Nekromanti Regelfrågor om Western

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Hej!

Köpte Western IV för ett tag sen och hittade några oklarheter, som jag tänkte se om någon vet svaret på.

1. Kostnaden för utrustning med hög kvalitet är lite otydlig. På s. 301 under avsnittet Kvalitet sägs att priset dubbleras för varje steg man får extra i kvalitet. Exemplet halmhatten med kvalitet +2 kostar $7 (1+2+4). Under rubriken Om det smakar så kostar det sägs däremot att en Colt Army-revolver med kvalitet +2 kostar $50, vilket inte borde stämma om halmhatten är korrekt uträknad. Revolvern borde då kosta $87,5 (12,5 + 25 + 50).

Även i tabellerna för värdesaker som RP får beroende på familjens bakgrund finns exempel som inte följer beräkningen för halmhatten. På s. 69 anges värdet för en Colt Navy med kvalitet +2 som $50, vilket stämmer med vad som står under Om det smakar så kostar det. På s. 71 anges värdet av en promenadkäpp med kvalitet +1 som $5, vilket också stämmer med Colt-exemplet på s. 301. I Regelboken, i exemplet för att skapa ett eget skjutvapen på s. 145, så räknas däremot kostnaden för kvalitetshöjning ut på samma sätt som för halmhatten.

Så, vilket sätt att räkna är det rätta?

2. När man slår fram släktens bakgrund så får man ofta resultatet Ändrat civilstånd. För RPs föräldrar behöver man inte få ett sånt resultat för att de ska ha träffats, gift sig och skaffat barn. Men innebär det att Ändrat civilstånd alltid ska vara något som sker utöver det automatiska giftermålet/barnalstrandet? Om en av föräldrarna lyckas få resultatet två gånger, skulle det t.ex. innebära hen först gifte sig med någon annan än RPs mor/far, för att sedan skilja sig, vilket förklarar varför hen till slut gifte sig med RPs mor/far?

Eller är det tänkt att resultatet från tabellen kan/ska påverka föräldrarnas äktenskap som resulterade i RP och dennes syskon? Skulle då första gången som en av föräldrarna slår fram Ändrat civilstånd kunna vara tillfället då hen gifte sig med RPs mor/far? Och det andra skulle innebära att de skiljer sig?

Någon som vet hur det är tänkt att fungera?

3. Reglerna för att skapa egna skjutvapen i Regelboken (s. 140-145). Är det tänkt att dessa även ska kunna användas för att t.ex. byta kaliber på en derringer? Eller är det endast revolvrar (och eventuellt Volcanics?) som kan modifieras?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Min personliga åsikt är ärligt talat att punkt 1 & 2 handlar om såpass små diskrepanser i det stora hela att det kan sättas på kontot för felmarginaler.

Då menar jag att du blir ju inte förvånad om en bit ost kostar hundra kilot ena veckan men femtio nästa. Så länge angivna priser håller sig inom samma tiopotens är det inget jag skulle bekymrat mig över. Sedan vore det ju förstås trevligt om det bara fanns en enda prisuträkningsmekanism :)

Vad gäller punkt 2 är nog utgångpunkten att enbart signifikanta livshändelser tas upp. Om du aldrig slår Ändrat Civilstånd, innebär det då att du avlades i hor? :) Jag skulle säga "nej, inte om du inte vill det" - dvs att dina föräldrar kan mycket väl ha gift sig ändå. Om du inte tycker det är intressantare om de inte gjorde det, förstås. När vilket barn föddes - en hyfsat fundamental datapunkt - är ju ändå oreglerat av reglerna...

Jag skulle tolka "ändrat civilstånd" som både skilsmässa och omgifte i många fall. Det finns dock ingen anledning att begränsa sig till att enbart senaste/sista maken/makan var din far/mor; det kan ju du bestämma redan första var: reglerna säger ju inte i vilken ordning eller exakt när de olika barnen kommer, och därmed inte heller med vem.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Tack för svaret!

Punkt 2 kan jag hålla med om att det finns flera acceptabla tolkningar, men det hade ändå varit intressant att veta hur det är tänkt från konstruktörens sida. Avsiktliga tolkningsutrymmen har jag inget emot, men här känns det som om tolkningsbehovet uppstår ur en oavsiktligt otydlig skrivning.

Punkt 1 däremot känns som man jobbat med två olika beräkningsmodeller och helt enkelt inte korrläst tillräckligt bra. Eller så tänkte man sig att båda beräkningssätt skulle användas, men glömde att förklara när det skulle vara det ena eller det andra.

Med detta sagt, har du någon åsikt om min tredje punkt?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
1) Uträkningen för halmhatten hade jag faktiskt missat! Jag tror att detta exempel är fel eftersom beskrivningen säger att "Priset dubbleras
för varje steg du får extra i Kvalitetsbonus". Detta stämmer bättre överens med uträkningen för revolvern!

2) Far- och morföräldrar, samt föräldrarna, har gift sig (s.30). Övriga släktingar börjar som ogifta, slås ändrat civilstånd gifter de sig ("framförallt i den mindre civiliserade västern behöver detta dock inte innebära formell bröllopsceremoni") sålunda och får till på köpet 1T6 överlevande barn (s.30). Önskar man annorlunda är man givetvis fri att ändra! :)

3) Vad som möjligtvis saknas i reglerna för kaliberkonvertering av derringers är hur det påverkar magasinets kapacitet? Jag har inte kontrollerat, kanske går det att använda samma regler som för revolvrar? En begränsning bör väl annars vara att hålla sig till konvertering mellan "derringer kalibrarna". Jag gissar att det inte är lämpligt att använda dem med kraftfullare ammunition! :)
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Tack för svaret Inkognito. Respons nedan.

1) Det hade varit mest sannolikt att anta att halmhattens kostnad är felaktigt beräknad, om inte exemplet för att bygga egna skjutvapen i regelboken hade använt samma räknesätt. :sad:

2) Tack, de reglerna kände jag som sagt till. Som du påpekade så antas rollpersonens föräldrar alltid ha gift sig och skaffat barn, även om de inte får resultatet Ändrat civilstånd i tabellerna. Men om någon av dem får det, vad är det tänkt ska hända då? Är avsikten att detta ska visa att de varit gifta med andra personer än varandra, eller ska det (om spelaren vill) visa när rollpersonens föräldrar gifte sig/skiljde sig? Självklart står det en klart att döma hur man vill där, men jag tänkte att någon kanske hade koll på hur konstruktörerna har tänkt.

3) Ja, det bör gå att använda samma regler. Påverkan på magasinet anges som plus eller minus till nuvarande kapacitet, så det går inte att skala upp hur som helst i vilket fall. Men det går fortfarande att trycka in rejält mer kraftfulla kalibrar om man inte gör som du säger och begränsar konverteringen till att gälla "derringer-kalibrar". Eftersom inget nämns, så funderar jag just över om reglerna alls är tänkta att användas för derringers.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Om inte Anders & Tove tar sig tid svara, är det nog ingen som kan säga hur "konstruktörerna har tänkt".
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
rax;n238914 said:
Med detta sagt, har du någon åsikt om min tredje punkt?
Jag kan alldeles för lite om vapen för att ha åsikter i frågan.
 
Top