Nekromanti Regelmotor till Drakar och Demoner Trudvang

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Har börjat kika igenom Den Svarta Solen till DoDT, men har valt att avstå regelmotorn till spelet och skulle vilja höra om tips på annan regelmotor istället (den är dessutom relativt otillgänglig till ett överkomligt pris). Jag har kikat lite på Järn som jag tänker har en lite liknande setting som Trudvang men funderar också över Fria Ligans nya spel Forbidden Lands.Vet även att Saga släpptes som ett hack till Trudvang.

Önskat läge är något som är ganska enkelt (speciellt snabba stridsregler), framhäver berättelsen och att regelmekaniken på ett bra sätt återger världen. Har ni andra tips eller tips på varför någon av dem jag nämnt är bättre/sämre än andra regler?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Jag har kört en DoD-kampanj med reglerna från The Shadow of Yesterday, det är lite pill i början att rigga allt, men sen tyckte jag det funkade bra.

Reglerna gör att rollpersonernas relationer sinsemellan spelar en stor roll, utan att det går så långt att det inte går att äventyra.

Regelmotorn har sedan vi spelade släppts som ett fristående universalrollspel med namnet Solar System.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Jag rekommenderar helt klart Hjältarnas Tid. En mer generisk fantasy än järn, men grunden i reglerna är mycket lik, till och med något förbättrade. Dessutom är de lätta att plocka över stats från Trudvang, det behövs bara moddas T20 -> T100 i stort sett.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Khan;n282368 said:
Jag rekommenderar helt klart Hjältarnas Tid. En mer generisk fantasy än järn, men grunden i reglerna är mycket lik, till och med något förbättrade. Dessutom är de lätta att plocka över stats från Trudvang till kan att behöva modda mer än T20 -> T100.

Plus ett till Hjältarnas Tid. Ursprunget i Järn gör att spelet redan har en fornnordisk/folksagisk anstrykning.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Vill du ha action så kika in Matiné. Filarkivet har en pdf med alla regler.

1T20 mot värde. Snabba regler som sjutton med valmöjligheter inför varje slag i strid. Spelarna får beskriva sina egna slag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Henke;n282355 said:
Har börjat kika igenom Den Svarta Solen till DoDT, men har valt att avstå regelmotorn till spelet och skulle vilja höra om tips på annan regelmotor istället (den är dessutom relativt otillgänglig till ett överkomligt pris). Jag har kikat lite på Järn som jag tänker har en lite liknande setting som Trudvang men funderar också över Fria Ligans nya spel Forbidden Lands.Vet även att Saga släpptes som ett hack till Trudvang.
Tror alla dessa tre är en hyfsat god match. Personligen hade jag valt antingen Järn eller Hjältarnas Tid. Järn ligger ganska nära som du säger men HT är lite mer lättmoddat.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,241
Jag har faktiskt precis samma fråga. Vi ska sannolikt spela Vildhjärta med Järn som motor, mest för att jag redan äger det. Förklara för mig varför Hjältarnas tid är bättre, vad gör det mer lättmoddat (upplever även Järn som lätt att anpassa)?
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Har funderat många gånger på att använda Svavelvinters regler för ändamålet.

Annars så känns Saga Trudvang mest troliga alternativet för mig att använda.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Bifur;n282382 said:
Jag har faktiskt precis samma fråga. Vi ska sannolikt spela Vildhjärta med Järn som motor, mest för att jag redan äger det. Förklara för mig varför Hjältarnas tid är bättre, vad gör det mer lättmoddat (upplever även Järn som lätt att anpassa)?
Järn är ju lite mer styrt i hur man startar spelet och bygger klaner. Det här med själsformer är ju inte helt enkelt att överföra till vilken spelvärld som helst heller. Det är främst de sakerna jag tänker på.

Hjältarnas tid är betydligt mer Basic men en fullt fungerande grund. Alla som har spelat DoD kan lätt höfta nya grejer, även om det finns en regelmässig balans som inte alltid är helt uppenbar. Jag hade gärna gett exempel men kommer inte på något just nu :) Men jag vet att de finns!! :)

Men tycker man att Järn är viktigare än Trudvang så behöver man ju inte ändra något alls. Då är det bara att köra!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,241
Måns;n282386 said:
Järn är ju lite mer styrt i hur man startar spelet och bygger klaner. Det här med själsformer är ju inte helt enkelt att överföra till vilken spelvärld som helst heller. Det är främst de sakerna jag tänker på.
Ok, då har jag nog redan moddat bort det. Klandelen är ju bara att klippa, själsform likaså. Några folkslag får man kanske ändra eller så drar man upp en generell bas att välja från.

