Nekromanti Regelmekanik: Initiativregel

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Funderar på en initiativregel. Turen som symboliseras av en bricka kan man efter att man utfört sin handling skicka vidare till vem man vill. Skickar man den till en motståndare vinner man något och om man skickar den till en allierad förlorar man något. "Något" i sammanhanget kan var en HP eller liknande. Det kanske är ett intressant val. -Idéer på detta?

Eller så kanske man måste lyckas under sin speltur för att få skicka turen till en vän. Om man misslyckas, med sin attack till exempel, måste man skicka turen till en fiende. Om man har lätta och svåra manövrer att välja på blir det ännu mer intressant. För då påverkar valet av handling chanserna att behålla initiativet på sin sida.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,537
Location
Helsingborg
Det är tre spelare.
Rollperson 1 har 100% chans att lyckas.
Rollperson 2 har 50% chans att lyckas.
Rollperson 3 har 10% chans att lyckas.

Motståndarnas värden är ointressanta för detta exempel.

× Lyckas spelarna med sina slag kommer Person 1 och 2 att hela tiden få markören.
× Misslyckas motståndarna kommer Person 3 att få markören.

Detta om spelledaren använder sig av metaspel, för spelarna vet ju ingenting om motståndarnas värden medan spelledaren kan (ignorera) rollpersonernas värden.

/Han som annars gillar tanken
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,807
Location
Göteborg
Tja, har du en resurs som du spenderar kan det bli vettigt. Att förhindra att en viss fiende får agera blir dyrare och dyrare för varje gång. Till slut har rollpersonerna inte råd att behålla initiativet utan måste ge bort det. Vid det laget har de spenderat alla sina resurser och gett dem till motståndaren, som nu har alla resurser hon behöver för att förgöra rollpersonerna, vilka saknar resurser för att försvara sig. Så valet att ge turen till motståndaren måste ske tidigare. Men när? Det är den svåra, speliga bedömningen.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Nä det funkar nog inte. Antingen måste man hålla reda på vilka som redan flyttat eller också skapas en turordning av trycket. Hursomhelst har man inte vunnit något. Dessutom är det abstrakt på såvis att man behöver göra meta-bedämningar istället för konkreta taktiska val. TS borde lägga ner det här.

Cirkulera!
 
Top