Nekromanti Regelfrågor

Gripen

Veteran
Joined
4 Jan 2007
Messages
15
Location
Oskarshamn
Jaha då var man ny på forumet, lite konstigt kanske med tanke på de år man nu spelat den här rollspelet. Aja för att nu äntligen börja vidga mina vyer inom spelet, och för en gång skull intressera mig för andra yrken än riddare (ser mina kamraters suckar framför mig), har jag nu stött på ett par problem som jag skulle vilja ha klarhet i. Hoppas ni kan hjälpa mig och jag skulle uppskatta om svaren är av regelrätt natur och inte personliga åsikter, tack på förhand! :gremsmile:

Improviserad magi och effekter:
1. På sidan 47 i “Magi & Mystik” står det under varaktigheter att man inte kan använda effekterna temporalisera, provisorisera och permanenta för att förlänga effekternas varaktighet, men under förklaringen till nämnda effekter står det ju att det är precis vad de gör. Är det så att dessa effekter bara fungerar i formaliserade besvärjelser och ritualer då?

2. Sedan har jag lite svårt att förstå hur vissa effekter ska få önskad effekt då det genast uppstår problem då varje effekt blir aktiv direkt efter den har vävts, vissa effekter fungerar men andra har jag lite problem med. Exempel på två effekter är explosion och otur. I den första effekten, explosion, är ju avståndet beröring samt varaktighet momentan. Det innebär ju att effekten är förbrukad och direkt livsfarlig för magikern då denna inte hinner lägga till effekten avstånd.
Den andra effekten, otur, är ju personlig och magikern kommer ju själv att drabbas av den innan han hinner lägga effekten beröring och därefter avstånd om han nu önskar det. Samtidigt är det ju problematiskt då effekten också är temporär och redan lagd på magikern själv, eller går det då att “flytta” den redan lagda effekten, som för övrigt redan kommit i bruk på magikern, till en annan individ med då t.ex. beröring?

Jag har funderat kring om det är möjligt att då istället lägga effekterna beröring samt avstånd först och därefter önskad effekt, så fungerar ju vissa formaliserade besvärjelser, men det “känns” fel att göra så eller är det så det fungerar?


Schamanism:
1. Hur kommunicerar andar med varandra på andeplanet? Finns det ett universellt språk där eller använder man de språkfärdigheter som existerar på det fysiska planet? Det jag menar är om två schamaner möts på andeplanet men kommer från olika kulturer och har olika modersmål, kan dessa ändå kommunicera med varandra?

2. Säg att jag vill hitta en specifik levande persons kropp och ta över den, exakt hur svårt är det slaget? Måste man ha träffat personen innan, känna till hans namn eller veta hur han ser ut? Dylika problem uppstår även när man vill hitta en specifik djurkropp typ pilgrimsfalk. Det står ju även i “Mörkets döttrar” att tirakiska schamaner har under krigen mot dvärgar ett flertal gånger tagit över mäktiga dvärgars kroppar för att spionera och orsaka oreda. Man undrar ju då om man på något vis kan “kika” in på det fysiska planet och på så vis hitta en passande individ. I den tabell som visas i regelboken finns bara andar som är villiga att bindas, demoner m.m. och dessa är ju endast sådana att de redan existerar där och inte samtidigt på det fysiska planet som levande personers andar gör.

3. Kan schamaner känna igen andra schamaner på det fysiska planet? Vilken färdighet används i så fall då eller görs det automatiskt.
Läste även att magiker kan känna av närvaron av schamaner, hur går det i så fall till och kan schamaner känna igen en magiker? Vilka färdigheter används eller går det i så fall automatiskt?


