Nekromanti Regelfrågor (O:FR)

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Re: regler

MR_Fallen_Publishing said:
Ep och skills skiljer sig en aning. Om du höjer dig från 0 EP till 1 ep ger det skill 1 (i praktiken från -5 till 1). Det är alltså lönsamt att 1 i skill.
Hur kan man då ha 0 i Military Rank och Fame?
 

Nibbl3

Veteran
Joined
9 Jan 2010
Messages
27
Location
Stockholm
Re: regler

mateyasu said:
MR_Fallen_Publishing said:
Ep och skills skiljer sig en aning. Om du höjer dig från 0 EP till 1 ep ger det skill 1 (i praktiken från -5 till 1). Det är alltså lönsamt att 1 i skill.
Hur kan man då ha 0 i Military Rank och Fame?
Som jag ser det så är Rank, Fame och Wealth lite speciella och fungerar inte som andra skills. Jag utnyttjar dem som grund för rollspelande och inte som regelmässiga saker.
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Re: regler

ja, jag fattar att wealth, fame och rank inte färdigheter precis.
vad jag menar är hur det är tänkt att man ska räkna fram dem.

ser man till tabellerna så går wealth från -5 till 1, vilket torde betyda att de ska räknas fram som färdigheter.
sen kommer tabellen med fame som går -5 till -1 för personer med mycket lite social erfarenhet. 0 som "normal" och sen +1 och upp för berömmelse. Betyder det att man bara skriver ner xp rakt upp och ner då?

rank har ju -5 som en rank, sen hoppar det till noll för att sen räknas 1+ osv i sin tabell.

Jag bara efterlyser lite förtydligande här hur det är menat att man ska räkna?
När vi ändå håller på, hur avgörs om man är CO, NCO eller Navy? (RAF ska vi inte gå in på i nuläget)
Eller ska man bara förenkla det med att "ni tillhör samma vapenslag" för att göra det enkelt för sig?
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Re: regler

även+ Wealth ska räknas om.
Officer eller inte är något som spelledaren och spelaren får göra upp om. Under kriget blev många akademiker officerare utan att ha särskilt stor militär färdighet och många underofficerare blev officerare. En del personer med officers bakgrund gick ändå in i armén som vanliga soldater.
Rank i yrken som inte militära är givetvis ännu krångligare, men värdet ger ändå en vink om karaktärens ställning, även om det knappast är det viktigaste värdet för själva spelet.


Återkommer med mer tankar senare.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Re: regler

Hoppsan, något hände med min text. Det som skulle stå är att Fame tabellen har ett litet fel -5--1 ska givetvis vara -5 och lägre, som ni säkert har gissat redan.
För övrigt ska även Fame, Rank och Wealth räknas om.
Rank är som sagt trixigt, inte minst inom RAF där vissa piloter var underofficerare och andra officerare. Det fina med Life Boarden är just det att nästan allt kan hända. Nackdelen är att man inte kan skriva regler för exakt allt. Dock är det viktigt för oss att få in alla tankar och frågor som finns så att en framtida ny version blir ännu mycket bättre och tydligare.
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Hur är det med erfarenhetspoäng? I boken står det att de ska delas ut efter ett spelmöte men inget om när de får spenderas, bara att färdigheten måste ha använts under äventyret.
Får de spenderas mellan spelmöten eller ska det vara mellan äventyr?
Kan en karaktär med erfarenhetspoäng över säga att han går och tränar nån vecka på en färdighet om han nu inte fick möjlighet att använda färdigheten men har goda möjligheter att använda den mellan äventyr?
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Jag låter dem nog använda poängen mellan varje session. På sida 64, i den kursiverade exempeltexten verkar det iaf som att spelaren får använda det intjänade poänget till nästa session.

Min fråga: När man räknar ut svårighet vid avståndsstrid, är Yards/Range grundsvårigheten då, eller är det 10+(yards/range). Om man alltså är på 100 yards avstånd med ett brittiskt armégevär (range 10) och drar iväg ett skott, är det 10 man skall slå över, eller är det 20?
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Jag bumpar mitt gamla inlägg och lägger dessutom till en annan variant på frågan.

Används dodge i avståndsstrid?
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
dodge används inte i avståndsstrid.
svårigheten för avståndsstrid är 10+ 1/antal range intervall. (så om det är 28 meter och pistolen har range 3 så är det +9 för en sammanlagd svårighet på 19 (egentligen 9,33333 men = 9 eftersom man droppar alla fraktioner, på gott och ont.)

sen tillkommer då förflyttning, storlek, dåliga ljusförhållanden..

