Nekromanti Regelortodoxa admins och moddare?

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Okej, vi vet alla att reglerna är till för att följas. Vi vet också att det diskuteras livligt här, ibland off-topic, vilket alltså innebär att folk inte följer reglerna (undertecknad inkluderad).
Såvitt jag kommer ihåg har det dock förut varit ganska tolerant vad gäller OT men på senare tid har jag sett extremt många låsta trådar och tjuriga kommentarer från admins och moddare.
Är det bara jag som inbillar mig, eller har adminsen och moddarna helt enkelt blivit strängare?

/Skuggvarg - gillar en viss mängd OT och börjar se vissa individer som glädjedödare (det finns inte en enda diskussion som till 100% håller sig till ämnet hela tiden...varken på rollspel.nu eller någon annanstans heller)
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Själv tycker jag att det är bra att de håller oss i styr. De är inte strängare än förut, det är bara forumsbesökarna som är mer OT än förut. Själv har jag en tendens att vara alltför mycket OT, men har ännu inte varit aktiv deltagare i en tråd som blivit låst (med aktiv menar jag: bidragit till låsningen).
Däremot tycker jag att många, bl.a. du Skuggis, kunde skärpa sig. Speciellt i trådar där du har fått en tillrättavisning, men ändå fortsätter skriva inlägg. Det är inte bara onödigt, utan också irriterande.

/Black Dwarf, som vet att han inte är perfekt själv, men kan ta kritiken om nån ger den.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
sidan heter fortfarande rollspel.nu - Det finns massor med andra forum (fora?) som man kan besöka om man vill diskutera pälsiga husdjur, keso eller vad det nu kan vara. Att antalet låsta trådar ökat kan ju bero på att vi (admins/mods) har tröttnat på all OT.

Men att låsa intressanta trådar, bara för att ett fåtal inte kan hålla sig till ämnet, är tråkigt.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Jag är tillskärpt, i mitt naturliga tillstånd. Det är du, troberg och en hög andra personer som gör mig avtrubbad och får mig att börja prata OT.

Det är inte bara onödigt, utan också irriterande
Sant. Men tro inte att jag håller tyst när jag blir irriterad själv. Man har alltid rätt att försvara sig när någon hackar på en. Som nu, till exempel. Åtminstone är det vad jag anser.

Kritik riktad mot mig som person tar jag helst emot via PM, inte i en tråd.
Tack.

/Skuggvarg - som inte skrev den här tråden för att bli påhoppad
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Att antalet låsta trådar ökat kan ju bero på att vi (admins/mods) har tröttnat på all OT
Ungefär som jag misstänkte då. OT brukar å andra sidan dö ut efter en liten stund, som ni säkert har märkt, så hur ofta är det egentligen nödvändigt att låsa en tråd?

Att låsa en tråd för att det är för mycket OT i den är helt okej. Att låsa en tråd för att man som admin/modder fått nog av OT överlag är väl att gå för långt.

/Skuggvarg - som vet att han själv skriver OT då och då men oftare är seriös än han är OT, oavsett vad andra säger
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"OT brukar å andra sidan dö ut efter en liten stund, som ni säkert har märkt, så hur ofta är det egentligen nödvändigt att låsa en tråd?"

Så fort vissa icke nämnda men ej heller glömda OTers* slänger sig in i saken. Då dör inte tråden. Då muterar den till ett monster!

* ni vet vilka ni är
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Så fort vissa icke nämnda men ej heller glömda OTers* slänger sig in i saken. Då dör inte tråden. Då muterar den till ett monster!

* ni vet vilka ni är
Ack! Krille älskar oss inte längre! :gremshocked:


Storuggla, skriver intet mer i denna tråd
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tja, jag tycker att moderatorerna över lag är ganska toleranta och då hör jag ändå till en av de värsta OT-skrivarna på forumet, även om jag lugnat mer mig den senaste tiden.
Rent allmänt tycker jag att lite humor är ett bra och nyttigt avbrott, särskilt i trådar som annars är tyngda av allvar och superseriösa inlägg. Så länge man inte övergår till att bli oförskämd eller elak så gör det inget om man skriver lite OT. Som du så vist påpekar är det sällan som OT-inlägg är så livskraftiga att de helt överskuggar trådens grundsyfte.
Det jag är mer bekymrad över är långdragna jättedebatter mellan forumgiganter. Det är inte helt ovanligt att en oskyldig tråd övergår till att bli ett otympligt monster bara för att några vältaliga användare vill sprida sina åsikter. Åsikter som ofta har malts fram och tillbaka i åtskilliga trådar tidigare utan att man nått fram till något användbart.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det finns monster och monster

Personligen föredrar jag ett gulligt och roligt fluff-monster framför ett mästrande besserwizzer-monster som slår en på fingrarna med sin pekpinne. :gremsmile:
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Skärpning i ledet.

Personligen föredrar jag ett gulligt och roligt fluff-monster
framför ett mästrande besserwizzer-monster som slår en på
fingrarna med sin pekpinne


Walium, känner du dig träffad?

Det är ungefär på grund av inlägg som det där som vi har blivit
strängare.

/Alexander Gyhlesten :gremmad:
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Som du så vist påpekar är det sällan som OT-inlägg är så
livskraftiga att de helt överskuggar trådens grundsyfte


Jag kan räkna upp många på rak arm åt dig om du missat
dem och då gäller det bara trådar de tre senaste dagarna. Ja,
du har varit inblandad i några av dem. OT brukar lägga sig som
en filt över trådar - Det händer och det händer ofta.

