Nekromanti Regelfrågor

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
Hej till att börja med Grattis! och tack för ett riktigt fint rollspel.
Har lite funderingar kring regler och tänkte att jag kunde samla fler här om de dyker upp.

HANDLINGAR:
I strid sker ju alltid handlingen i fas 0 och stansen räknas som ingen stans om jag skulle bli anfallen. Men eftersom handlingen "förflyttning" sker i fas 0 och stanser i fas 1-4 innebär det då att jag inte kan bli anfallen när jag använder den handlingen?

DELSTRIDER:
Förmodligen jag som bara är förvirrad och behöver mer kaffe men...
Innebär delstrider att RP alltid slåss ensam mot en eller flera motståndare? (förutom om någon stöttar dvs) tills RP är x antal mot bara en motståndare eller numerärt överlägsna?
exempel1: om RP1 slåss mot 3 motståndare och RP2 lägger sig i striden delas den upp i så fall och hur?
exempel2: 3RP slåss mot 3SLP i 3 separata delstrider och RP1 dräper SLP1. Måste RP1 i så fall välja vilken delstrid som hen ska gå in i? och den delstriden blir då 2st RP mot 1st SLP?
exempel3: RP1 slåss mot SLP1 & 2. RP1 blir svårt pressad. RP2 byter delstrid för att stötta RP1. Blir denna delstrid 2RP mot 2SLP? Kommer SLP att dra stans mot båda RP?

AVSTÅNDSVAPEN:
¨Har jag förstått det hela rätt att man kan anfalla 3st motståndare i varje runda med de vanliga avdragen för fler stanser så länge man är "fri" och inte delaktig i en delstrid?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jedvard;n128964 said:
Hej till att börja med Grattis! och tack för ett riktigt fint rollspel.
Tack!

Jedvard;n128964 said:
I strid sker ju alltid handlingen i fas 0 och stansen räknas som ingen stans om jag skulle bli anfallen. Men eftersom handlingen "förflyttning" sker i fas 0 och stanser i fas 1-4 innebär det då att jag inte kan bli anfallen när jag använder den handlingen?
Du kan bli skjuten på och blir Fri, men du drar från den delstriden och kan inte bli anfallen av dem som är kvar i delstriden.

Vilket iofs är en sanning med modifikation, för slår du exceptionellt kan du hoppa in i en annan delstrid i den nya zonen, och då kan du bli anfallen.

Jedvard;n128964 said:
Innebär delstrider att RP alltid slåss ensam mot en eller flera motståndare? (förutom om någon stöttar dvs) tills RP är x antal mot bara en motståndare eller numerärt överlägsna?
Nej. Principen är "en mot en eller fler", och det spelar ingen roll om det är en rollperson på sidan "en", eller om det är flera rollpersoner på sidan "en eller fler".

Det här är tillåtna delstrider:

Alvheid + Botulf <---> Zurk

Alvheid <--> Zurk + Yrvi

Alvheid <--> Zurk
Botulf <--> Yrvi


Det här är en otillåten delstrid:

Alvheid + Botulf <--> Zurk + Yrvi

Uppstår den delstriden så måste den splittas i två:

Alvheid <--> Zurk
Botulf <--> Yrvi


Jedvard;n128964 said:
exempel1: om RP1 slåss mot 3 motståndare och RP2 lägger sig i striden delas den upp i så fall och hur?
Ja, den delas upp på ett av två sätt:

Alvheid <--> Zurk + Yrvi
Botulf <--> Xar


eller

Alvheid <--> Zurk
Botulf <--> Yrvi + Xar


Jedvard;n128964 said:
exempel2: 3RP slåss mot 3SLP i 3 separata delstrider och RP1 dräper SLP1. Måste RP1 i så fall välja vilken delstrid som hen ska gå in i? och den delstriden blir då 2st RP mot 1st SLP?
Rollperson 1 blir Fri. Då ser delstriderna ut så här:

Alvheid är fri eftersom Zurk är död
Botulf <--> Yrvi
Cnut <--> Xar


Alvheid kan kliva in i en delstrid sen, eller stå utanför som fri och titta på. Kliver hon in i Botulfs delstrid så blir det:

Alvheid + Botulf <--> Yrvi
Cnut <--> Xar


Jedvard;n128964 said:
exempel3: RP1 slåss mot SLP1 & 2. RP1 blir svårt pressad. RP2 byter delstrid för att stötta RP1. Blir denna delstrid 2RP mot 2SLP? Kommer SLP att dra stans mot båda RP?
Nej, den delstriden måste splittas. Då blir läget som den otillåtna delstriden ovan:

Alvheid + Botulf <--> Zurk + Yrvi

Och den måste alltså splittas:

Alvheid <--> Zurk
Botulf <--> Yrvi
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
Toppen tack för svaren :)

AVSTÅNDSVAPEN:
¨Har jag förstått det hela rätt att man kan anfalla 3st motståndare i varje runda med de vanliga avdragen för fler stanser så länge man är "fri" och inte delaktig i en delstrid?
Skulle man i så fall även kunna skjuta 3 pilar mot en motståndare i en annan zon med samma avdrag?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jedvard;n128979 said:
Har jag förstått det hela rätt att man kan anfalla 3st motståndare i varje runda med de vanliga avdragen för fler stanser så länge man är "fri" och inte delaktig i en delstrid?
Jupp. Gå bananas så länge du har kort kvar.

