Nekromanti Regelfrågor i Krigarens Väg

Kjölle

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
23
Location
Linköping
Jag blev lite fundersam när jag tittade på fältslags & fältkampanjsreglerna.

Det första är Stridsvaneslaget. Det står att enheter som har ordern Försvara eder får +Ob1T6 på slaget mot stridsvana, vilket innebär att de får svårare att hacka ner motståndarna. Det samma gäller motståndarna, vilket jag förstår mer än väl. Förklaras försvararnas extra tärning med att ordern försvara eder går ut på att ingen sida ska ha lätt att döda många fiender eller är anledningen ett fel i tabellen?

Den andra frågan gällde tabellen KV-61 på sidan 106. Det står att enheten får tillbaka ett kryss för tolv minuters vila. Det låter konstigt tycker jag. Det betyder att en armé som på morgonen bestämt sig för att desertera kan ändra sig efter tolv minuter. Borde det inte stå tolv timmar?

En fråga till som gäller båda Dvärgar - Stenens söner och Krigarens väg. Varför är inte Raxhon klan Ghor omnämnd?

/Per
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Försvarana gömmer sig bakom sina sköldar och hugger inte tillbaka. Anfallarna kan inte anfalla lika bra för att försvararna håller upp sina sköldar och inriktar sig på att försvara sig. Ja, ingen sida har särskilt lätt att få in skada och tabellen stämmer.

Enheten får tillbaka ETT kryss efter tolv minuter, detsamma som långtidsutmattning (vilket det är). Och rent regeltekniskt KAN krysset ha betydelse men dra en parallel till marsch. Om man marscherat hela dagen och till slut inte orkar mer (säg 40 kryss) inte faan ställer man sig upp och går igen 12 minuter senare utan ett jävligt bra skäl. Han vill nog vila åtminstone vila sex timmar.

Och man måste vara jävligt bra för att få en här som beslutat sig för att desertera att vända tillbaka igen. Alexander den Store klarade det, men det var nog undantaget som bekräfter regeln.

_öRn
 
G

Guest

Guest
Napoleon var den andre.
Men hans mannar hade ju som sagt en annan drivkraft..
"mannar, där är fienden, dom har mat, kläder och skor!
gå och ta dom!"
 
Top