Tanken är väl att medan man inte kan ducka en kula, så kan man genom att röra på sig och använda terräng göra sig till ett svårare mål.

Angående avstånd så minskar svårigheten med 5 om målet är inom 1 meter.
Detta blir lite lustigt när man använder ett vapen med range 1, eftersom svårigheten gör ett litet lustigt skutt från 5 inom på 99cm till 11 på 101cms avstånd om man ska hårddra det :gremgrin:
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Vilken tur att man har SL och inte en dator som beräknar svårigheten :gremlaugh:

Jag vill nog proklamera för att dodge BÖR användas, men jag har tolkat reglerna så som du gjort.

En elitsoldat ÄR svårare att träffa, inte så att de kan vada genom kulregn, men de lyckas hålla sig mer hukande, tar bättre hand om terrängen osv.

hur påverkar det spelbarheten?
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Problemet med att börja använda dodge till avstånd är att personer med extremt dåligt försvar då kan bli lättare att träffa än en ladugårdsvägg..

Närstrid är det mer logiskt att personer med lågt försvar helt enkelt bara står där och tar smällen..
Det ska mycket till att missa någon som står still med en spark.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Det styrs mycket av hur spelaren eller spelledaren styr sin person. Elitsoldater är säkerligen mycket svårare att träffa eftersom använder smartare taktik. Men om de sitter och äter så är de precis lika lätta att träffa som en vanlig människa. Det får alltså spelledaren fixa. SS-hade till exempel väldigt höga förluster i början av kriget eftersom deras taktik var extremt aggressiv. Det hjälpte inte att soldaterna var ultra vältränade när de ändå stormade rakt fram.
Att undvika kulor är nog också en helt annan grej än att undvika hugg och sparkar.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Om mina Spelare får för sig att skjuta på folk som sitter och äter så skall det mycket till för att de skall missa, eller iaf att de ätande skall hinna sätta sig till motvärn.

Ja, lite för enkelt att träffa dåliga människor kanske...hmm... Jag vill ju helt enkelt att det skall vara svårare att träffa elitsoldater.

De får helt enkelt se till att alltid kasta sig i skydd.
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Kiai said:
Ja, lite för enkelt att träffa dåliga människor kanske...hmm... Jag vill ju helt enkelt att det skall vara svårare att träffa elitsoldater.

De får helt enkelt se till att alltid kasta sig i skydd.
det är väl typ det som gör dem till elitsoldater..
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Mjae...inte bara att de kastar sig i skydd, och mina ord var kanske lite dåligt valda.

Jag tror helt enkelt att det går att köra elitsoldattänket inom systemet på följande sätt:

1.Mina "random encounters" får inte uppträda ruktansvärt smart utan reagerar direkt, utan att jag hinner tänka. Det skapar mer action och mer flow i spelet.

2. Courage courage courage!
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
jag kör inga random encounters. Spelet är för dödligt för sånt, (med undantag om spelarna skulle droppas över fiendeland och tvingas ducka för patruller, eftersom om dessa är random så blir det mer riskfyllt och spelarna ska inte vara säkra på om de klarar sig fram eller inte)

Istället är alla mina fiendemöten inplanerade med plats och syfte. Genom förplanering så kan jag bygga upp en miljö i förväg där jag vet hur fienderna kan röra sig för att få bästa skydd om jag vill att de ska vara elit, eller bara rusa rakt på om de ska ha mer mod än vett.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Med "random" menade jag strider i allmänhet, speciellt icke namngivna personer, skurkar, soldater eller vadsomhelst.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Shotguns....hagelgevär.

Var står det hur de fungerar? Jag missar det :gremfrown:
 

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
Det finns lite regler för handgranater i Fenix 2/2010.

Eld du tar skada när du brinner beroende på eldens intensitet och yta där elden är i kontakt. Skadan förvärras efteråt om den inte kyls ner. Andas du in elden tiodubbla skadan.

Explosioner utan splitter blunt skada. Skadan avtar med avstånd men med stor slumpmässig variation slå fler d20 ju närmare och/eller större smäll.
På en höft innan morgonkaffet säg en d20 per kilo sprängämne på 10 meter vid en öppen explosion d.v.s. dynamiten ligger på elden, och d20 per hekto sprängämne vid en instängd explosion d.v.s. i en stängd metall burk på elden och lägg till splitter.

Exempel på slumpmässighet av en explosion. 2300 ton sprängämnen exploderar knuffade omkull folk 15 km bort, kastade ett 2 tons ankare 2,5 km, slet vingarna av flygplan och närmaste överlevande var 21 meter från explosionen...
Texas City Disaster
 
Top