DoD Regelfunderingar DoD23

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
362
Location
Stockholm
Japp, det går att fortsatt förskjuta sitt initiativ, så länge det finns någon (spelare, monster eller spelledarperson) längre bak i kedjan byta med.
 

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
20
Nu när det spelats lite DoD23 har det dykt upp lite regelfunderingar!

1. Kan man avvakta när man slår dödsslag? Smidigt, så hamnar man sist i rundan och folk hinner hela en, eller i varje fall agera tidigare i rundan.
2. Hur slår ni initiativ när ni kör på VTT? Vi har börjat köra T100 för att minska mängden omslag. Pallar inte fiffla med online-kortlekar. Blir ju i allt väsentligt detsamma, eller missar jag nåt?
3. Fördelen med att släpa på en sköld är att man kan parera missil-attacker, och att den är billigare att ersätta än en del vapen / man har iaf vapnet kvar om skölden pajar?

Jag är fullt medveten om att jag bara kan husregla allt det här, men nu när man har spelskaparna här i krokarna, och en massa andra spelar, är det ju kul att höra hur andra tänker!
3. Fördel med sköld är att du kan både attackera och parera i samma runda. Men jag är lite skeptiskt till att det inte finns en sköldfärdighet. Men det är nog bara jag.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Men jag är lite skeptiskt till att det inte finns en sköldfärdighet. Men det är nog bara jag.
Ingen kommer att träna på ”Sköld” separat, utan det ingår i träningen med ditt vapen att kunna använda en sköld med det. Helt rimligt och realistiskt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Näe, varken i läsningen att man inte kan parera och anfalla med samma vapen under en runda, eller i läsningen att skölden ger dig en gratis parering.

Men det senare var väl en grej i en del tidigare versioner. Nu är det ju utlyft till förmågan Defensiv.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Näe, varken i läsningen att man inte kan parera och anfalla med samma vapen under en runda, eller i läsningen att skölden ger dig en gratis parering.

Men det senare var väl en grej i en del tidigare versioner. Nu är det ju utlyft till förmågan Defensiv.
Det är väl mer att Defensiv förutsätter sköld, och kör du med sköld kommer du att ta Defensiv.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Defensiv förutsätter inte sköld. Men sen finns ju Sköldblockad också ser jag, och då är det till att ha en sköld.
 

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
20
Ingen kommer att träna på ”Sköld” separat, utan det ingår i träningen med ditt vapen att kunna använda en sköld med det. Helt rimligt och realistiskt.
Det där stämmer ju inte. Däremot kan jag köpa att använda en sköld är betydligt enklare än att bemästra ett svärd eller ett spjut.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Defensiv förutsätter inte sköld. Men sen finns ju Sköldblockad också ser jag, och då är det till att ha en sköld.
Ah, stämmer, men den är också given om man har sköld, om än kanske efter Defensiv. Inte mycket mening att satsa på sköld när det inte fungerar mot monster annars.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Det där stämmer ju inte. Däremot kan jag köpa att använda en sköld är betydligt enklare än att bemästra ett svärd eller ett spjut.
När tränar du med skölden annat än som en del av ett integrerat system med vapnet?

Jag gillade Combat Styles i Mythras av det skälet.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
En spaning mer än fundering: möjligheten att förflytta fiender vid lyckad Parad, eller vid Knuff vid närstridsattack (om man har högre STY-skadebonus) kan göra det väldigt vådligt att slåss vid klippkanter. Som sig bör, kanske? Cue Wilhelm Scream.
 

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
20
Defensiv förutsätter inte sköld. Men sen finns ju Sköldblockad också ser jag, och då är det till att ha en sköld.
Det känns bättre då. För med bara defensiv så ser jag nästan ett vapen i vardera hand eller tvåhandsvapen som mycket bättre i närstrid.
 

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
20
När tränar du med skölden annat än som en del av ett integrerat system med vapnet?

Jag gillade Combat Styles i Mythras av det skälet.
Det jag menar är att alla gör inte det. Jag tänker att en soldat absolut. Men låt säg du är jägare och har en båge och ett enhandsspjut, eller enhandsyxa. Då är det nog inte naturligt att du har tränat dessa med sköld. Skulle inte se det som något som sker i alla samband.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Tjuvhugg och två vapen.

I vårt senaste pass använde gruppens anskaffningsexpert förmågan tjuvhugg och två vapen. Jag drog 9 vp för det men in efterhand så undrar om det borde vara 6p istället, dvs 3 vp för tjuvhugget och sedan 3vp för att leka mixer med de två dolkarna?