Drakar:
Egentligen en dispyt inom vår spelgrupp bara men kan ju ändå fråga när jag håller på, är det så att efter varje mörker ändrar drakarna väven och på så sätt gör alla tidigare besvärjelser och ritualer obrukbara? I så fall var kan man läsa om det? Jag personligen har aldrig läst om något sådan förutom att drakarna ska kunna dämpa väven men vissa inbitna personer hävdar fortfarande att drakarna visst kan ändra väven, problem är att de inte kan hänvisa till någon text :gremsmirk:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Välkommen till forumet, ska svara så gott jag kan :gremsmile:

1 & 2: Detta är ett resultat av att effekterna tar effekt så fort de vävs, vilket innebär att antingen aktiveras metaeffekten (tidsförändraren) innan det finns en effekt att använda den på, eller så är den effekt den skulle användas på redan i effekt och går inte att förändra. Detta löses med Den tomma effekten, som finns i Drakar och på internet (googla), eller valfritt hemmabygge (no offense, men det märks att du är ny: denna fråga är jättegammal).

Schamanism
1.Finns mig veterligen ingen officiell information här (får vänta på Schamaner och Drömvandrare), men då schamanerna uppenbarliga kan övertala såväl andar som demoner torde svaret vara att det "språk" som används är tämligen universellt (med tanke på omständigheterna så är nog kommunikation mer eller mindre i form av rena tankar rimligt).

2 & 3: Sök lite tillbaka så hittar du en tråd om detta ämne, även om det endast är spekulationer gällande vissa av sakerna. Finns mig veterligen inget officiellt.

Gällande drakarna känns en del i tanken bekant, och det är nog en av de två förklaringar jag har sett på varför magikerna verkar vara sopor jämfört med för tiotusen år sedan (den andra säger att drakarna agerar fördämning i det magikska fältet). Dock tror jag inte att du hittar någon information varken om det eller om "väven" (som jag inte kan minnas mig ha hört om från officiellt håll, men väl inofficiellt) i det officiella material som finns (har allt som fortfarande säljs förutom Spelarens handbok, de två senaste samt landsmodulerna och har läst det mesta).

Jag kan dock ha missat saker, så jag rekommenderar Drakar, med Legender & Hemligheter som nödfallslösning (står mycket lite om sådant där). Låter dock som ett eget (om än ganska rimligt) hopkok enligt mig.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Drakarna och den magiska väven [spoiler]

Drakar:
Egentligen en dispyt inom vår spelgrupp bara men kan ju ändå fråga när jag håller på, är det så att efter varje mörker ändrar drakarna väven och på så sätt gör alla tidigare besvärjelser och ritualer obrukbara? I så fall var kan man läsa om det? Jag personligen har aldrig läst om något sådan förutom att drakarna ska kunna dämpa väven men vissa inbitna personer hävdar fortfarande att drakarna visst kan ändra väven, problem är att de inte kan hänvisa till någon text
Drakarna är något av världens magiska immunförsvar. Om en större magisk obalans uppstår kan man ganska säkert räkna med att det kommer dra till sig en drakes intresse. Själva agerandet inför detta varierar väldigt beroende på om det är en lumian eller en mortuachdrake. En mortuach agerar instinktivt mot problemets natur, för att se till att det försvinner så snart som möjligt (ett talande exempel på detta är förstörelsen av templet på ön Cai i det forna Edroniska riket för att bla. förhindra en mycket kraftfull ritual som skulle fått stora konsekvenser för hela Mundana).
En lumian har ett mer försiktigt och pragmatiskt förhållningsätt. De analyserar problemets natur noggrant och sätter sedan en plan till verket hur de bäst tror att problemet skall kunna lösas på lång sikt. Här kommer exempelvis manipulerandet av den magiska väven in. Genom att manipulera den magiska väven (vilket de med förenade krafter kan) kan de påverka den magiska energin så att den blir mer till deras fördel eller till deras fienders nackdel. Exempelvis har de manipulerat väven så att demoniska varelser endast med stora svårigheter kan hålla sig manifesterade i Mundana under en längre tid.

