Nekromanti Regelmotor för ett steampunk rollspel ?

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Tjo!

Jag har funderat på att börja skriva på ett rollspel som utspelar sig efter en biologisk katastrof som drog in över våran värld. Rollspelet är tänkt att fokusera på det som jag verkligen gillar med M:UA, att kunna spela som ett antropomorfiskt djur. Jag har börjat skriva på världen och så, men saknar en riktig regel motor. Det är täänkt att blanda in lite steampunk känsla med udda teknologi, zeppelinare och nazister.

Men som sagt, har ni någon regelmotor eller spelsystem som ni kan rekommendera?
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Jag rekommenderar Spirit of the Century (FATE) och Savage Worlds. Båda är tämligen lätta. FATE passar väldigt bra för miljön vill jag mena, och stimulerar handling, medan Savage Worlds huvudsakligen simulerar handlingen.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Har fåtthöra mycket bra om Chaosiums BRP-system. Det är vad jag har planerat använda. Vet inte mycket om Mutant, eller dess regelsystem, men annars kan du ju alltid undersöka hur du kan modda och använda Mua's system för att ampassa det till din egenskrivna setting.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Använd Mutant: UA rakt av. Själv håller jag på att göra en upprensning och modifikation av det systemet till min egen MUTANT: Texas Edition... with vampires. Den settingen kommer delvis att vara just det du talar om i att den är väldigt steampunkig (med inslag av bilar och energivapen eftersom det är mutant). Min åsikt är alltså att Mutant: UA klarar av steampunk rakt av som det är. Det är bara att ta bort den högre teknologin.

Som en tanke är också att om du håller dig till Mutant: UAs system så kan du använda grejer ifrån det spelet och ifrån alla de som kan det systemet här i Sverige också.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
BRP är ungefär som Mutant UA fast med en del försämringar och en del förbättringar. Skillnaden är att det är modulärt så att man kan byta bort saker man inte gillar. Problemet är dock att en del av den grundläggande mekaniken fortfarande är sämre än Mutant: UA.
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Det är just det som är probemet, jag har inte lyckats hitta grundreglerna till M:UA, jag har bara spelat det på konvent några gånger :/

Jag ska leta runt lite granna, annars ska jag testa med BRP
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ah. Uppfattat. Hursomhelst är BRP och Mutant: UA lika nog för att man ska kunna konvertera i efterhand om man vill.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Ankans Clown said:
BRP är ungefär som Mutant UA fast med en del försämringar och en del förbättringar. Skillnaden är att det är modulärt så att man kan byta bort saker man inte gillar. Problemet är dock att en del av den grundläggande mekaniken fortfarande är sämre än Mutant: UA.
Vad mer exakt är skillnaden mellan BRP och Mutant?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ok...

Några systemtekniska skillnader som jag kan komma ihåg på rak arm.

I mutant har man KP som är STO+FYS, i BRP är det SIZ+CON/2 DVS man tål mindre i BRP. Rustningar har ungefär samma ABS i båda spelen men vapenskadorna är lägre i BRP. Detta leder till att man är väldigt beroende av rustning i det spelet.

Multipla handlingar hanteras helt olika. I BRP är det bara en uppdelning av värden rakt av om jag inte minns fel. DVS har du 70% och vill göra två handlingar så får du 35% på båda. I Mutant får du istället -25% på alla handlingar för varje extra handling du tar. DVS om du har 70 och vill göra två handlingar så får du 45 på att lyckas med båda.

I Mutant har du dessutom defensiva handlingar som är separata ifrån de offensiva vilket gör att du kan försvara dig hjälpligt även när du har gjort dina fancy moves.

Mutant har skippat grundegenskaper EDU ifrån BRP. Mutant genererar sina färdigheter genom att man gångrar grundegenskaper för poäng. BRP genom att man sätter ut poäng direkt på färdigheterna och sedan lägger till bonusar för grundegenskaper. Båda är aningen onödigt krångliga.

BRP blir aningen mer realistiskt och blodigt när man spelar det, särskilt om man spelar med kroppsdelar (sjukt dumt i det systemet). Mutant blir mer cinematiskt, karaktärerna överlever lite längre men känns i allmänhet som klantarsel i jämförelse med de relativt kompetenta karaktärerna i BRP som ändock dör på en förlupen kula förr eller senare.

Bland annat för att special och critical hits i BRP innebär att ens karaktär exploderar i ett moln av blod emedan de i Mutant innebär att man tar en extra T6 skada och fortsätter slåss.

BRP har fördelen att man kan fippla och lägga till options lätt, nackdelen är att många av dessa options är från åttiotalet och var halvkassa redan då.

Slutligen kan jag säga att jag gillar båda två. Jag gillar bara Mutant: UA mer eftersom jag lutar åt att tycka om system där din karaktärs värden spelar roll och inte dennes prylar och där man inte lika ofta dör på ren otur.
 
Top