Nekromanti Regelfrågor

Kampfar

Veteran
Joined
3 Nov 2001
Messages
12
Jag har ett par frågor som jag önskar att få hjälp med svar på:

1. En svartkonstnär på novisnivå tar ingen permanent korruption av att lära in någon av svartkonstens ritualer men tar denne 1 permanent korruption genom inlärning av mystiska krafter? Läser jag på mystisk kraft står det att korruption kan undvikas om karaktären ingår i någon skola. Hur ska man tolka uttrycket "kan undvikas"? Ska jag tolka det som att inlärningen inte kostar nått eller ska jag kolla under novis på svartkonst och tolka det som att det kostar 1 permanent korruption per mystisk kraft? Jag har valt det sistnämnda.

2. Om jag kollar på den skapade karaktärens listade vapen på sidan 80 i regelbokens exempel så står det även karaktärsdrag. Hur tänker man här. Jag har inte läst något om karaktärsdrag knutna till vapen på detta sätt. Det kanske är uppenbart. All strid både närstrid och på avstånd hanteras med försvar och träffsäker?

3. Fienden och slp bepansring är bara rustning utan påverkan av eventuella förmågor? Så tot bepansring som ska användas till att subtrahera skada är = bepansring +- förmåga?

4. Har det bringats någon klarhet i lägre artefakter och om de här behöver kosta 1 korruption/erfarenhet att knyta till sig. Givetvis kan spelledaren ta ett beslut.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Kampfar;n280392 said:
1. En svartkonstnär på novisnivå tar ingen permanent korruption av att lära in någon av svartkonstens ritualer men tar denne 1 permanent korruption genom inlärning av mystiska krafter? Läser jag på mystisk kraft står det att korruption kan undvikas om karaktären ingår i någon skola. Hur ska man tolka uttrycket "kan undvikas"? Ska jag tolka det som att inlärningen inte kostar nått eller ska jag kolla under novis på svartkonst och tolka det som att det kostar 1 permanent korruption per mystisk kraft? Jag har valt det sistnämnda.
Om du läser förmågorna för Ordensmagi, Häxkonst, och Teurgi så säger de att de skyddar mystikern från permanent korruption från att lära sig mystiska krafter och ritualer. Om du läser förmågan Svartkonst så säger den inget liknande. "Kan undvikas" innebär alltså "Kan undvikas om mystikern ingår i en av traditionerna som inte är Svartkonst."

Kampfar;n280392 said:
2. Om jag kollar på den skapade karaktärens listade vapen på sidan 80 i regelbokens exempel så står det även karaktärsdrag. Hur tänker man här. Jag har inte läst något om karaktärsdrag knutna till vapen på detta sätt. Det kanske är uppenbart. All strid både närstrid och på avstånd hanteras med försvar och träffsäker?
Nej. Järnnäve låter dig attackera med Stark i närstrid. Dominera låter dig attackera med Övertygande i närstrid. Fint och Lönnstöt låter dig attackera med Diskret i närstrid under särskilda situationer. Sjätte Sinne låter dig attackera med Vaksam med avståndsvapen. osv.

Kampfar;n280392 said:
3. Fienden och slp bepansring är bara rustning utan påverkan av eventuella förmågor? Så tot bepansring som ska användas till att subtrahera skada är = bepansring +- förmåga?
Nej, alla SLPs ska ha förmågor inräknade i alla värden. T.ex har ärketrollet 10 i rustning från Pansar III (4 rust), Robust III (+4 rust), och Bersärk (+1D4 = +2 rust).

Kampfar;n280392 said:
4. Har det bringats någon klarhet i lägre artefakter och om de här behöver kosta 1 korruption/erfarenhet att knyta till sig. Givetvis kan spelledaren ta ett beslut.
Nej, du behöver inte binda dig till lägre artefakter.
 

Kampfar

Veteran
Joined
3 Nov 2001
Messages
12
2. Så om man har en förmåga som låter en använda ett annat karaktärsdrag för strid så skriver man det alternativa karaktärsdraget på det vapnet som förmågan är applicerbar på? Varför har man gjort det på resen i fråga på s80?

