Nekromanti Regelfråga

akenol

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
55
Location
Östermalm, Stockholm
Nu har det varit tyst för länge på detta forumet, så nu måsta jag skriva något.

Så jag passar på att fråga:
Tar det en handling att spänna hanen på en revolver? Om inte vad är det för fördel med en DA-Revolver?

Om jag har KOR 20 så har jag +/-0 På att skjuta med fel hand, men -5 med att skjuta med 2 vapen, gäller modifikationen bägge vapnen?

 

manowarrior

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
34
Location
Uppsala
jag kan ge mig på en regeltolkning.
fråga 1: jag tror inte det tar en handling att spänna hanen på en revolver. fördelen med DA-revolvrar är att man kan skjuta utan att spänna hanen vilet minskar dra och träffmod. om man har 2 revolvrar och har 20 i KOR så får man -5 på båda skotten. detta är min regeltolkning.
 

Snerrick

Veteran
Joined
24 Oct 2003
Messages
54
Jag brukar alltid köra så att man får avdraget (-5 om man har KOR 20) på bägge händerna. Tycker att det är rimligt att om man ska skjuta med två revolvrar så borde det bli svårare även på det första skottet, i ens vapenhand. Det brukar vara lite si och så med detta beroende på spel. Vet inte exakt hur det är tänkt i Western men jag brukar konsekvent försöka köra med "avdrag" på bägge händerna i alla rollspel. Regeln brukar vanligtvis vara skriven rätt så luddigt..

Angående spänna hanen så tror jag inte att det tar en handling. Jag kan förstås ha fel, men efter att ha kikat i regelboken så har jag inte hittat något som säger annorlunda. Intressant är ju att "fanning" ger ett visst avdrag, men i vanligt brukande av revolvern borde man väl kunna spänna hanen och skjuta i samma handling.

Vad som gäler för en Double-Action revolver har jag inte en susning om... Jag har aldrig praktiserat någon speciell bonus för den anant än det som står i vapentabellerna om "dra" etc.
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Att spänna hanen och skjuta tar allt som allt en enda handling, men fördelen med DA-revolvrar är att det går (tekniskt sett) snabbare att få iväg skottet. En single-action revolver måste hanen spännas på först innan du kan avfyra skottet, på en DA-revolver skjuter du samtidigt som hanen spänns. Skillnaderna är två, om du tittar på tabellerna för DRA och T-Mod så har en DA-revolver två värden på varje, det första värdet är för Single Action-funktionen, och det andra om man använder DA-funktionen. Detta innebär att man skjuter snabbare med en DA-revolver, men på bekostnad av träffsäkerhet.

Om man har KOR 20 så använder man bägge händerna lika bra var för sig, vare sig du skriver, slår i spik eller skjuter. Men om du använder båda händerna samtidigt så får du -5 på båda handlingarna (eg. -5 på TC med vardera revolver), däremot så påverkas inte VS, då konstuktörerna förenklat det så att man är lika snabb i båda händerna.

Hoppas detta kan bringa klarhet i frågorna,

M.v.h.

Red Dust.
 
Top