Nekromanti Regelfråga

RiotMinds.

Veteran
Joined
13 May 2003
Messages
2
Vi har lagt upp en fråga angående kg och BEP på RiotMinds forum..
till Riotminds forum och regelfrågan.
Tänkte att även ni som besöker detta forum skulle få möljighet att göra er röst hörd angående frågan:
Ska vi återinföra BEP i den reviderade utgåvan eller ska vi behålla viktsystemet som finns idag?

MVH
Magnus Malmberg
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
BEP är bättre, men kg är enklare att greppa.

Jag skulle nog valt att gå på kg, även om man tappar precision när det gäller otymplighet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ja till eur... BEP!

"Ska vi återinföra BEP i den reviderade utgåvan eller ska vi behålla viktsystemet som finns idag?"

Jag gillar BEP. Mer BEP till folket!

Vikterna i nuvarande vapenlistor måste antingen ursäktas med att det är fantasy och att saker inte behöver uppföra sig som på Jorden, bortförklaras med att DoDs kilo inte bara mäter massa utan även skrymmandehet (och således bara är ett annat namn på BEP), eller accepteras som en felaktighet. Med BEP slipper man det problemet.

Det blir dessutom lättare att forska fram siffror på saker och ting, i och med att man inte behöver få fram exakt siffra, utan kan uppskatta en mängd BEP. BEP gör att man kan approximera regler utan att behöva ha allt för mycket simuleringar på fötterna. Att en person kan bära 12 BEP känns lättarer än att acceptera att en person kan bära 12 kg.

För egen del så är det mest de skeva vapenvikterna som jag vill slippa undan. Jag vill helst låta bli att plocka ner mina svärd från väggen och lägga dem på köksvågen bara för att övertyga någon stackars n00b att ett svärd faktiskt bara väger drygt ett kilo.

Så ja, mer BEP!

Det sagt, om BEP införs så kommer det att leda till andra problem. BEP är inte en intuitiv skala på belastning. Folk uppfattar belastning som ett mått på hur tungt något är, inte hur skrymmande det är. Således kommer det att krävas (eller dyka upp förr eller senare) en regel för att förvandla BEP till kg, något i stil med den gamla regeln 1 BEP = 3 kg. Jag misstänker att det var därför som Target gick från BEP till kilo i samband med DoD91.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
BEP är helt enkelt bättre system än det kg-system som finns just nu. Detta på grund av att man också får en helt felaktig syn på t.ex. vapnen med de vikter som finns utsatta nu. Med BEP får man veta att ett vapen är otympligt att bära på, vilket är lättare att greppa än att det på någor oförklarligt vis väger 8kg.

/BD, som aldrig spelat med BEP-systemet, men gillar idén bättre än modifierade kilon.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Jag föredrar kilo.

Varför, jo därför som redan nämnts av andra så är det något vi kan relatera till i verkligenheten samt att frågan om ett föremåls vikt ändå kommer att komma upp. Då är det som jag ser det enklare för er (RM) och alla andra som spelar om ni använder er av kilo och sedan låter SL och spelare själva kommer komma överens om hur mycket de kan bära pga hur skrymmande olika föremål är.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Kilogram för gud skull! [ANT]

Kilogram är en bra enhet som alla förstår. Varför krångla till det?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Bep, bep

Jag skulle helst vilja ha två olika system; volym och vikt, och sedan skulle man liksom använda vol för att se hur mycket som rymdes i ens väskor och sedan se om man kunde bära det genom att kolla själva vikten. Men det vore krångligt. Jag föredrar generellt om man kan räkna med BEP eftersom man nästan aldrig behöver vikten i sig, och när den väl behövs så kan man estimera den tillsammans runt spelbordet på ett sätt som vi alla finner acceptabelt, men när det gäller hur svårt något verkligen är att bära, så är det bra om rollspelskretörerna kan hjälpa oss på traven.

Därför ser jag hellre BEP i regelboken.

/Riz
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kilogram för gud skull! [ANT]

"Kilogram är en bra enhet som alla förstår. Varför krångla till det?"

För att svärden på min vägg inte kommer upp i 4,5 kg ens om man lägger alla tre på vågen samtidigt (de väger mellan 1,1 och 1,3 kg styck). Det gör att jag inte riktigt förstår hur Trudvangs kilo funkar.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Re: Kilogram för gud skull! [ANT]

"För att svärden på min vägg inte kommer upp i 4,5 kg ens om man lägger alla tre på vågen samtidigt (de väger mellan 1,1 och 1,3 kg styck). Det gör att jag inte riktigt förstår hur Trudvangs kilo funkar."

