunna ha en stor relationell rollpersonsdatabas och bara länka ihop alla med samma guid och sedan skapa vyer för varje spelare så att de bara kan se sina rollpersoner och avatarer i en webbgränssnitt. Det blir en hel del databasadministrör-jobb men det känns väldigt tematiskt korrekt att det högteknologiskt och digitalt. =)
Du tänker att man laddar upp rollformulär då också eller bara typ namn, rollspel, kort beskrivning?
 
Top