Nekromanti regelfråga

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
om man just har skapat sin första RP till EON och känner sig ganska nöjd...då får man reda på att han trots sin BIL 11 och sina 25 år, inte kan läsa...

"du skulle ha satt lite poäng på det...hehe..."

jag är en gammal van DoD spelare där man får B-värde i modersmål och L/S beroende på INT och social status...

...om man nu har 0 i L/S ashariska, och vill kunna läsa, hur kan man då lära sig det??
jag fick en svag beskrivning an SL och undrar om nån annan kan upplysa mig...


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"om man just har skapat sin första RP till EON och känner sig ganska nöjd...då får man reda på att han trots sin BIL 11 och sina 25 år, inte kan läsa..."

Mundana är en illiterat värld. Normalt folk kan inte läsa. Var inte förvånad över detta - det är helt normalt. Dessutom, det är ju det man har munkar för. Det är ett stående skämt i vår spelgrupp att ett kloster är Canon (dvs antingen "heligt" eller "tillverkare av kopiatorer, faxar, bildinläsare etc"). /images/icons/wink.gif

"...om man nu har 0 i L/S ashariska, och vill kunna läsa, hur kan man då lära sig det??"

Gå i kloster. Hamna som lärling eller tillfällig arbetskraft hos en snäll köpman som kanske kan ordna att du lär dig. Betala en lärare. Fråga en annan rollperson som kan läsa och skriva. Eller något annat liknande.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
tack för svaren....men RP i fråga har en ganska stolt personlighet och han skulle aldrig underlåta sig fråga en annan rollperson om hjälp....men hur gör man med lärare och sånt....jag har inte lust att gå i kloster nu....vi ska ju just börja spela....




//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"men hur gör man med lärare och sånt..."

Man ber snällt. Möjligen kan man ju visa att man har pengar också. Sen gäller det att hitta en potentiell lärare, och där har vi återigen kloster som det mest troliga alternativet...

Ett alternativ: skaffa en skrivare istället. Visst, det är dyrare, men du slipper lära dig själv att läsa och det är jefligt hög status i att ha en egen skrivare. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Verkligheten

"om man just har skapat sin första RP till EON och känner sig ganska nöjd...då får man reda på att han trots sin BIL 11 och sina 25 år, inte kan läsa..."

Varför då? Behöver bara gå så sent som mitten av 1800-talet i Sverige, då kunde fortfarande nästan bara präster och deras familjer läsa och skriva (finns många undantag). Studerade man förr, så var det just endast till präst man gjorde det.

Men oavsett undantagen så är det i stor mariotet som prästerna kunde läsa, oftast var prästen i en församling också den enda som pluggat på Lunds universitet eller Uppsala universitet (de två som fanns först i Sverige, Uppsala något äldre).

Riddaren



Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Om ni inte har börjat spela så tycker jag att din SL borde låta dig flytta runt lite enheter. Det är bara två till sju enheter vi talar om.

Bela
 

Gunnar_UBBT

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
74
"jag är en gammal van DoD spelare där man får B-värde i modersmål och L/S beroende på INT och social status..."

Hmmm...i vilken version då? Jag kanske bara är ännu mer gammal och van men i "mitt" EDD så är det bara tala man får värde på beroende på int-grupp. Läsa/skriva måste man fortfarande lägga poäng på...

/Gunnar -nyfiken
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
men RP i fråga har en ganska stolt personlighet och han skulle aldrig underlåta sig fråga en annan rollperson om hjälp....

En idé är att se till att någon som _kan_ läsa hamnar i tacksamhetsskuld till dig... Då behöver du inte be om hjälp utan kan i stället kräva det som en gentjänst :)

Varför behöver du kunna läsa förresten?
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Är du riddare? I så fall är det nog lite pinsamt att be någon lära sig läsa. Eller så kan du vara från den gamla skolan och tycka att läsa är för lärda män och inte för soldater.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
I DoD91 och Chronopia fick man BC i läsa skriva beroende på INT och socialt stånd. Jag skulle precis göra ett inlägg om "vad menar du med gammal DoD-spelare..." men nu gick ju inte det...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
svar

rollpersonen i fråga är en nyrik legoknekt...han var kapten i sitt kompani, och vill gärna verka smartare än vad han egentligen är, därför vill han gärna kunna läsa...


