Nekromanti Regelmissar for the lolz

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Så jag spelar DnD (5e) för första gången ever, och vår hårt prövade (och modige) spelledare bad oss bygga rollpersoner på några levlar över ett när vi började. Det här har varit jättekul, för då finns det många saker en kan göra, men det har också lett till att noobs som jag ibland tappar bort vad det är för förmågor en har som gör vad, och gör sådana fina missar som att ha spelat i tre levlar med en expertise för litet, för att jag hörde fel när vi byggde roller. Och upptäckt först sju spelmöten senare att en bards jack of all trades applies på initiativ. Och 'va, får man BYTA spells??'

Ja ni hör ju.



Vad är någon miss ni gjort i ett rollspel som kommit och bitit er på ett roligt sätt i efterhand?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ser fram mot detta! Speciellt om det kommer mkt 5e-prylar. Har inte så mkt att komma med… för om jag gjort regelmissar har jag fortfarande inte upptäckt dom.

Jag glömde att använda obfuscate i VtM en gång och så har jag glömt att få XP-bonus pga prime requisite-regeln i gamla D&D.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
När vi spelade Original-D&D 1974, så fattade vi aldrig att trollformler var "Fire & Forget". Så om en magiker hade Magic Missile så kunde han kasta den varje runda.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Oldtimer;n235097 said:
När vi spelade Original-D&D 1974, så fattade vi aldrig att trollformler var "Fire & Forget". Så om en magiker hade Magic Missile så kunde han kasta den varje runda.
Det är ju dock helt rimligt, efter som fire & forget är extremt konstigt jämfört med allt källmaterial utom just vilken Vance bok de nu tog det från. Det är fortfarande det mest svårbegripliga med alla former av gammel-d&d och ny-klonerna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Vi trodde att skadetärningarna i Vampire var skada. Det gjorde strider extremt snabba och extremt kladdiga.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
DND3.5E. Back in the day. Ingen hade helkoll, alla läste selektivt ur regelböckerna och blev en hel del missar. Missade två första spelmötena i en kampanj som började på lvl 1. Några gnällde lite på att det var så jävla obalanserat med casters. "På level 1!?" tänker jag undrande.

Kommer in möte tre på lvl 2 och en polare har rullat en mind flayer som är typ level -4 eller vad det blir. Det blir strid och han ba "Disintegrate!" De hade spelat att bonus spells gav tillgång till högre spell levels direkt :p
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Det var en gång en Western III-kampanj. Och gud var våra gubbar var dåliga på att slåss. Hela gruppen kunde lätt få stryk av två alkisar som kastade stenar på oss. Vi tränade och tränade och tränade men var ändå långsamma som sniglar. Det kändes som att vi aldrig skulle bli coola revolvermän. En dag i början av ett spelmöte skruvade sig SL och ansiktet intog en högröd färg - och sen berättade hen att hen hade fattat reglerna för Vapensnabbhet fel. Tio minuter av matte senare (vi talar om Western här!) var våra gubbar inte längre klantiga klåpare, utan livsfarliga massmördare. Så föddes legenden om Whiskey kid and the limpin' bunch (alla tre haltade pga skott mitt på utsidan av höger lår), som slutade många blodiga spelmöten senare.

Det här är ingen regelmiss, men jag lägger in den som en bonus
Det var en gång en Pendragonkampanj, Ni vet, spelet där man ska slå så högt som möjligt men under sitt värde med en T20. Värdet är vanligen 3-10 på vanliga färdigheter och 15-25 i stridsfärdigheter. Och ett spelmöte var de en - samma som i anekdoten ovan lustig nog - som slog så himla dåligt när hen slogs. Hen svor och spottade och fräste. När mötet nästan var slut tittade hen misstänksamt på sin tärning - och insåg då att hen hade använt en tjugosidig tärning med två uppsättningar med 1-10 istället för en uppsättning med 1-20. Vilket förklarade varför hen varit så bra på sina vanliga färdigheter men kasst i strid.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
I Noir trodde jag att man fick ett sår per siffra skadetärningarna visade.

För er som ej är insatta så är ett sår nog för att döda någon. Med mitt system fick folk typ 10-20 sår per attack.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Vi trodde länge att skadebonusen i Mutant 2089 bara gällde obeväpnad strid så alla lärde sig stridskonster och gjorde mycket mer skada obeväpnade än med vibroknivar och svärd.

Tog även ett tag innan vid förstod att hyperaktiivator inte var ständigt aktiv. Den var lätt den populäraste cybernetiken.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Vi hade missuppfattat en sak om vapenskada till gamla Drakar och Demoner. Precis som en dvärg har 4T6 i Styrka som man slår när man skapar sin rollperson så har hans tvåhandsyxa 2T10+2 i skada som man slår när man köper den.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Oldtimer;n235097 said:
När vi spelade Original-D&D 1974, så fattade vi aldrig att trollformler var "Fire & Forget". Så om en magiker hade Magic Missile så kunde han kasta den varje runda.
Tror dom som designade fyran hade spelat i er spelgrupp :D :D
För visst var MM en at-will i den? Inte för att det var så dumt

Jocke;n235098 said:
Det är ju dock helt rimligt, efter som fire & forget är extremt konstigt jämfört med allt källmaterial utom just vilken Vance bok de nu tog det från. Det är fortfarande det mest svårbegripliga med alla former av gammel-d&d och ny-klonerna.
Men i Discworld är det så, därför tycket jag det lät rimligt när jag senare upptäckte D&D (vilket var var Pratchett tog det ifrån).


