Nekromanti Regelfråga

  • Thread starter Thread starter Guest
  • Start date Start date
G

Guest

Guest
Ja, då var det dax igen. Min kusin är på väg över och vi ska slå fram en 6-manna grupp. Det blev: Dwarven Fighter, Human Paladin, Aasimar Cleric, Tiefling Wizard, Elven Ranger, och Halfling Rogue.

Fråga 1: Level adjustment för Tiefling och Aasimar är +1. Vad innebär det?

Fråga 2: Vad ger "masterwork" vapen för bonus? Vad kostar masterwork?
 
1: Aasimar och Tiefling får så mycket speciella förmågor att de redan är Level 1 från start, sen ska ni lägga på en klass också och då blir de totalt level 2. Det står mer om det här alldeles i början av monster manual. Men kort sagt så är de alltså redan så bra att de räknas som level 2 när man gör dem med en class-level...
Gör ni alltså en Dwarven Fighter lvl 1 så kommer Tiefling Wiz hamna på TOTALT lvl 2. Han är fortfarande bara en lvl 1 wizard, men han får en Monster class level. Alltså så början han med 1000 xp och måste ta sig till 3000 för att nå wiz lvl 2. (eller hur mycket xp det nu är man behöver).

2: Masterwork är så skickligt gjorda att du får +1 på chansen att träffa med dem. Vad de kostar går att se i PH under special equipment. Har för mig att det är typ 100 guld mer än vad ett vanligt vapen kostar...

chrull
 
Re: Masterwork

Masterwork står i Equipment-kaptilet i Players.

Nedan är citat från SRDn:

MASTERWORK WEAPONS
A masterwork weapon is a finely crafted version of a normal weapon. Wielding it provides a +1 enhancement bonus on attack rolls.
You can’t add the masterwork quality to a weapon after it is created; it must be crafted as a masterwork weapon (see the Craft skill). The masterwork quality adds 300 gp to the cost of a normal weapon (or 6 gp to the cost of a single unit of ammunition). Adding the masterwork quality to a double weapon costs twice the normal increase (+600 gp).
Masterwork ammunition is damaged (effectively destroyed) when used. The enhancement bonus of masterwork ammunition does not stack with any enhancement bonus of the projectile weapon firing it.
All magic weapons are automatically considered to be of masterwork quality. The enhancement bonus granted by the masterwork quality doesn’t stack with the enhancement bonus provided by the weapon’s magic.
Even though some types of armor and shields can be used as weapons, you can’t create a masterwork version of such an item that confers an enhancement bonus on attack rolls. Instead, masterwork armor and shields have lessened armor check penalties.
 
Tack!

Jag hittade stycket sedan, men stort tack för din vänlighet!
 
Back
Top