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
jajo

jag kan väl knappast påstå att jag e speciellt gammal (född -83)...men jag har lirat rollspel sedan -91, då jag hittade min broders gamla D&D version ala -81...
eftersom det spelet e gammalt och eftersom jag spelat i snart 10år så anser jag mig vara "gammal"

i och med det fick jag också tag på -91 efter ett tag...och där i står det regelsystem som jag beskrev, precis som Herr Staffan säger...

...det var min histora(och den var GRATIS)....slutligen måste jag bara säga det att D&D-81 rockar...


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Skitkool personlighet!

"rollpersonen i fråga är en nyrik legoknekt...han var kapten i sitt kompani, och vill gärna verka smartare än vad han egentligen är, därför vill han gärna kunna läsa..."

Det här skulle ju bli skitkoolt om han inte kunde läsa men låtsades som att han kunde av ren fåfänga:

"Det är klart jag kan läsa, men just nu har jag inte tid. Du kan lämna brevet hos min adjutant."

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: jajo

slutligen måste jag bara säga det att D&D-81 rockar
Du menar den röda lådan med en krigare och drake på framsidan? Första versionen som påstods vara ett separat spel från AD&D, om jag inte missminner mig.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Skitkool personlighet!

Sett D'Artagnan i versionen av De Tre Musketörerna från början av 70-talet? :) Han är visserligen inte kommendör än, men...

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Re: jajo

ingen missminning där inte....men jag brukar blanda ihop -84 (gröna-svarta boxen med svart regelbok) med -81...men...
nytt citat:
-84 rockar trots allt allra mest.



//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Re: Skitkool personlighet!

fåfänga regerar min RP, så det är inte en helt dum idé...men jag riskerar att bli 'mobbad' av min SL pga att alla dom andra kan läsa...

men det kan ju inte dom veta eller hur??


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Major Uppskrivning [OT]

"ingen missminning där inte....men jag brukar blanda ihop -84 (gröna-svarta boxen med svart regelbok) med -81...men...
nytt citat: -84 rockar trots allt allra mest."


Här blandar vi hejvilt!

D&D = Dungeons&Dragons och ingenting annat. Den röda boxen tror jag släpptes 1983, och skiljer sig lätt från AD&D på en massa småpunkter, men (avsaknaden av) spelmekanik skiljer sig inte nämnvärt. Den översattes till svenska ca 1986, om jag inte minns fel, då under namnet "D&D".

DoD = Drakar&Demoner och ingenting annat. Den första utgåvan kom 1982 och var en blå box med några fula gubbar i nedre vänstra hörnet. Regelboken var vit. Nästa version kom 1984 och är den svarta boxen med den gröna bilden med blekfisen på (ja, jag vet att blekfisen är Elric och att bilden är Michael Whelans omslag till Elric, men det ski...var jag ost på!) och svart regelbok i.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

SirDr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
147
Location
Växjö
samt att man kan.. om det krisar.. använda skrivare som sköld :gremsmile: (se till att du kan bära fanskapet då det blir daxs)
har du hört talas om sekreterar syndromet? lättklädda damer med känsliga och snabba fingrar.... ;)

For the Emperor!!!
-Los Templarios Negro
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Re: regelfråga !!!

Jag tänker nu avbryta denna tävlan om vem som avryggat längst tid här i jordelivet, samt vet mest om älst saker.
"...om man nu har 0 i L/S ashariska, och vill kunna läsa, hur kan man då lära sig det??
jag fick en svag beskrivning an SL och undrar om nån annan kan upplysa mig..."
var nog den konkreta frågan och efter som alla allvetande och duktiga inte vill försöker lilla jag som är förvirad och dyslektisk.
Du måste nog ta kontakt med en rp eller slp som har både läsa/skriva och undervisning relativt bra.
därefter kan du studera en vecka för att få grundvärdet ( slå under psy för att få 5).
nästavecka kan du få ett förbättrings slag ( slå över 5 för att höja till 6)
upprepa denna prosedur tills du är nöjd med din läskunighet.

antalet tärningar för slagen beror på hur bra läraren lyckas och hurmånga elever han har.

Jag ber om ursäkt för eventuella felaktigheter men... tja jag försökte i vart fall.

-Moonshadow
 
Top