Nekromanti Regelfunktioner baserade på differens

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Mutanten;n67532 said:
Nej snälla låt bli att tuta i någon exjobbstudent det. Jag vill inte ha några datorer, surfplattor och mobiltelefoner i mina rollspel. Det låter hur stämningsdödande som helst att spelledaren och spelarna ska sitta och fippla med en app samtidigt som de spelar rollspel. Jag ser framför mig hur spelaren/spelledaren som ska räkna ut sannolikheten säger "Min sannolikhet att lyckas är ... oj jag fick precis ett meddelande på Facebook.". Jag vill inte ha Facebook i mina rollspel.
Och ingen tvingar dig heller. Om man vill ha datorn vid spelbordet är det enklaste man kan göra för att slippa Facebook att stänga den fliken. Så. Problemet löst.

I vissa fall är det ganska praktiskt att ha dator vid spelbordet (jag använder den i vissa spel där jag använder lite automatiska spelverktyg/appar och antecknar i flera parallella Google Docs-dokument), men jag föredrar nog egentligen också att spela utan dator. Ipad däremot funkar fint, den tar inte upp lika mycket plats och är lättare att passa runt mellan spelarna. Skönt att kunna ha med bara en sådan liten sak istället för halva biblioteket om man spelar ett spel med mycket supplement.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Mutanten;n67532 said:
Nej snälla låt bli att tuta i någon exjobbstudent det. Jag vill inte ha några datorer, surfplattor och mobiltelefoner i mina rollspel. Det låter hur stämningsdödande som helst att spelledaren och spelarna ska sitta och fippla med en app samtidigt som de spelar rollspel. Jag ser framför mig hur spelaren/spelledaren som ska räkna ut sannolikheten säger "Min sannolikhet att lyckas är ... oj jag fick precis ett meddelande på Facebook.". Jag vill inte ha Facebook i mina rollspel.

Ja, eftersom att Mutanten inte tycker om det så ska du givetvis frångå att göra det. :rolleyes:

Jag blir så less på allt sådant här neggande kring andras kreativa initiativ. Jag förstår att världen där ute kan te sig skrämmande de gånger andra människor visar upp andra åsikter än den egna men istället för att försöka kväva alla initiativ som faller utanför de egna preferenserna tycker jag att man kan hålla käft.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
RasmusL;n67545 said:
Ja, eftersom att Mutanten inte tycker om det så ska du givetvis frångå att göra det. :rolleyes:
Jag bad honom/henne låta bli eftersom jag tror att det finns en risk att appar av det här slaget etablerar sig i rollspelsbranschen. Till slut ska varenda spelutvecklare värd namnet ge ut ett regelapp tillsammans med sitt rollspel. Därefter följer rollspel som kräver en app för att öht gå att spela. Det sista steget drivs på av att spelapparna skapar en öppning att tjäna pengar på rollspelen. Rollspelen har ändrats för lång tid framöver och alla normbrytare applåderar så klart utvecklingen för de tror att allt som bryter mot hur det var förr per definition är bra.

RasmusL;n67545 said:
Jag förstår att världen där ute kan te sig skrämmande de gånger andra människor visar upp andra åsikter än den egna men istället för att försöka kväva alla initiativ som faller utanför de egna preferenserna tycker jag att man kan hålla käft.
Jag tycker inte att det är skrämmande med andra åsikter än mina egna. Jag tar mig rätten att utrycka mig negativt om saker jag inte gillar. Självklart får Herr Grönstedt be hur många exjobbstudenter han vill att utveckla en regelapp. Jag bad bara honom/henne att låta bli för jag tror inte det leder till någonting gott. Man kan jämföra med när du uppmanade människor att inte spela MYFAROG. Jag antar att du gjorde det för att du inte tror att det kommer att komma någonting gott ur det. Jag tror samma sak om regelappar.

Men nu tycker jag att vi lägger appdiskussionen bakom oss för annars tror jag att den här tråden kommer att spåra ur.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Moderering:

Jag ogillar när ni pratar så himla negativt om en specifik person. Trådens klimat blir inte bättre av sådana här låga påhopp, tro mig. Tvärtom, alla blir griniga och det rinner över på andra trådar.

Jag blir inte gladare av smyghobbymoderering där man talar om hur less man är på andras neggande. För alla blir griniga och det rinner över på andra trådar.

Och rinner det över på andra trådar så rinner det över på mig. Och rinner det över på mig så blir JAG sur och grinig!

SÅ GE FAN I DET!!!

Kapisch?!!
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Jag är ledsen om en idé om en app i ett spel (som ingen tvingar någon annan att spela) riskerar att få något att spåra ur. Låt mig istället förklara min ansats till upptäcksdriven forskning och utveckling.

Ur mitt perpsektiv handlar det om ett experimenterande tvärs över olika spelformer. Vad kan vi göra i bordsrollspel som man annars gör i en RTG eller en MMORPG. Eller vad kan vi gör i en LARP som man annars gör i en FPS osv. Det är en lek med att flytta plattformar och tekniker mellan genrer och lösa upp gränsen mellan det digitala och de analoga spelformerna. Det resulterar i insikter om vad som är meningsfulla mekanismer i olika sammanhang och en viss kunskap om vad som funkar och inte och varför så är fallet i olika sammanhang. Det handlar inte direkt om att skapa produkter som ska ut på marknaden, utan är mer nyfikenhetsdrivet.

Det har jag funderat på ända sedan min magisteruppsats för 16 år sedan där jag satt på Nokia och klurade på det sociala spelet i frågespel för smart-TV (innan det hette smart-TV). Så kanske man skulle ta tag i det, men eftersom att det inte ör något forskningsprojekt jag får betalt för så är det antingen fritid eller att tuta i exjobbare att det är spännande och skoj att experimentera med dylika idéer. :)
 
Top