Nekromanti Regelfrågor till Stjärnornas Krig rollspelet

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Ska spela Stjärnornas Krig och sitter nu och läser igenom reglerna och även D6 Space för eventuell förnyelse.
Det verkar ju bra och så men det dyker upp frågor ibland så tänkte använda denna tråden för att ställa de frågorna.

Min första är, om jag fattat det rätt så beslutar man först vad alla ska göra i beslutsfas 1 och om man ska använda reaktionsfärdighet i beslutsfas 2, sen utför man de helt enkelt.
Som jag förstår så får man minus 1T för varje handling man bestämt att man ska göra under rundan.
Men om man har ett lasersvärd då och någon skjuter på dig? Om man vill studsa tillbaka skottet måste man ha sagt även detta innan? Det verkar ju så då detta räknas som handlingsanvändning (alltså -1T per handling). Har jag fattat det rätt?
Sorry om detta är lite otydligt men är lite trött, hoppas ni förstår :gremsmile:.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Okej, jag tror min konstiga formulering var lite ointressant verkar det som men istället ställer jag en annan fråga på samma tema som är lite enklare.

Vad är att föredra?
1. I stjärnornas krig rollspelet beskriver man innan vad man ska göra. Du bestämmer alltså handlingarna innan.
2. I D6 Space bestämmer du endast antalet handlingar.

Vad är bäst?
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Nu hittar jag varken mitt Star Wars D6, eller den svenska varianten, men jag om jag minns rätt så väljer man handlingar innan man slå initiativ, just pga att man inte ska hinna ändra sig beroende på vad de andra gör. Det finns lite gamla turordningsbaserade taktik-spel som simulerar just det där - välj en plan för vad du ska göra, och hoppas på att alla andras handlingar stämmer överrens med detta.

Jag tror för övrigt att du får -1T för varje handling UTÖVER den första. Huruvida det gäller undvika/pareraslag eller dyl vet jag inte, men jag hade nog kört men en "gratis" defensiv handling, sen hade det blivit minus på dem också.

Det finns ju en annan variant för initativet med;
1) Börja med att slå initiativ för alla.
2) Den som fick SÄMST initiativ beskriver vad den vill göra.
3) Den med NÄST SÄMST initiativ beskriver vad den vill göra.
4) O.s.v.
5) Handlingarna utförs först när alla har beskrivit vad de vill göra.

Det innebär att man kan reagera mot de med sämre initiativ än en själv. Har fungerat bra tycker jag.

Men som sagt - du bestämmer ju själv vad du tycker är roligast. Hoppas jag gav någon klarhet till situationen iaf. :gremsmile:
 
Top