DoD Regelfunderingar DoD23

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,485
Nu när det spelats lite DoD23 har det dykt upp lite regelfunderingar!

1. Kan man avvakta när man slår dödsslag? Smidigt, så hamnar man sist i rundan och folk hinner hela en, eller i varje fall agera tidigare i rundan.
2. Hur slår ni initiativ när ni kör på VTT? Vi har börjat köra T100 för att minska mängden omslag. Pallar inte fiffla med online-kortlekar. Blir ju i allt väsentligt detsamma, eller missar jag nåt?
3. Fördelen med att släpa på en sköld är att man kan parera missil-attacker, och att den är billigare att ersätta än en del vapen / man har iaf vapnet kvar om skölden pajar?

Jag är fullt medveten om att jag bara kan husregla allt det här, men nu när man har spelskaparna här i krokarna, och en massa andra spelar, är det ju kul att höra hur andra tänker!
 
1. Kan man avvakta när man slår dödsslag? Smidigt, så hamnar man sist i rundan och folk hinner hela en, eller i varje fall agera tidigare i rundan.
Jag tillät det för att spelarna kom på det själva och var desperata, men det var förgäves. Rollpersonen dog ändå.

Karla — den grå häxan, korparnas drottning — låter ingen slippa undan när deras tid har kommit.
 
1. Ja, rollpersonen kan ju fortfarande utföra handlingar - eller rättare sagt en handling dvs övertala sig själv att kämpa på - man är inte medvetslös bara för att man är nere på noll KP i DoD23 så borde därför också kunna avvakta.
2. Jag kämpar på med speciallösningen i roll20. Alltså ett eget formulär för Initiativ trots att det fortfarande är buggigt och måste ersättas med ett nytt formulär stup i kvarten för att initiativordningen börjar fyllas av blanka rader. Lite synd att roll20-versionen fortfarande inte är färdig (och inte ens översatt till svenska än) men om man orkar justera och rätta allt eftersom så går den att använda.
3. Ja plus att det finns en egen hjälteförmåga kopplat till den förstås.
 
4. Tonkonst. Om barden kör tonkonst för att ge sina allierade fördel medans krigarn är inom räckvidd, men krigaren senare i samma runda flyttar sig ut ur räckvidd för att puckla på en arg vätte, har krigaren då fördel på sin attack? Vi har husreglat att allierade måste vara inom räckvidden just när barden aktiverar sin förmåga, men vet inte om det finns nån annan tolkning att göra..
 
Eftersom det står "När du aktiverar denna förmåga" tolkar jag det som att dom måste vara inom räckvidden under bardens tur, om dom sen flyttar utanför räckvidden på sin tur får dom fördelen, dvs precis samma som ni "husreglat" (anser inte riktigt att det är en husregel om det är enligt RAW ;) ).

En sak att tänka på är turordningen (samtliga exempel förutsätter att krigaren är inom räckvidden) eftersom den gäller alla slag tills bardens nästa tur.
Exempel 1: Krigaren slår till fiende, barden aktiverar tonkonst, nästa runda, krigaren är före barden och får då fördel.
Exempel 2: Krigaren slår till fiende, barden aktiverar tonkonst, nästa runda, barden är före krigaren och gör något annat, krigaren får inte fördel.
Exempel 3: Barden arkiverar tonkonst, krigaren slår och får fördel, nästa runda, krigaren är före barden och får då fördel igen.

Här spelar taktik in en hel del, genom att avvakta / byta initiativ kan man optimera effekterna av tex tonkonst så barden endast behöver använda den varannan runda och ändå ge samtliga andra fördel varje runda (genom att barden går först, sen sist, sen först osv).
 
I Foundry finns dödsslag på rollformuläret så där är det enkelt, har inte låtit mina spelare avvakta, de ligger liksom och ser sina inälvor flyta ut...
eller nu låter det som jag är smått sadistisk (och jag är ju mycket sadistisk) men frågan har faktiskt inte kommit upp, jag är lite blödig och hade säkert låtit spelaren avvakta
 
Jag skulle nog köra så att de som väntar på dödslag automatiskt hamnar sist i rundan.
Är det inte bättre att ändå låta dem byta sig till sistaplatsen än att de får den per automatik? Om man bara ska slå dödsslag så spelar det ju ingen roll, då vill man ju som bekant vara sist och det är självklart att man byter med de med högre siffra på kortet. Men som påpekat så kan man ju även göra annat än att bara ligga och försöka blöda så lite som möjligt. Så för dem är det inte helt självklart att vara sist.
 
Är det inte bättre att ändå låta dem byta sig till sistaplatsen än att de får den per automatik? Om man bara ska slå dödsslag så spelar det ju ingen roll, då vill man ju som bekant vara sist och det är självklart att man byter med de med högre siffra på kortet. Men som påpekat så kan man ju även göra annat än att bara ligga och försöka blöda så lite som möjligt. Så för dem är det inte helt självklart att vara sist.