Jedvard;n128979 said:
Skulle man i så fall även kunna skjuta 3 pilar mot en motståndare i en annan zon med samma avdrag?
Nej. En stans per motståndare.

Använd Aggressiv stans för att representera tre snabba pilar i ett och samma mål, slå ett anfallsslag som får samla ihop alla tre skotten, och skadepåslaget från Aggressiv stans får representera en extra träff eller två.
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
EXCEPTIONELLA SLAG?

Hittar inget specifikt för vad som händer om man gör ett exceptionellt misslyckat försvar/anfallslag? (kanske motsatsen att man förlorar 1t6 gard?)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jedvard;n129413 said:
EXCEPTIONELLA SLAG?
Hittar inget specifikt för vad som händer om man gör ett exceptionellt misslyckat försvar/anfallslag? (kanske motsatsen att man förlorar 1t6 gard?)
Det finns inget specifikt utom den allmänna "något annat men dåligt händer".
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
430
Location
Jönköping
Krille;n128982 said:
Jupp. Gå bananas så länge du har kort kvar.



Nej. En stans per motståndare.

Använd Aggressiv stans för att representera tre snabba pilar i ett och samma mål, slå ett anfallsslag som får samla ihop alla tre skotten, och skadepåslaget från Aggressiv stans får representera en extra träff eller två.
Ska den som blir beskjuten välja stans mot skytten?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
claes;n130326 said:
Ska den som blir beskjuten välja stans mot skytten?
Ja.

Det är dock inte säkert att man kan utföra handlingen från stansen om man är mål för bågskytte och använder närstridsvapen. Se sidan 72 för när målet kan anfalla eller försvara sig.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
430
Location
Jönköping
Jedvard said:
I strid sker ju alltid handlingen i fas 0 och stansen räknas som ingen stans om jag skulle bli anfallen. Men eftersom handlingen "förflyttning" sker i fas 0 och stanser i fas 1-4 innebär det då att jag inte kan bli anfallen när jag använder den handlingen?
Krille said:
Du kan bli skjuten på och blir Fri, men du drar från den delstriden och kan inte bli anfallen av dem som är kvar i delstriden.
Betyder det att man får ingen stans mot skytten om man valt förflyttning?
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
Har en förfrågan angående att hålla fast ett stort monster. RP kommer att stöta på en björn en riktigt stor rackare vad kan man tänkas använda för färdigheter/förmågor i den motsatta utmaningen? jag funderar på manöver/slagsmål/ etc något förslag?
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Jedvard;n163168 said:
Har en förfrågan angående att hålla fast ett stort monster. RP kommer att stöta på en björn en riktigt stor rackare vad kan man tänkas använda för färdigheter/förmågor i den motsatta utmaningen? jag funderar på manöver/slagsmål/ etc något förslag?
Även styrkeprov känns relevant.

/j
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
absolut det kör jag på...styrkeprov/manöver/slåss mot björnens styrkeprov/manöver/slåss tack o bock
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
Det har uppstått en diskussion i våran grupp om hur man ska tolka reglerna i strid när det kommer till flera stanser mot olika motståndare.
ena sidan tolkar det som att man lägger sina olika stanser mot olika motståndare och sedan håller reda på vilket kort man har som första stans, andra stans med -10% tredje med -20% osv (på detta sätt måste man ju hålla reda på vilken stans man valt i vilken ordning)
den andra sidan tolkar det som att man lägger sina olika stanser mot olika motsåndare och turordningen i vilken stansen aktiveras under striden avgör hur mycket minus den får? 1a+- 0 andra -10% osv
hur gör ni?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Nu har jag ju i te spelat spelet men ändå :p

Om jag möter tre Pers och tänker först att ok jag gör såhär mot 1, sådär mot 2 sen sist såhär mot 3 och nr 3 skuttar fram först och anfaller så är jag ju kanske inte lika beredd på det eftersom grundplanen var i en annan ordning.

Så jag hade nog lagt stanserna i den ordningen jag tänkt dem, tagit minusen i den ordningen oavsett när i striden det hamnar.

Lite "jag fokuserar primärt mot den här fienden med stora yxan, sen hon med stridskkubban och sist han med svärd å sköld"
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
jo kan hålla med om det problemet är bara att om SL styr 4 motståndare som slåss mot 4st RP så blir det helt omöjligt för SL att hålla reda på vilken SLP som har lagt i vilken ordning utan att märka korten med olika siffror som 1,2,3 osv plus att om jag markerar vilket kort som är mitt 4e val i ordningen så vet ju den som får det emot sig att det ligger ett -30% chans där vilket blir lite avslöjande ;)
 
Top