Nekromanti Regelfunderingar

Gibbon

Veteran
Joined
8 Jun 2001
Messages
70
Location
Norrtälje
Är det fortfarande så att man springer snabbare med en revolver i handen om man har högre vs i revolver än något annat vapen?

Kvalitet och hästar. Tolkar jag det rätt att en häst med t.ex kvalitet 1 får öka en grundegenskap ett steg? Eller har jag misstolkat?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Gibbon;n276116 said:
Är det fortfarande så att man springer snabbare med en revolver i handen om man har högre vs i revolver än något annat vapen?

Kvalitet och hästar. Tolkar jag det rätt att en häst med t.ex kvalitet 1 får öka en grundegenskap ett steg? Eller har jag misstolkat?
1. Nej, din förflyttning avgörs av din Snabbhet. Detta är det antal meter du kan förflytta dig under en Stridsrunda (6 sekunder). Får andra allmänna handlingar (öppna dörrar osv.) får använda sin högsta vapensnabbhet, oavsett vilket vapen man har i handen.

2. Yep, det är korrekt!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Gibbon;n276116 said:
Är det fortfarande så att man springer snabbare med en revolver i handen om man har högre vs i revolver än något annat vapen?
Just förflyttning är inte beroende av antalet handlingar (du rör dig din Snabbhet i meter per runda, oavsett om du handlar en eller fem gånger under rundan).

Men det var ju inte din poäng.

Istället bör du se det som att din bästa stridsfärdighet anger din allmänna "agera under press" förmåga. Du ska alltså inte se det som att du plötsligt blir mycket långsammare om du lägger ifrån dig pistolen. Istället låter du ditt bästa Vapensnabbhet bestämma antalet handlingar generellt, i alla sammanhang.

Med enda undantaget när du byter till andra sorters vapen och aktivt använder dem. (Bara för att du tar upp en soppslev, ett närstridsvapen, blir du ju inte långsam när du gör saker som inte handlar om att dänga sleven i skallen på folk)

I korthet kan mitt tips sammanfattas som: när det går att läsa regelboken på ett absurt och verklighetsfrånvänt vis, gör inte det :)
 
Top