En helt annan fundering. Vi ska börja spela Kopparkronan. Det blir första gången vi spelar Symbaroum för alla inblandade. Jag har en spelare som ska spela som svartkonstnär och som tidigt fick upp ögonen för bända vilja. Jag har googlat lite och förstår att förmågan är så pass bra som jag misstänker. Samma person är priviligerad och köpte med de extra daler det innebär bla den lägre artefakten härskarring just för att få ut mer av förmågan. Ska man sätta stopp för detta eller går det att tweaka med fler fiender osv eller blir det för mycket fokus i spelet på just denna kraft?
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Min personliga åsikt är tyvärr att du måste sätta dig med denna spelare och förklara att just denna förmåga är helt spelförstörande. Antingen kommer ni överens om att han byter förmåga, eller så måste du nerfa den ordentligt. Jag hade helt strykit den, men det är jag det.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Kampfar;n280629 said:
2. Så om man har en förmåga som låter en använda ett annat karaktärsdrag för strid så skriver man det alternativa karaktärsdraget på det vapnet som förmågan är applicerbar på? Varför har man gjort det på resen i fråga på s80?
Man har skrivit karaktärsdraget som resen använder för att attackera med de vapnen. Det råkar vara Träffsäker. Jag ser inte riktigt vad förvirringen är.

Kampfar;n280629 said:
En helt annan fundering. Vi ska börja spela Kopparkronan. Det blir första gången vi spelar Symbaroum för alla inblandade. Jag har en spelare som ska spela som svartkonstnär och som tidigt fick upp ögonen för bända vilja. Jag har googlat lite och förstår att förmågan är så pass bra som jag misstänker. Samma person är priviligerad och köpte med de extra daler det innebär bla den lägre artefakten härskarring just för att få ut mer av förmågan. Ska man sätta stopp för detta eller går det att tweaka med fler fiender osv eller blir det för mycket fokus i spelet på just denna kraft?
Ja, Bända vilja är en av spelets absolut mest kraftfulla mystiska krafter, men jag håller inte med Platon om att det är totalt spelförstörande. Särskilt om spelarkaraktären är en Svartkonstnär så kommer hen inte ha särskilt mycket försvar från korruption så det begränsar överanvändning. Och du är redan inne på goda spår för att kontra kraften: Släng in några extra fiender i strider, ge bossar mer Viljestark (eller egna Härskarringar), och låt urstyggelser och gudomar skratta åt mystikerns hybris för att sedan vända kraften mot dem...

Även viktigt att läsa på reglerna för pågående mystiska effekter och koncentration.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Det är naturligtvis lite som man önskar. Självklart GÅR det att spela runt. Men jag kan inte för mitt liv förstå varför du skulle vilja försvåra ditt liv som SL och rent allmänt komplicera allas upplevelse så kraftigt.

Om din svartkonstnär pumpar upp bända vilja på hög nivå, samtidigt som hen har 15-17 i viljestyrka så blir VARENDA konflikt i spelet helt felbalanserat. Du kan ALDRIG låta gruppen möta en ensam fiende. Även om det är en gudom, urstyggelse eller vad som helst. Du kan inte spela någon skriven kampanj as is. Och även alla sociala konflikter kan gimpas på ett sätt som är svårt att förutse. Så visst, ansträng dig till tänderna för att spela runt detta. Eller bara kör med en annan förmåga fo fucks sake. Det är knappast så att bända vilja är hela grundfundamentet till varför din spelare vill spela Symbaroum, eller hur?
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Platon;n281083 said:
Det är naturligtvis lite som man önskar. Självklart GÅR det att spela runt. Men jag kan inte för mitt liv förstå varför du skulle vilja försvåra ditt liv som SL och rent allmänt komplicera allas upplevelse så kraftigt.

Om din svartkonstnär pumpar upp bända vilja på hög nivå, samtidigt som hen har 15-17 i viljestyrka så blir VARENDA konflikt i spelet helt felbalanserat.
Det låter som om du sliter ditt hår och gnisslar tänder för att du inte kan förstå varför i hela fridens namn någon skulle spela spelet som det är skrivet, bara för att du fått hicka från en enskild förmåga.