/Alexander Gyhlesten
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Skärpning i ledet.

Personligen föredrar jag ett gulligt och roligt fluff-monster
framför ett mästrande besserwizzer-monster som slår en på
fingrarna med sin pekpinne

Walium, känner du dig träffad?

Det är ungefär på grund av inlägg som det där som vi har blivit
strängare.
Det där tycker jag är ett exempel på överkänslighet.

Det enda han försökte säga var att på ett underhållande sätt framföra att lite lek kan vara roligare än att strikt vara seriös hela tiden.

All work & no fun och sånt. Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete och så vidare.

Eller?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Skärpning i ledet.

"Det enda han försökte säga var att på ett underhållande sätt framföra att lite lek kan vara roligare än att strikt vara seriös hela tiden."

Säker? Det kan lika gärna vara ett angrepp från någon som känner sig utpekad som OT-monster till någon som kanske borde känna sig utpekad som besserwisser och dänger folk på fingrarna hela tiden med långa faktautläggningar.

Hur som helst. Överkänslighet eller inte, (och det här är en uppmaning till alla men mest vissa fortfarande onämnda och fortfarande hågkomna OT-monster) håll tillbaka på mängden OT. Rollspel är en lek per definition. OT är bara OT. Så lek och var glad, och ta OTt på Lunarstorm.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Är det inte bättre med en varning än en omedelbar låsning av tråden? Jag vet att det inte existerar någon demokrati på forumet och att det egentligen bara är Gardeners och kretsen kring honoms åsikter som räknas, men jag tror inte att särskilt många forumbesökare blir stötta eller sårade av OT-inlägg. Åtminstone inte så länge de är av en humoristisk natur.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
En dåres försvarstal

Det är du, troberg och en hög andra personer som gör mig avtrubbad och får mig att börja prata OT.
Skyll på mig...

Mina OT-utflykter brukar börja med att jag skriver ett seriöst inlägg (OK, inte varje gång, men oftast) med någon rolig knorr på slutet. Sedan nappar folk på knorren i stället för på den seriösa biten. Det hör till god ton att svara på inlägg riktade till sig med en fråga, och i vissa fall vill man försvara/förklara sig. Och så är lavinen i rullning.

Vad gör man?

Skippar den roliga knorren i ursprungliga inlägget? Tråkigt för alla.

Låter bli att svara på frågor? Oartigt.

Låter bli att försvara sig? Man har väl lite stolthet!

Svarar privat? Ibland gör jag det, men ibland vill jag avsluta diskussionen offentligt.

Försöker leda tillbaka diskussionen på rollspelsrelaterade ämnen igen? Min favoritlösning. Kanske inte alltid blir ämnet som ursprungstråden handlade om, men ibland måste man våga utforska lite längre.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Okej, räkna upp dem då.

Varsågod, här är ett urval:

Nya Funktioner-tråden

Tråden om en Julkalenders-lucka

Tråden om det bästa skräckspelet

Hur länge kör ni med rp?-tråden

Det var i alla fall några, orkar inte haffa fler.

Fast jag vill nog påstå att man har en väldigt bred
definition av OT


OT som stör är för mig sådant som inte har med tråden att
göra egentligen och ser ut som en ursäkt för att få tjöta av sig
framför att säga något vettigt.

eller är väldigt kritisk till det om man tycker att det ofta
överskuggar trådar.


Japp. Antagligen.

/Alexander Gyhlesten
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: En dåres försvarstal

Mina OT-utflykter brukar börja med att jag skriver ett
seriöst inlägg


Det är inte OT i sig som är störande: Det är hur det används.
Exempelvis kan mitt OT:ande här som förklarar en funktion (;))
nästan ses som okej - Jag tycker inte det personligen. Det
är stor skillnad på OT och OT. OT som behandlar majonäs i
4-10 inlägg är inget som accepteras.

/Alexander Gyhlesten
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Till att börja med kan jag ju påpeka att jag ändrat mitt föregående inlägg helt vilket säkert gör att ditt svar blir lite märkligt.

Om de trådar som du nämner är OT varför har du inte då sett till att de blir låsta? Det verkar ju ligga i forumets nya, hårda linje att ha en lägre tolerans mot avstamp ifrån ämnet.

"Tråden om bästa skräckspelet"

Visst, den har spårat ur, men du kan väl hålla med om att diskussionen trots detta höll en väldigt hög nivå och behandlade intressanta frågor? Dessutom är tråden i stort sett död idag och en ny, som behandlade samma frågor, startades i ett betydligt lämpligare forum. Jag tycker att det här är en mycket bra tråd oavsett om den är OT eller ej.


"Nya funktioner-tråden"

Den här tråden har börjat spåra ur en liten aning, men jag vill nog påstå att det fortfarande finns hopp.

"Tråden om en julkalender lucka"

Att den skulle spåra ur är väl knappast någon större chock? Gardener och även andra moderatorer närmast inbjuder till detta, både när de startar tråden och när de senare själva skriver inlägg i den.

"Hur länge kör ni rp?-tråden"

Den har jag inte följt, men vid en hastig anblick så verkar den också ganska harmlös.

Bättre exempel på skadlig OT än detta, hade du säkert kunnat hitta. Är det någon särskild tråd eller händelse som fått er(eller dig) att betrakta OT med mindre förlåtande ögon än tidigare?
 
Top