Men annars verkar ju HT ha ett mer utbyggt magisystem att utgå från som kanske passar Trudvang bättre, även om jag gillar shamanismen i Järn.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Jag hade plockat en retroklon. Antingen Lamentations of the flame princess eller Swords and Wizardry eftersom de är gratis. Snabbt, enkelt, fantasy och lämnar skills som ändå aldrig funkat för Trudvang äventyren.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Bifur;n282388 said:
Ok, då har jag nog redan moddat bort det. Klandelen är ju bara att klippa, själsform likaså. Några folkslag får man kanske ändra eller så drar man upp en generell bas att välja från.

Men annars verkar ju HT ha ett mer utbyggt magisystem att utgå från som kanske passar Trudvang bättre, även om jag gillar shamanismen i Järn.
Finns även en magimodul till HT som enkelt förklarar hur du bygger egna magiskolor.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,043
Själv har jag det senaste året använt Whitehack för all fantasy vi spelat. Fungerar utmärkt, och det är inte speciellt krångligt att konvertera "köpevärldar" som Trudvang.

Sedan överväger jag att testa Dungeon World (ett pbta-spel) nästa gång vi skall spela fantasy, mest för att jag verkligen uppskattat pbta-mortorn när vi testat den i andra spel. Tror dock att jag vill ha lite mer OSR i just fantasy, så Whitehack lär förbli mitt go to-val för fantasy framöver.

Järn och Hjältarnas tid är charmiga spel, snygga och välskrivna, men tyvärr börjar jag tröttna totalt på brp och alla brp- inspirerade regelmotorer, särskilt när det kommer till strid. Det har aldrig fungerat bra i brp eller någon klon av brp.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,241
McKatla;n282413 said:
Järn och Hjältarnas tid är charmiga spel, snygga och välskrivna, men tyvärr börjar jag tröttna totalt på brp och alla brp- inspirerade regelmotorer, särskilt när det kommer till strid. Det har aldrig fungerat bra i brp eller någon klon av brp.
Där ser man. Jag saknar BRP lite grann, det är ett av skälen att jag kollade på Järn. Har inte spelat det sedan Warhammer 2nd (som väl med lite god vilja kan kallas BRP?).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,241
Bifur;n282414 said:
Där ser man. Jag saknar BRP lite grann, det är ett av skälen att jag kollade på Järn. Har inte spelat det sedan Warhammer 2nd (som väl med lite god vilja kan kallas BRP?).
Eller räknar vi Western IV dit?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Bifur;n282414 said:
Där ser man. Jag saknar BRP lite grann, det är ett av skälen att jag kollade på Järn. Har inte spelat det sedan Warhammer 2nd (som väl med lite god vilja kan kallas BRP?).
Warhammer är inte BRP. Warhammer har ett helt annat flyt, är mindre klunkigt och har mer D&D i blodet. BRP har åska i form av Stormbringer, brutalitet i form av Cthulhu och en solid design som gör att båda fungerar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
McKatla;n282413 said:
Sedan överväger jag att testa Dungeon World (ett pbta-spel) nästa gång vi skall spela fantasy, mest för att jag verkligen uppskattat pbta-mortorn när vi testat den i andra spel. Tror dock att jag vill ha lite mer OSR i just fantasy, så Whitehack lär förbli mitt go to-val för fantasy framöver.

Järn och Hjältarnas tid är charmiga spel, snygga och välskrivna, men tyvärr börjar jag tröttna totalt på brp och alla brp- inspirerade regelmotorer, särskilt när det kommer till strid. Det har aldrig fungerat bra i brp eller någon klon av brp.
Dungeon World kan nog funka, men jag upplevde det inte lika följsamt som AW, men det var ett tag sedan nu och minnet kan svika.

När det gäller strider och BRP så håller jag med dig, och det var min största rädsla när vi drog igång Hjältarnas Tid, men alla de problemen var lösta och följer man bara reglerna (alltså istället för att halka in i sina gamla BRP-spår) funkar de bättre än de flesta spel, BRP eller ej.

Det går snabbt, det är inte repetitivt, monster har intrrssanta egenskaper, finns inga optimala val...etc
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Fantasy! 3.1 tycker jag är mest lämpligt, översätter riots regelsystem ganska friktionsfritt (lite jobb med böner och magi kanske) och gör dem dessutom bättre på köpet :p
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag hade nog kört Symbaroum. Bra känsla av att man kan göra lite vad man vill (men mest slåss), Combat as Spectacle är det nya svarta och SL slipper slå tärning.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Jag hade också kört Hjältarnas Tid. Det bara funkar, bara att plocka upp ur boxen och köra. Ett av få BRP-spel där strider är kul och dynamiska och spännande.
 
Top