Alverna ser drakarna som en fördämning mot allt för kraftfull magisk energi och Tokon ser dem som en källa till magi dvs att utan dem skulle inte magin kunna finnas. Så vem av dem har rätt? Ja, på sätt o vis båda två faktiskt. Drakarna verkar leva i någon underlig form av symbios med magin så samtidigt som de exempelvis har manipulerat väven så att inte kastandet av allt för kraftfulla besvärjelser/ritualer skall vara möjligt så vill de inte heller strypa det magiska flödet för mycket. Nyckelordet är magisk BALANS vilket verka vara deras yttersta mål.

Så för att besvara dina frågor: Nej, det är inte så att de förändrar väven efter varje mörker så att tidigare besvärjelser och ritualer blir obrukbara. Peripetierna i sig själva förändrar förhållandena för magin och detta i sin tur skapar alltid nya förhållanden för magin. Under förra eonen skall det exempelvis ha varit enklare att använda kraftfullare magi.
Drakarna brukar å andra sidan se till att så snart de kan försöka manipulera den nya eonens magiska väv så att den tjänar deras syften bättre. Så påverka väven kan de alltså helt klart men de större förändringarna står alltså inte drakarna själva för utan de sker utifrån universums naturliga förändringar i och med peripetierna (dvs det återkommande Mörkret).

Sebastian - drakfanatiker som inte kunde låta bli o ta en paus i skrivandet på den alviska historian till Alver 2.0...
 

Gripen

Veteran
Joined
4 Jan 2007
Messages
15
Location
Oskarshamn
Aha, men fler tankar kring schamanism

Pinsamt värre det här, har totalt missat att det finns effekter i drakar. :gremblush: I och med Den tomma effekten tror jag nog att jag inte kommer ha mer problem med improviserad magi.

Har gått igenom de trådar jag tror är relevanta för mina frågor kring schamanism och till viss del har jag hittat en del svar, men de är ändå långt ifrån tillfredställande. Man får väll helt enkelt vänta på en viss modul antar jag.
Tänkte ändå slänga ur mig ytterligare en fråga inom ämnet då det kanske står något om det i böckerna, problemet med information och regler till Eon är ju att de ibland kan vara utspridda i flera böcker och därför är det lite problematiskt att... hitta rätt ibland. :gremtongue:

Nåväl till frågan: Är det möjligt att ha en familiarus i ulvform? Problemet här är ju att ulvar normalt sätt har en egen själ, och om man då binder en förfadersande till en ulvkropp blir det då en belial istället? Vidare kring det här ämnet kan det ju vara intressant att då fråga sig, kan en förfadersande i en ulvkropp prata utan de magiska effekter som vanligtvis krävs för att få en familiarus att kunna göra just det. Ulvar brukar ju kunna det lokala språket med färdighetschans 5.
Anledning till frågan är att jag funderar på att skapa en kamoriansk schaman från blodulvens stam, det står ju även att kamorianska schamaner oftast har en familiarus från den typ av djur de har som totem (i mitt fall ulv). Samtidigt brukar ulvar oftast finnas med i klanen och jaga tillsammans med kamorianerna. Kan det kanske lösas genom att göra så att en helt vanlig ulv kan fungera som en familiarus, alltså inte en förfadersande som det är i vanliga fall.

Humm nu i skrivandets stund kom jag på ytterliggare en fråga som kanske är värd att ta upp. Familiarus är ju en ande bunden till en djurkropp... Varje gång schamanen ska bege sig ut på andeplanet tar ju anden över schamanens kropp för att den inte ska dö, men familiarusens kropp dör ju. Får den anden då minus i quadosh, eller gäller det bara kroppar som vanligtvis har en själ, alltså inte djurkroppar. I så fall kommer det ju knappast inte fungera med en ulv om inte den i sin tur har en fetisch vill säga.