Fast det kan väl knappast vara enhetens fel. Snarare att man har angett felaktiga vikter. Inte några problem att göra om till den reviderade utgåvan med andra ord.

Nä, det är onödigt krångligt att blanda in vikt och "otymplighet" i en och samma enhet. Mina spelare skulle bli vanisinniga på mig om jag inte klarade av att ange hur mycket ett föremål de facto väger.

"men för i h-e karl, hur mycket väger skiten? ska det vara så jä*la svårt att svara på?"

Typ...

/Vulf
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Re: Kilogram för gud skull! [ANT]

För att svärden på min vägg inte kommer upp i 4,5 kg ens om man lägger alla tre på vågen samtidigt (de väger mellan 1,1 och 1,3 kg styck).
Det du hänger upp dig på är att man i grundregelboken till DoD6 har blandat BEP och kg, och i slutändan bestämt sig för att kalla alltihop för just kg. Förvirringen har inget att göra med den eminenta enheten, bara den trasiga användningen av den : )
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kilogram för gud skull! [ANT]

"Det du hänger upp dig på är att man i grundregelboken till DoD6 har blandat BEP och kg, och i slutändan bestämt sig för att kalla alltihop för just kg."

"Hoppblandningen" inträffade redan i DoD'91, när man gick över från BEP som användes tidigare till kg, och konverterade dem lite hipp som happ. Allt sedan dess har de knasiga vikterna hängt med.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kilogram för gud skull! [ANT]

"men för i h-e karl, hur mycket väger skiten? ska det vara så jä*la svårt att svara på?"

På vilket man snabbt svarar:

"Har du en våg i din packning?"
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Re: Kilogram för gud skull! [ANT]

På vilket man snabbt svarar:

"Har du en våg i din packning?"
Eller så säger man; "tja, runt tre kg". Jag vet inte hur det är med dig, men jag behöver ingen våg för att uppskatta hur mycket ett föremål väger. Däremot så behöver jag en enhet som folk förstår för att kunna förklara för dem vad jag har uppskattat.

Till detta duger kilogram mycket bra.

Visst skulle jag kunna ange det i punds istället, men det är ju dumt eftersom de flesta svenskar har en mycket bättre uppfattning om hur mycket ett kilogram är.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Meep meep

Jag skulle helst vilja ha två olika system; volym och vikt, och sedan skulle man liksom använda vol för att se hur mycket som rymdes i ens väskor och sedan se om man kunde bära det genom att kolla själva vikten. Men det vore krångligt.

Medhåll. Man kanske orkar bära x antal kilo men om dessa utgörs av en gummiboll med radien 4 meter så är det jobbigt.....
Fördel: mer realistisk (chock, vill jag ha in realism i rollspel?)
Nackdel: bökigt, 2 värden att kolla mot om man vill släpa på fler saker.

Samtliga mina spelgrupper brukar ta extremt lätt på det där med hur mycket man orkar bära så egentligen har jag ingen direkt åsikt i "BEP vs Kilo"-frågan. Men om nu BEP enbart är Kilo*3 känns den som en rätt kass enhet. Varför då inte bara använda Kilo? Gillar folk stora tal eller varför kom BEP i första läget? (Nu får jag väl skit för att jag inte har koll på DoD före version 4 :gremlaugh: )

Jag håller hursomhelst med Vitulv här. Kilo är bättre, inte minst för folk som börjar spela rollspel och slipper lära sig ytterliggare en påfrestande term. :gremwink:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,461
Location
Helsingborg
"Ska vi återinföra BEP i den reviderade utgåvan eller ska vi behålla viktsystemet som finns idag?"
Nej, för tusan.. BEP är en bra tanke, men fungerar inte alls.. Det är en förenkling som krånglar till det.. Det mest konstiga var när det stod att 3 kg ~ 1 BEP och att sedan den formeln användes stenhårt då man helt enkelt översatte BEP till kg i senare versioner.. Helt idiotiskt..

Som jag ser det så funkar kg alldeles utmärkt.. Vill ni ha specialregler så gärna för mig, men försök inte pracka på mig dem.. Jag tycker att ni kan förutsätta eller åtminstone skriva i regelboken att spel(led)arna gott kan ta hänsyn till hur skrymmande föremålet är.. Vikter i kg och ryggsäckar i liter (eller i cm-mått), det är nog bäst (övertyga mig gärna om motsatsen).. Om ni verkligen vill ha noggrannhet, så sätt ut mått på saker som enligt er kan te sig skrymmande..

