Nekromanti Regelfundering

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Vad säger egentligen EONs regler om förband på halsen?
En rollperson kan med tur överleva en träff på halsen (om han nu på något sätt kan stoppa blodflödet). Men jag har fått för mig att man enligt reglerna inte kan lägga förband på halsen. Stämmer det? Ett avsnörande förband kan jag förstå inte är att rekommendera. Men ett skydds- eller täckande förband borde ju gå. (Man binder det ju bara under armhålan.)

Blackstorm
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Blödning i halsen

Tja personligen så tillåter jag Förband (dvs minska blödningstakt 0b1t6) men ej Tryckförband vid träffar i halsen. Jag misstänker att tryckförband ger viss minus på andningen.

/Bjorn
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Blödning i hjärtat?

En kluring.. vad är det som gör att man blöder? Det borde juh vara hjärtat som pumpar ut en massa blod etc. etc. ..
"Hjärtträff" -representerar det en träff i själva hjärtat eller bara i ngn närliggande artär? För om inte.. ponera att man träffar hjärtat och gör en ... JÄMLA massa traumaskada där.. då borde juh hjärtat sluta slå, och man borde inte blöda speciellt mycket? (Känns juh som det kvittar kanske för man dör juh som en hund i det fallet också, men iallafall?)
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Re: Blödning i halsen

Enligt relerna kan man lägga vanligt förband på halsen, men inte ett tryckförband. Eftersom det inte går så kan det ju inte bli några modifikationer på andningen heller. Eller hur?/images/icons/wink.gif



"When the lightning comes even the blind man can see"
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Re: Blödning i halsen

Jag misstänker att tryckförband ger viss minus på andningen.
So what? Enligt reglerna är ju andnöd bara en slags blodsförlust som går över ofantligt fort (i jämförelse).
Ett tryckförband borde väl göra så att en stor del av det blod som sprutade ut ur halsen åker in i hjärnan i stället, och det är väl bra?

/Cernael - har ingen aning om vad han talar om
 

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Re: Blödning i halsen

Men vid en blödning i halsen irl är ju huvudsaken att någon gör något, om det så är att stoppa ett par fingrar skitiga av vapenolja och krutstänk i hålet för att hindra att blodet pumpar ut...
Det går ju att hålla luftvägarna fria trots att man lägger ett tryckförband på sidan av luftstrupen, om man bara lägger en smal, hög och tjock "kompress" av vilket primitivt slag som helst på artärblödningen, vilket det torde röra sig om i en skada på halsen.
Men, det är bara min enkla åsikt, ingen skulle ändå komma på tanken att köra in fingrarna i sin medspelares uppskurna halspulsåder för att rädda hans liv i min spelgrupp, så det spelar mindre roll för min del...

//Tegrevan
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Du får väl anpassa skyddet efter behov och position. Sannolikt klarar du dig nog ändå. Däremot är jag fortfarande osäker på strupskador... Hur knepig är en trachiotomi?
 

Despoiler

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
37
TRYCKFÖRBAND, det står TRYCKFÖRBAND :) nt

Antingen vill du svara, eller också har du iinget liiiv, nej nej nej...

pro patria moriquendi
 
Top