Nu vet jag inte riktigt vart jag ska lägga den här tråden, så det får bli här.
Jag tycker om Hellboy RPG från Steve Jackson Games. Det enda problemet är regelsystemet - jag tycker inte om GURPS i vanliga fall, och jag tycker att det lämpar sig ganska dåligt för just Hellboys säregna blandning av pulp och skräck.
Jag letade runt lite, och fann att det fanns ett annat regelsystem som funkade hyfsat - nämligen White Wolfs fantastiska Adventure! , som erbjuder en hel del användbara pulpiga regler och schysst fokus på action och hastighet.
Sålunda föddes idén till Hellboy - the Red Right Hand Edition. Det rör sig helt enkelt om en modifikation av Adventure! - reglerna för att de ska passa allt jag vill ha med i ett regelsystem för Hellboy.
Det jag funderar över är mest lagligheten i det hela. RRHE kommer inte att kunna spelas utan Adventure! - men definitivt utan Hellboy RPG om man istället har annan allmän god koll på Hellboyuniversat. Dokumentet jag snickrar ihop innehåller en hög nya Knacks och ett par nya Abilities, plus ett helt nytt system för ritualmagi. Jag inkluderar ingen info om Hellboyvärlden, inga direkt snodda texter som beskriver vare sig Knacks eller Abilities, etc. Bara tillägg till existerande Adventure!- regler, mao. Jag betvivlar därmed att White Wolf skulle ha något emot mitt projekt - men hur är det med Steve Jackson games? Mitt dokument tar ju i princip en värld de har gjort ett rollspel om, och tar ut allt material de själva faktiskt bidragit med, och gör därmed deras produkt mer eller mindre onödig.
Vad tror ni?
Jag tycker om Hellboy RPG från Steve Jackson Games. Det enda problemet är regelsystemet - jag tycker inte om GURPS i vanliga fall, och jag tycker att det lämpar sig ganska dåligt för just Hellboys säregna blandning av pulp och skräck.
Jag letade runt lite, och fann att det fanns ett annat regelsystem som funkade hyfsat - nämligen White Wolfs fantastiska Adventure! , som erbjuder en hel del användbara pulpiga regler och schysst fokus på action och hastighet.
Sålunda föddes idén till Hellboy - the Red Right Hand Edition. Det rör sig helt enkelt om en modifikation av Adventure! - reglerna för att de ska passa allt jag vill ha med i ett regelsystem för Hellboy.
Det jag funderar över är mest lagligheten i det hela. RRHE kommer inte att kunna spelas utan Adventure! - men definitivt utan Hellboy RPG om man istället har annan allmän god koll på Hellboyuniversat. Dokumentet jag snickrar ihop innehåller en hög nya Knacks och ett par nya Abilities, plus ett helt nytt system för ritualmagi. Jag inkluderar ingen info om Hellboyvärlden, inga direkt snodda texter som beskriver vare sig Knacks eller Abilities, etc. Bara tillägg till existerande Adventure!- regler, mao. Jag betvivlar därmed att White Wolf skulle ha något emot mitt projekt - men hur är det med Steve Jackson games? Mitt dokument tar ju i princip en värld de har gjort ett rollspel om, och tar ut allt material de själva faktiskt bidragit med, och gör därmed deras produkt mer eller mindre onödig.
Vad tror ni?