Nekromanti Regelfunderingar

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Satt och bläddrade i boken och några frågetecken dök upp...

Spänst används vid hopp och liknande, men jag kan inte hitta några uppgifter om hur långt/högt man kan hoppa.

Spänst används också vid manövern Kasta sig i skydd. Står inte vilket sorts slag man ska slå. Är det som en parering att mans slår T mot skyttens slag?

Om jag inte har missuppfattat helt lyckas en skicklig skytts krut låta bli att antändas (Den elaka naturliga tian) oftare än en sämre. Det är ju större chans att slå 10 med 3T än med 2T och 1T...

Och det här med lösa snäpp; slår ni först de fasta snäppen och sedan de lösa?

weatherman - lyssnar på Starzinger theme, det blir temamusiken när vi spelar i Chu!

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Spänst används vid hopp och liknande, men jag kan inte hitta några uppgifter om hur långt/högt man kan hoppa."
Sunt förnuft, alt. vilka actionfilmer man sett senast.

"Spänst används också vid manövern Kasta sig i skydd. Står inte vilket sorts slag man ska slå. Är det som en parering att mans slår T mot skyttens slag?"
Har utgått från det själv, fast det borde kanske snarast vara ett S-slag beroende av hur långt bort skyddet är. Skyddet avgör sedan moddar och dylikt. Fast jag brukar helt regelvidrigt låta folk ducka missilattacker med Ducka också; det är tillräckligt att höja S för att över huvud klara det, jag kräver ingen Virtus.

"Om jag inte har missuppfattat helt lyckas en skicklig skytts krut låta bli att antändas (Den elaka naturliga tian) oftare än en sämre. Det är ju större chans att slå 10 med 3T än med 2T och 1T..."
Jo, och sedan minskar antalet möjliga 10 ju högre TK man har... :p Min lösning är att dedicera två tärningar till
"kruttärningar"; om de visar 10 (eller 11, eller 12) griper de reglerna in. Och har man bara 1T, slår man en extra kontrolltärning.

"Och det här med lösa snäpp; slår ni först de fasta snäppen och sedan de lösa?"
You lost me there?

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Jo, och sedan minskar antalet möjliga 10 ju högre TK man har... :p Min lösning är att dedicera två tärningar till
"kruttärningar"; om de visar 10 (eller 11, eller 12) griper de reglerna in. Och har man bara 1T, slår man en extra kontrolltärning.

Förvisso. Ha två "kruttärningar" i någon annan färg eller nåt.

You lost me there?
Mats citerar regelboken s. 37: Fummel: "Om en rollperson slår enbart ettor (lösa snäpp räknas inte)"
Hur vet man vilka snäpp som är lösa? Jag tänkte lösa det genom olikfärgade tärningar (dessutom är det läckert med mycket tärningar ;-). Eller så kan det ju vara så att jag missuppfattat - har hänt förr...

weatherman - dåsig

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Hur vet man vilka snäpp som är lösa?"
Lösa snäpp är de snäpp som inte kan omvandlas till tärningar; slår du 3T+1 är +1 ett löst snäpp, 3T+2 är +2 två lösa snäpp - och fler blir det inte, för man kan inte få 3T+3, det blir 4T.

Vad regeln innebär är alltså att man inte automatiskt får en etta bara för att man slår XT+1; det är bara när man faktiskt slår en tärning och slår ett som det spelar någon roll.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Aaahh. Jag blandade än en gång ihop begreppen. Lösa snäpp är ju inte lika med lösa tärningar...

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 
Top