Björn den gode;n284356 said:
2. Dream Askew, det här spelet är som AW fast bra. Det har tagit bort allt det dåliga med AW som spelledare och tärningar och behållit det bra som moves och apokalyps. Tycker också att queer-twisten fungerar oerhört bra (undertiteln är Playing through the queer apocalypse) även om den får olika mycket fokus i olika omgångar.
5. Wilderness of Mirrors, ett bättre spion/heist spel. Ett av de första spelen som dekonstruerar en genre och skapar ett oerhört roligt genresimulerande spel. Författaren konstaterar att i spion (även om jag egentligen tycker det passar bättre som Ocean's 11 än Bond, men passar helt klart för båda) så är planerandet bland det roligaste, så låt oss lägga mycket av spelet vi planeringen. Nästa sak är tidspress, så låt oss efter planerandet spela ut heisten så att varje 10de minut IRL så blir alltingen svårare. Och så är det kul med twister där gänget förråder varandra så låt oss ge bonusar för det. Och här ett spel som faktiskt har bra användning för en spelledare med en tydligt definerad (och ganska faciliterande) roll.
Dream Askew verkar ju inte ha någon fysisk bok än!

Hemsidan nämner en Kickstarter som borde varit ute nu... OCH DET ÄR DEN.
https://www.kickstarter.com/projects...ew-dream-apart
Upptäckte mid-post.

Welp, då har jag något att backa.
Varför tycker du att Wilderness of Mirrors gör sig bättre med spelledare än andra spel, t.ex. Primetime Adventures som du också nämner?
Genesis;n284360 said:
Vill man ha lite glättigare spel kan jag rekommendera Lasers & Feelings och dess olika hack (men framförallt originalet). Star Trek-pastich!
Don't Rest Your Head har massor av skön stämning och ett väldigt smart regelsystem men faller tyvärr lite på att det inte berättar hur det ska spelas.
Lovecraftesque är en riktigt bra Lovecraftsimulator. Ett rollspel som producerar fiktion som liknar H.P. Lovecrafts noveller. En huvudperson, roterande spelledarskap, krypande mystiska ledtrådar och en tentakelexplosion i slutet.
Durance är helt okej. Fångar och fångvaktare på en ogästvänlig planet. Utpost gör såklart detta bättre, men det är ju inte på engelska.
Lasers & Feelings ser mysigt ut, gillar spel som bara är en A4.

Du sade att tvåtimmarspass är ganska lagom för spelet, men känns det bra om man spelar det ofta? Eller är det mer än engångsupplevelse?
Jag har spelat... en halv session DRYH, för många år sedan. Minns att jag tyckte reglerna var häftiga och passande för spelet, men jag skulle nog behöva mycket mer prep om jag faktiskt skulle spela det igen.
Lovecraftesque ser ju ballt som fan ut. Hur fungerar det regelmässigt?
Läste lite snabbt om Durance - om jag förstår saken rätt har varje spelare två karaktärer. Funkar det bra, eller är det vanligt att man "fastnar" för en av dem och bryr sig mindre om att hantera den andra sidan av konflikten?
gustaf s;n284401 said:
Det finns ju som du märker precis hur många hippiespel på engelska som helst. Flera av mina favoriter är redan nämnda, men vad som är bra osv är ju förstås upp till var och en (och en jättelånglista kan såklart vara bökigt att skaffa sig överblick över)... Men gillar du Ribbon Drive (jag gillar verkligen Ribbon Drive) så kanske grotta ned sig i Avery Alders produktion kan vara nåt (jag gillar henne väldigt mycket). buriedwithoutceremony.com är stället att hitta hennes spel, det finns de som är gratis och de som inte är de. Ett ställe för att sondera den engelskspråkiga "indiescenen" är Indie+.
Jag upptäckte Avery Alder genom A Quiet Year, vilket jag älskade! Det var därför jag beställde Ribbon Drive, och ja, resten av hennes spel lockar mig väldigt mycket också.

Dream Askew blir backat as-of-this-post.