Tack på förhand!
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Aha, men fler tankar kring schamanism

I fallet med en Ulv som familiarus ser jag set som att det skulle fungera när du skapar en Belial använder du ju nekrotropi. Gör du det blir det en Belial och inte en familiarus.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Aha, men fler tankar kring schamanism

Man får väll helt enkelt vänta på en viss modul antar jag.
Ja, informationen är ju minst sagt skral... får hoppas att de gör något riktigt bra av det som kompensation! :gremsmile:

Är det möjligt att ha en familiarus i ulvform? Problemet här är ju att ulvar normalt sätt har en egen själ, och om man då binder en förfadersande till en ulvkropp blir det då en belial istället?
Det är en intressant fråga, och min tolkning blir såhär: att skapa en familiarus av en ulv är som att skapa den av en människa, dvs. tekniskt sett återupplivar du anden, bara i fel kropp, liksom (något som anden inte nödvändigtvis gillar). Du driver ut ulvens själ, övertalar anden att ta över, och har en familiarus i ulvform.

En belial är en vandöd med en själ, ande eller demon som bundits till den genom nekromantisk alkemi och har alltså i grunden inget med schamanism att göra.

Vidare kring det här ämnet kan det ju vara intressant att då fråga sig, kan en förfadersande i en ulvkropp prata utan de magiska effekter som vanligtvis krävs för att få en familiarus att kunna göra just det. Ulvar brukar ju kunna det lokala språket med färdighetschans 5.
Att familiari inte kan tala beror på att djur saknar stämband. Du får alltså ett intressant exempel på jobbigt regelläge: anden har kanske en hög färdighetschans, men ulven saknar adekvata talorgan. Jag skulle lösa det med att säga att: jag, ulven talar om anden minns språket, men det är en eller två (troligen en för blodulvskamorianer pga. språkliga likheter) svårare att förstå vad den säger, då den inte kan få fram alla ljud.

Anledning till frågan är att jag funderar på att skapa en kamoriansk schaman från blodulvens stam, det står ju även att kamorianska schamaner oftast har en familiarus från den typ av djur de har som totem (i mitt fall ulv). Samtidigt brukar ulvar oftast finnas med i klanen och jaga tillsammans med kamorianerna. Kan det kanske lösas genom att göra så att en helt vanlig ulv kan fungera som en familiarus, alltså inte en förfadersande som det är i vanliga fall.
Jag skulle rekommendera dig att i detta fall tolka "ulv" som "stor varg" och inte som det bestialiska folket ulvar, av den enkla anledningen att ulvarna nog blir sura om du fördriver deras själar för att göra familiari.

Humm nu i skrivandets stund kom jag på ytterliggare en fråga som kanske är värd att ta upp. Familiarus är ju en ande bunden till en djurkropp... Varje gång schamanen ska bege sig ut på andeplanet tar ju anden över schamanens kropp för att den inte ska dö, men familiarusens kropp dör ju. Får den anden då minus i quadosh, eller gäller det bara kroppar som vanligtvis har en själ, alltså inte djurkroppar. I så fall kommer det ju knappast inte fungera med en ulv om inte den i sin tur har en fetisch vill säga.
Det här var en mycket, mycket intressant aspekt som jag faktiskt aldrig har funderat på. Jag kan se två alternativ.

1. Djur följer lite andra lagar än besjälade varelser (då de ju inte har en själ till att börja med) och domineras helt enkelt av anden så länge den sitter där den gör. När anden lämnar dem återgår de till naturligt stadium, vilket anden möjligen ordnar genom att försätta dem i katatoniskt tillstånd innan den ger sig av. Då den redan tagit över djuret en gång har den inget problem med att återvände. Detta fungerar inte på ulvar, då de är besjälade. Lämnar anden dem, dör de.

2. Ja, familiaren dör och du får vackert skaffa ett nytt djur. Andar drabbas inte av qadoshförlust då de är så pass vana att leva på andeplanet (och för att skapandet av familiari förmodligen skulle vara ett tabu om det var så). Vill du ha den kvar, använd fetischer istället.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Aha, men fler tankar kring schamanism

En del om ulvar finns det ju faktist i tirakboken också... Jag vet inte hur likt det är det som står i bestialiska folk, men du kan ju alltid kolla... :gremwink:

Jag tror att ulv-familiarusen kan tala... Dock blir det väl som redan nämnts, det blir nog inte det renaste och vackraste talet... Men, det går nog!
 
Top