Nekromanti Regelmodifikation för Hellboy RPG

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu vet jag inte riktigt vart jag ska lägga den här tråden, så det får bli här.

Jag tycker om Hellboy RPG från Steve Jackson Games. Det enda problemet är regelsystemet - jag tycker inte om GURPS i vanliga fall, och jag tycker att det lämpar sig ganska dåligt för just Hellboys säregna blandning av pulp och skräck.

Jag letade runt lite, och fann att det fanns ett annat regelsystem som funkade hyfsat - nämligen White Wolfs fantastiska Adventure! , som erbjuder en hel del användbara pulpiga regler och schysst fokus på action och hastighet.

Sålunda föddes idén till Hellboy - the Red Right Hand Edition. Det rör sig helt enkelt om en modifikation av Adventure! - reglerna för att de ska passa allt jag vill ha med i ett regelsystem för Hellboy.

Det jag funderar över är mest lagligheten i det hela. RRHE kommer inte att kunna spelas utan Adventure! - men definitivt utan Hellboy RPG om man istället har annan allmän god koll på Hellboyuniversat. Dokumentet jag snickrar ihop innehåller en hög nya Knacks och ett par nya Abilities, plus ett helt nytt system för ritualmagi. Jag inkluderar ingen info om Hellboyvärlden, inga direkt snodda texter som beskriver vare sig Knacks eller Abilities, etc. Bara tillägg till existerande Adventure!- regler, mao. Jag betvivlar därmed att White Wolf skulle ha något emot mitt projekt - men hur är det med Steve Jackson games? Mitt dokument tar ju i princip en värld de har gjort ett rollspel om, och tar ut allt material de själva faktiskt bidragit med, och gör därmed deras produkt mer eller mindre onödig.

Vad tror ni?

Jag tror att ...

du skall skicka en kopia på dokumentet till mig när du är färdig.

Jag delar det du skriver om att Hellboy med GURPS inte är optimalt. Samt att Adventure! är ett riktigt bra system för Hellboy.

Tror inte någon har några som helst planer på att stämma dig eller på annat sätt hindra spridning av ett eventuellt dokument. Kör hårt! :gremcool:

Re: Jag tror att ...

Jag tänker lägga upp arbetsdokument och skisser på en hemsida snart, kan säga till när jag börjar... Du får gärna fundera på om du kommer på något du själv gärna skulle vilja se inkluderat i RRHE...

Såhär ser det ut just nu:

Två nya Abilities, "Occult" (att veta saker om det ockulta) och "Rituals" (att kunna utföra ritualer).

Varje ritual kräver de tre vanliga delarna - sacred space, material som relaterar till uppgiften, och tid. Vid fyra duttar i Rituals kan man välja en pryl att ignorera, vid fem kan man ignorera två. SL hittar på ritualer som passar - det blir för krystat med långa listor med ritualer, och det passar inte in i den stämning jag eftersöker. Självklart kan SL veto:a ritualer etc också.

Hittills sju nya Knacks, hämtade från Hellboyboken - Poison Immunity, Night Vision, Rapid Healing, Amphibious, Flight, Shapeshifting, och Extra Limbs. Jag sitter nu också försöker vikta dem så att de fungerar i det nya systemet.

Jag adderar också WW's system med Merits & Flaws eftersom jag gillar när karaktärer har för- och nackdelar, det brukar kunna ge mer personlighet och känsla för karaktären - om det sköts rätt. Håller på och rotar igenom lite WW-böcker för att hitta motsvarigheter till GURPS-prylarna, men en lista borde kunna dyka upp inom ett par dagar.

Back