/C
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
362
Location
Stockholm
Tjuvhugg och två vapen.

I vårt senaste pass använde gruppens anskaffningsexpert förmågan tjuvhugg och två vapen. Jag drog 9 vp för det men in efterhand så undrar om det borde vara 6p istället, dvs 3 vp för tjuvhugget och sedan 3vp för att leka mixer med de två dolkarna?

/C
Jag skulle nog säga 9 är den korrekta kostnaden, eftersom Två Vapen ger dig en extra attack som du ska slutföra (inklusive skada) innan nästa attack - som du slår med nackdel. Då är det mest logiskt att Tjuvhugg aktiveras per attack. Sålunda kan du också utföra ett anfall med mixade vapen, där tex det första (svärd) kan aktivera ett dubbelhugg och ditt andra (dolk) kan aktivera tjuvhugg. Blir dyrt, men kul!
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Jag skulle nog säga 9 är den korrekta kostnaden, eftersom Två Vapen ger dig en extra attack som du ska slutföra (inklusive skada) innan nästa attack - som du slår med nackdel. Då är det mest logiskt att Tjuvhugg aktiveras per attack. Sålunda kan du också utföra ett anfall med mixade vapen, där tex det första (svärd) kan aktivera ett dubbelhugg och ditt andra (dolk) kan aktivera tjuvhugg. Blir dyrt, men kul!
Då kör jag nog vidare på det. Dyrt men kul är en bra beskrivning. Mixerkombo

De två plåturkarna iu gruppen hae fullt upp med en mantikora tills tjuven högg den i ryggen och gjorde 20+ i skada med två dolkar..
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Tjuvhugg och två vapen.

I vårt senaste pass använde gruppens anskaffningsexpert förmågan tjuvhugg och två vapen. Jag drog 9 vp för det men in efterhand så undrar om det borde vara 6p istället, dvs 3 vp för tjuvhugget och sedan 3vp för att leka mixer med de två dolkarna?

/C
Jag skulle säga att det är upp till spelaren om det ska kosta 6 eller 9. Dvs om spelaren vill aktivera tjuvhugg på båda attackerna kostar det 9, om det endast aktiveras på ena attacken kostar det 6. Är endast ett av vapnen smidigt kostar det alltså 6 eftersom tjuvhugg endast kan aktiveras på ena attacken och inte båda.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Jag skulle säga att det är upp till spelaren om det ska kosta 6 eller 9. Dvs om spelaren vill aktivera tjuvhugg på båda attackerna kostar det 9, om det endast aktiveras på ena attacken kostar det 6. Är endast ett av vapnen smidigt kostar det alltså 6 eftersom tjuvhugg endast kan aktiveras på ena attacken och inte båda.
Det blev så jag körde under sessionen.
Fantastiskt kul när monstret fick 4T8+2T6 i skada totalt.
Men som spelaren konstaterade, efter det så hade han inga VP kvar att prata om. Satsar allt på ett kort.

Jag fortsätter krypa till korset; för vissa miljöer/kampanjer/äventyr så passar DOD23 bra*. Tjo och Tjim! där åkte en mantikora i mixern.

/C

*De med fokus på äventyr och mindre på djupare karaktärsutveckling, "realism" och så vidare. Jag har väl landat i att DoD23 är ett bättre alternativ till D&D och de klassiska äventyren
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Här är en samling blandade frågor:

  • Kan halvlingen använda sin förmåga "svårfångad" på Undvika-slaget för att undvika ett frislag? Det är väl inte strikt taget "ducka" i reglernas mening, men det framstår ändå som lämpligt.
  • Reglerna för smyga säger: "Observera att du enbart får slå mot SMYGA när du faktiskt kan se eller höra en fiende som du vill hålla dig dold för. Du slår alltså aldrig mot SMYGA 'i fall att' det skulle finnas en fiende i närheten." What's up with that? Vad ska man då slå för ifall karaktärerna vill hålla sig dolda för blott potentiella fiender, och det faktiskt finns en fiende där som rollpersonerna är omedvetna om? Upptäcker fienden dem då automatiskt?
  • Vad är egentligen skillnaden mellan "överraskning" (s. 41) och "bakhåll" (s. 43). Jag menar, de följer olika regler, men diegetiskt? Är inte bakhåll en "överraskning"?
 
Top