Men face it.. Hur stor majoritet är det egentligen som kör DoD på grisodlarnivå? Nog för att jag själv försöker göra mina spelares rollpersoner rätt normalbra och kör med ålfiskeri i DoD, så brukar jag ändå inte bry mig om sådana triviala saker som om rollpersonerna kan bära allt, om de har matlagningsutrustning med sig eller hur de utfodrar hästarna.. Sådant (liksom toalettbesök) låter jag ske automagiskt i bakgrunden.. Enligt erfarenhet tar sådant ändå bara en massa dötid..

Så, slutligen.. Jag tycker ni ska köra med kg, men skriva ut att vikterna är uppskattade och inte helt exakta då det inte finns såpass exakta sätt att mäta vikt på.. Då slipper spelarna bokföra decimaler i vikter.. Det blir lite också lättare för spelledaren då denne kan dra till med en siffra utan att behöva slå i regelboken (nog för att många gör så ändå, men antagligen inte nybörjarna) och det blir sannerligen lättare för er, dels efterforskningsmässigt och dels så att ni lättare kan bortförklara er om någon vikt skulle visa sig felaktig..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tänkte föreslå att man delade in alla föremål i A, B, C och D-klasser som var olika skrymmande (2 A-föremål är lika skrymmande som 1 B) men kom på att det systemet bara blev en annan (fastän förenklad) variant av BEP

PS. Jag hoppas sannerligen att ni inte tänker behålla felaktiga vikter (som vapenvikter). I sådana fall fallerar hela poängen med kg-systemet DS.

<font size="1">BEP: Belastningspoäng. Ett värde som sammanförde både vikt och hur skymmande ett föremål var. Tumregeln var 1 BEP ~ 3 kg.

[edit] Lade till PS:et</FONT>[color:"green"]
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: BEP för gud skull! [ANT]

Nä, det är onödigt krångligt att blanda in vikt och "otymplighet" i en och samma enhet.
Det är ju precis det som är i DoD nu, trots att enheten kallas kg. Eftersom vikterna (speciellt på vapnena) är konverterade från det gamla BEP-systemet med den tanken att en BEP=3kg (tror jag det var), så stämmer inget av det nuvarande kg-systemet heller. Därför skulle det vara lättare att återgå till BEP, för då står termen åtminstone för vad den är.

/BD, tycker så.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Meep meep

Men om nu BEP enbart är Kilo*3
Det är mer så att BEP omvandlades till 3kg för att klumpigheten fortfarande skulle finnas i vikten. Därför är kilogram en felaktig enhet eftersom den anger en bestämd vikt, medan BEP (alltså belastningspoäng) skulle ange hur pass svårt det är att bära.

/BD, tycker fortfarande så.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
För att då ventilera mina åsikter:

1. Snälla, fixa till vapenvikterna, oavsett vad ni beslutar. Ett tvåhandssvärd är inte fyra gånger så jobbigt att bära runt på som ett kortsvärd.
2. Vill ni ha med konceptet BEP (vilket jag antar, då ni har det redan fast ni kallar det 'kg' och nu funderar på att ändra) så byt bara rakt av, så att nuvarande kilovikter blir BEP istället. Kanske se över vissa av vapnena. Typ alla.

Jag vill nog bara ha en revidering. Oavsett vad ni beslutar om för enhet bör de bli lite mer strömformade. Eller som Han sa, en annan skala på BEP. yttepyttesmåprylar (saker med försumbar vikt i regelboken), ett BEP. svärd, väskor, enhandsvapen, 2 BEP. större vapen, 3 BEP. Bord, stolar, stegar, tunnor 4 BEP. För att få en uppfattning om otymplighet, men se till att ha kvar vikterna och gör BEP-regeln till en liten sidonot som bara förklaras i text.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Problem är till för att kringgås

Jag tror det är Riddle of Steel som har en ganska genial lösning på detta. Inga bep/kg eller bärförmågor. Man har istället några illustrationer av folk i varierande stadier av utrustningsöverlastning. Den illustration som liknar ens karaktär mest avgör hur belastad man är.

Styrka m.m. kommer in när man avgör effekterna av della belastning. Är man stark gör det mindre att vara tungt lastad :gremsmile:

Enkelt, löser problemet och gör det utan långa listor på vad saker väger som kan kopieras in i långa listor av vad folk bär som kan summeras och jämföras med vad de klarar att bära o.s.v..

Fram för subjektiva belastningsbedömningar!
 
Top