Alla andra: hjälp vad glad jag blev av att se dessa missar??
Tack
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Staffan;n235143 said:
Vi hade missuppfattat en sak om vapenskada till gamla Drakar och Demoner. Precis som en dvärg har 4T6 i Styrka som man slår när man skapar sin rollperson så har hans tvåhandsyxa 2T10+2 i skada som man slår när man köper den.
Precis så gjorde vi också. Jag hade världens sämsta långbåge och fick INTE köpa en ny! :(

När Expert kom missuppfattade vi reglerna för vad färdigheterna kostade (hatar fortfarande jävla DoD Expert), så de var mycket dyrare än de skulle vara. Våra rollpersoner var fullständigt patetiska tills vi löste det där.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
2097;n235151 said:
Men i Discworld är det så, därför tycket jag det lät rimligt när jag senare upptäckte D&D (vilket var var Pratchett tog det ifrån).
Bara i typ de första några (två?) böckerna. Sen trollar de på som det bör trollas.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Just det, förutom Discworld så finns ju Magic: the Gathering där dom också är fire and forget. Dom tog det också från D&D iofs (och från ödeskorten i Universums Härskare). Finns bara nåt så himla bra ur spelighets/design-perspektiv med att dom är Fire and Forget. Skulle säga att hela action drafting–systemet från Caylus, Caverna, Mint Works m.fl. bygger på att på ett liknande sätt begränsa options. "Vad menar du att jag inte kan snicka bara för att du redan snickrar?" (Där finns ju en mkt mer närliggande tematisk förknaring, snickaren är helt enkelt busy 40h den veckan med den första spelarens projekt.)

Men D&D har tagit bort det i fyran och femman. Anledningen till att dom tog bort det var för att man skulle kunna ha nån chans att preppa Alarm och andra mer situationsberoende spells ist för bara "åsså tar ja sju Sleep för den är ju ändå bäst".
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vi har just påbörjat en ny DnD5-kampanj för första gången på 2 år - så vi har glömt bort alla regler och gör lite nybörjarmisstag.
Jag vet inte hur roligt det är, men vi kände oss lite dumma när vi kom på oss.

Av gammal vana brukar vi låta spellcasters få första eller sista vakten så att de får en hel natts sömn (ja, jag vet att det inte är nödvändigt) - det roliga är att det tog två hela spelmöten innan vi insåg att warlocken inte räknades som spellcaster i detta fall (warlock behöver bara short rest för att få tillbaks spells).

Vår tjuv (blivande lönnmördare) missuppfattade Expertise och det tog ett spelmöte innan vi kom på det. Istället för att börja med 4 skills, varav 2 st med +4 proficiency bonus, började tjuven med 4 + 2 skills med +2 proficiency bonus.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Paal;n235134 said:
Tog även ett tag innan vid förstod att hyperaktiivator inte var ständigt aktiv.
Va???? Ok, på ett plan är det skönt att höra för annars var den ju så bruten som den verkade. Men samtidigt sorgligt att du just gjorde om mina fina minnen till rent fusk! ;)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Paal;n235243 said:


Jag var tvungen att kolla upp om jag mindes fel. Det gjorde jag nog delvis. Regeltexten i grundreglerna nämner inga restriktioner för hyperaktivatorn. Men den gör det för robotversionen. Och i reglerna till Mutant Rymd är restriktioner tillagda även till cybernetiken. Se bilder nedan. Så tekniskt sätt spelade vi inte fel! Den blev bara nerfad i RYMD. Även om det kan ha varit ett korrfel i grundreglerna? Kan det ha kommit någon errata i Sinkadus? Jag minns erratan om yrkenas utrustningspaket.
Ah, intressant djupdykning i ämnet!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Inte en specifik grej, men With Great Power ... har rollspelsvärldens bästa rollpersonsskaparsystem. Man får alltid helballa rollpersoner. Tyvärr så är boken helt åt Helgoland dåligt upplagd, så det är skitsvårt att fatta reglerna.

Under en period när jag och några kompisar ville köra det så körde vi tre gånger. Efter varje gång tyckte vi "Hm, det var fräckt, men vissa bitar kändes lite keff." Efter att ha kollat igenom regelboken igen sade jag "Ah, okej, jag vet vad vi gjorde för fel!" och så nästa gång vi spelade så ... var det något annat som gick galet. Men ah, ok, jag vet. Efter tredje gången slutade vi. En tid senare spelade jag det med Pilze och hand kompisar i hans sommarstuga och tro mig tusan om vi inte spelade fel där också. Det är bara omöjligt att fatta det djävla spelet!

(Detta var första utgåvan av WGP. Vet inte om den andra är bättre.)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Oldtimer;n235097 said:
När vi spelade Original-D&D 1974, så fattade vi aldrig att trollformler var "Fire & Forget". Så om en magiker hade Magic Missile så kunde han kasta den varje runda.
Så himla modernt!
 
Top