Platon;n281083 said:
Du kan ALDRIG låta gruppen möta en ensam fiende. Även om det är en gudom, urstyggelse eller vad som helst.
Sant, men det förändras inte bara för att du tar bort Bända vilja. Ensamma bossar funkar inte i Symbaroum öht, och Bända vilja är bara en av många orsaker till detta.

Platon;n281083 said:
Du kan inte spela någon skriven kampanj as is. Och även alla sociala konflikter kan gimpas på ett sätt som är svårt att förutse.
Också sant. Motståndet i Symbaroums äventyr är svagt och tråkigt överlag. Det är inte Bända viljas fel.

Platon;n281083 said:
Så visst, ansträng dig till tänderna för att spela runt detta. Eller bara kör med en annan förmåga fo fucks sake. Det är knappast så att bända vilja är hela grundfundamentet till varför din spelare vill spela Symbaroum, eller hur?
Bända vilja är inte ett stort problem om du bara sätter dig in i spelvärlden och ser över vilka verktyg dess invånare har tillgängliga. Pocket-mystiker, formelpergament, eller formelfällor med Anathema; artefakter eller elixir som ger motstånd till sinnesförvrängande krafter; eller rent av GM-fiat att BV inte funkar på vissa varelser.

I min erfarenhet så är det extremt problematiskt att banna vissa krafter och förmågor i Symbaroum bara för att de är OP - för alla karaktärer kommer förr eller senare få ihop en helt befängd kombination av trasiga förmågor och när man spelat house rule whack-a-mole tillräckligt länge så måste man fråga sig om det är någon annanstans felet sitter.

Visst, fine om du inte vill spela med den kraften vid ditt bord, men när vi här försöker diskutera hur man som spelledare bör hantera denna typen av karaktär så är det inte alls hjälpsamt att ifrågasätta varför vi ens försöker. Det är faktiskt inte så svårt som du tror.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Eh, lugna dig en smula. Kamfar frågar uttryckligen "ska jag sätta stopp för detta eller går det att tweaka"

Jag ger mitt svar, dvs vad jag tycker. Och det är rungande, 100%, otvedtydligt, abosolut. Du bör sätta stopp för detta. Det är en otroligt liten enkel justering som inte gör någon ledsen, och det förbättrar spelet oerhört.

Jag ser ingen som helt problematik i att banna en förmåga bara för att man framöver, 50 sessioner senare kan hamna i en annan OP kombination. Den dagen den sorgen. Det här är ett uppenbart, dag 1 problem som man inte behöver möta.

Det är min orubbliga åsikt. Jag skulle inte spela med den här förmågan under några som helst omständigheter. Du får gärna ha din åsikt.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Jag vet inte jag. Jag upplever inte att Bända Vilja är ett så stort problem. Varken när jag själv bygger äventyr eller när jag spelar kampanjen. Jag bygger ändå om alla strider så att dom ska vara roliga och lagomt utmanande för spelarna. Bända Vilja har ingen av mina spelare riktigt viljat skaffa, mest för jag sagt att den är bra. Och; "Använder ni den kommer dom ni möter också att använda den". Sedan så var det problemet ur vägen :)
Annars om jag behöver en Boss av något slag så ser jag alltid till att den har en massa minions som är lätta att döda och är i vägen. Samt att om spelarna börjar bli bra så dyker Rustmästare Mästare och Ståndaktiv Mästare upp helt mystiskt på Bossar.


Som svar då till
Kampfar;n280629 said:
Ska man sätta stopp för detta eller går det att tweaka med fler fiender osv eller blir det för mycket fokus i spelet på just denna kraft?
så säger jag: Snacka med spelaren. Det blir ändå en massa tweakande hur man än gör med alla förmågor. Men det tycker jag är en stor del det som gör det roligt att vara spelledare. "Hur kan jag göra den här striden roligare för mina spelare" och sedan skriva ihop nått :)
 
Top