Ja, systemet RAW täcker upp väl de situationer som uppkommer när man slår dödsslag. Jag ser inte att det finns några behov av att modda det. Spelare får som vanligt avvakta/byta kort, då det är en del av det taktiska spelet under fajten.
 
Med tanke på att du faktiskt får möjligheten Kämpa På som nedslagen, antingen själv (PSY med Nackdel) eller med kamrats ÖVERTALA så spelar det ju klar roll var den dödsslående befinner sig i turordningen och i förhållande till övriga. Precis som folk säger så är det RAW drag av initiativkort och skifte som gäller.
 
En ny fråga dök upp på spelmötet igår!

5. Ger tonkonst verkligen fördel på *alla* slag? Det står ju så i texten, sa spelarna, och ville ha fördel på slag på skräcktabellen samt dödsslag. Jag sa, ok för idag, men det vete hundan, jag tror man menat alla färdighets- och grundegenskapsslag. I varje fall inte fördel när man slår skada när man träffar någon?
 
Jag tänker likadant, slag mot färdigheter och grundegenskaper (så, ja till dödslagen också då).

I mitt huvud är Tonkonst något mer än bara "vanlig" musik, så jag tycker det är okej att den kan hjälpa till på ett lite svårförklarligt vis.
 
En ny fråga dök upp på spelmötet igår!

5. Ger tonkonst verkligen fördel på *alla* slag? Det står ju så i texten, sa spelarna, och ville ha fördel på slag på skräcktabellen samt dödsslag. Jag sa, ok för idag, men det vete hundan, jag tror man menat alla färdighets- och grundegenskapsslag. I varje fall inte fördel när man slår skada när man träffar någon?

Jag skulle säga inte dödsslag, skada, eller skräcktabellen baserat på att det står "gör en handling lättare eller svårare att lyckas med" under rubriken för fördel/nackdel på sidan 32, dvs fördel och nackdel kan endast fås på en "handling", dödslag, skada, och sträcktabells slag är inte handlingar.
 
Halloj!

Avsikten är
Jag skulle säga inte dödsslag, skada, eller skräcktabellen baserat på att det står "gör en handling lättare eller svårare att lyckas med" under rubriken för fördel/nackdel på sidan 32, dvs fördel och nackdel kan endast fås på en "handling", dödslag, skada, och sträcktabells slag är inte handlingar.
Skadeslag och skräcktabellen skulle jag inte tillåta, dödsslag skulle jag nog kunna tänka mig dock

Ja, avsikten är att för- och nackdelar endast gäller slag för att lyckas med en handling, alltså ett T20-slag mot en färdighet eller (mer sällsynt) en grundegenskap. Detta är kontexten för reglerna på sidan 32.
 
Halloj!

Avsikten är



Ja, avsikten är att för- och nackdelar endast gäller slag för att lyckas med en handling, alltså ett T20-slag mot en färdighet eller (mer sällsynt) en grundegenskap. Detta är kontexten för reglerna på sidan 32.

Förtydligande - man får fortfarande nackdel på just dödsslagen om man har kryssat tillståndet vid FYS. (Och detta påverkas inte av Tonkonst alls.)
 
Förtydligande - man får fortfarande nackdel på just dödsslagen om man har kryssat tillståndet vid FYS. (Och detta påverkas inte av Tonkonst alls.)

Inte som jag tolkar reglerna (och min tolkning av Tomas svar) "avsikten är att för- och nackdelar endast gäller slag för att lyckas med en handling" tillstånd ger nackdel och då dödsslag inte är en handling i sig får man inte nackdel på slaget.
Om man fick nackdel på dödslaget skulle det dessuom innnebära att tillståndet Kraslig (FYS) är extra dåligt att få gämfört med alla andra tillstånd.
 
Inte som jag tolkar reglerna (och min tolkning av Tomas svar) "avsikten är att för- och nackdelar endast gäller slag för att lyckas med en handling" tillstånd ger nackdel och då dödsslag inte är en handling i sig får man inte nackdel på slaget.
Om man fick nackdel på dödslaget skulle det dessuom innnebära att tillståndet Kraslig (FYS) är extra dåligt att få gämfört med alla andra tillstånd.
Det skulle jag inte säga med tanke på att det inte finns en enda färdighet som går på FYS. Så det är bara just dödsslag som påverkas av tillståndet Krasslig.
 
Inte som jag tolkar reglerna (och min tolkning av Tomas svar) "avsikten är att för- och nackdelar endast gäller slag för att lyckas med en handling" tillstånd ger nackdel och då dödsslag inte är en handling i sig får man inte nackdel på slaget.
Om man fick nackdel på dödslaget skulle det dessuom innnebära att tillståndet Kraslig (FYS) är extra dåligt att få gämfört med alla andra tillstånd.

Dödsslag är tekniskt ett FYS-slag, så Krasslig påverkar (på samma sätt som att ett Skräckslag är ett PSY-slag).

Huruvida det är "extra dåligt" eller ej vet jag inte - FYS-slag slås sällan. Personligen tycker jag att tillstånden för SMI, STY och INT är värre. PSY vid skräckslag, följt av KAR.
 
Back
Top